خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد:

انتقاد از تخصیص بودجه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به مراکز آموزشی خارج از حوزه وزارت علوم

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۷۱۲

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی خارج از حوزه وزارت علوم داده می‌شود، چرا دولت برای اینها بودجه می‌گذارد و بعد آنها به دنبال کار خودشان می‌روند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در نشست روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور بیان کرد: در اثر بسیاری از فشارها رسالت اصلی دانشگاه را فراموش می‌کنیم و گاهی فشارها موجب می شود ریشه و جایگاه اصلی نیز به فراموشی سپرده شود.

وی ادامه داد: به قدری روسای دانشگاه ها دنبال بودجه و مقابله کردن با مسایل سیاسی هستند که فراموش می کنیم وظیفه دانشگاه ها معرفت آفرینی است، پس چه کسی باید این ساختار را بیافریند؟ما این رسالت را چه در عمل و چه در کاربرد فراموش کردیم. حتی در دروس تاریخی دانشگاه ها از تاریخ هایی که منابع قبل از انقلاب دارند و غربی‌ها آن را برای ما نگاشته اند استفاده می کنیم.

او تاکید کرد: لطفا نوع نگاه ابزاری که به دانشگاه ها وجود دارد را تغییر بدهید. امروزه دانشگاه ما به علوم ابزاری از نوع خاص محدود شده است. چندی پیش یکی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه گفت امروز دانشگاه تبدیل به حفره های بزرگ هزینه ها شده است. اما با چه حسابی این را می‌گویند؟ در حالی که ما در سال حدود 6 تا 7 میلیارد در برای نگهداری نخبه ها صرف می‌کنیم.

سلیمی گفت: امروز بیشتر از هر زمانی نیاز به یک رابطه ارگانیک با بدنه دانشگاه ها به لحاظ تامین نیروی انسانی هستیم. در حالی که دستگاه ها هیچ نیازی به دانشگاه ها احساس نمی کنند. حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان  بودجه به دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزشی خارج از حوزه وزارت علوم داده می شود، چرا دولت برای اینها بودجه می‌گذارد و بعد آنها به دنبال کار خودشان می روند؟

او اضافه کرد: یک دوره مهارتی برای هدایت به بازار کار در دانشگاه علامه برگزار کردیم که در خصوص علوم انسانی نیز هست تا بتوانیم آینده شغلی دانشجویان را تضمین کنیم و حتی از این طریق نیروی کار ارگان ها هم تامین می شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان اظهار داشت: حوزه فعالیت های سیاسی و ارتباطات بین المللی با این شریط بودجه ای با سر زمین خواهد خورد، هیچ رییس دانشگاهی دغدغه ای در این زمینه ندارد. باید در خصوص فعالیت هایی دانشگاهی به سمتی برویم که نهادهای قضایی و امنیتی در مورد دانشگاه ها ورود نکنند بلکه خود دانشگاه با سازو کار خودش به این امور رسیدگی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز