خبرگزاری کار ایران

استاندار تهران مطرح کرد:

"فروش فاضلاب" به شهرداری، بخش کشاورزی و صنعت

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۵۱۷

استاندار تهران گفت: فاضلاب باید به شهرداری، بخش کشاورزی و صنعت فروخته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین مقیمی در همایش تبیین آب و فاضلاب شهر‌های استان تهران با بیان اینکه موضوع آب حیاتی است و هر چیزی که حیات دارد به آب وابسته است، گفت: توجه به موضوع آب برای همه ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، می‌دانید که کشور ما در یک منطقه خشک قرار گرفته و نزولات آسمانی کم و محدود است میانگین بارش در کشور ۲۸۰ میلی‌لیتر است و حتی با این میزان بارش نیز در برخی مناطق با سیلاب‌ها مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در برخی مناطق بین ۵ تا ۱۰ میلیمتر بارندگی در طول سال اتفاق می‌افتد که این نشان می‌دهد مدیریت آب در کشور چقدر اهمیت دارد. همچنین در برخی سال‌ها با خشکسالی روبرو می‌شویم که این خود شرایط را بدتر می‌کند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: در کشور تقریبا همه پذیرفته‌ایم که ۹۰ تا ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی، ۴ درصد در بخش صنعت و بین ۴ تا ۶ درصد در بخش شرب مصرف می‌شود البته صحت و سقم این مساله با کارشناسانی است که آن را مطرح می‌کنند، اما در استان تهران وضعیت به گونه دیگری است یعنی ۳۵ درصد مصرف آب در بخش شرب و ۷ الی ۸ درصد در بخش صنعت و مابقی در کشاورزی مصرف می‌شود.

مقیمی با بیان اینکه در استان تهران آب در کشاورزی سهم کمتری دارد، اما بازدهی آن بیشتر است، گفت: ۶۰ الی ۷۰ درصد کشاورزی استان از طریق روش‌های آبیاری نوین آبیاری می‌شود که این خود موضوعی بسیار اثرگذار در کاهش مصرف آب بوده است. همچنین از سالیان دور بخش فاضلاب با روان‌آب‌ها و چشمه‌های قدیمی مخلوط شده و در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. امروز هم وضعیت به همین گونه است و درصدی از آب کشاورزی از این طریق تامین می‌شود البته کارشناسان امر در این خصوص نیز گفته‌اند که محصولات کشاورزی مانند برنج که کشت آنها با آب فاضلاب مضر است از این طریق کشت نمی‌شوند و محصولاتی کشت می‌شوند که آب فاضلاب ضرر و زیان کمتری برای آنها دارد ما چون تخصصی در این زمینه نداریم حرف آنها را قبول می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در خصوص آب کشاورزی و مصرف خانگی باید به صورت ویژه توجه کرد گفت: باید تلاش کنیم به سمتی برویم که درصد بالایی از آب صنعت را از طریق پساب تامین کنیم. همچنین در بخش کشاورزی نیز بتوانیم درصد بالایی از آن را از پساب‌های تصفیه شده تامین کنیم همچنین باید بدانیم که فاضلاب برای ما یک ثروت است و باید برای استفاده از این ثروت سرمایه‌گذاری کنیم در حال حاضر ۶۷ درصد فاضلاب تهران تصفیه می‌شود اما این وضعیت در شهرستان‌ها تنها ۱۲ درصد است یعنی از پساب فاضلاب شهرستان‌ها ۱۲ درصد فقط استفاده می‌شود. بی‌شک در روستاها نیز استفاده از پساب فاضلاب‌ها بسیار ناچیز است.

استاندار تهران تصریح کرد: از سوی دیگر باید به این موضوع توجه کنیم که اگر قرار باشد همه آب فاضلاب را تصفیه کنیم زیر تهران خالی می‌شود در گذشته سفره‌های آب زیرزمینی تهران توسط بارندگی پر می‌شد اما الان با توجه به اینکه بارندگی کاهش پیدا کرده و مصرف آب نیز زیاد شده است این اتفاق نمی‌افتد بنابراین باید به محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی نیز توجه کنیم.

مقیمی در خصوص مصرف آب شرب در تهران نیز تاکید کرد:‌ در جایی که ۳۷ درصد مصرف آب شرب داشته باشیم هر گونه اسراف و صرفه‌جویی آثار خود را نشان خواهد داد. ما روزانه ۲۵۰ لیتر آب در تهران مصرف می‌کنیم که این بسیار زیاد است و باید تلاش کنیم مصرف را به ۱۵۰ لیتر کاهش دهیم باید بپذیریم که در این زمینه مشکل فرهنگی در کشور وجود دارد و برای برطرف کردن این مشکل فرهنگی باید هزینه شود و مردم را به صرفه‌جویی علاقمند کنیم.

مقیمی با بیان اینکه متاسفانه فضای سبز برخی شهرهای استان تهران از آب شهری آبیاری می‌شود گفت: اولین موضوع این است که مصرف آب را متعادل کنیم من نمی‌گویم مصرف را در بهداشت کنترل کنیم در استفاده بهداشتی از آب افراط کنید اما آب را برای ماشین و شستشوی حیات استفاده نکنید. متاسفانه می‌بینیم که کامیون را نیز با آب شهری می‌شویند باید یک بار در این خصوص جدی‌تر برخورد شود و راهکار مناسب ارائه شود تا بتوانیم ۲۵۰ لیتر را به ۱۵۰ لیتر برسانیم. رئیس جمهور نیز اعلام کردند که باید ۲۰ درصد در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که باعث می‌شود بیش از حد مصرف کنیم قیمت پایین آب است گفت: در تابستان اعلام کردیم اداره‌جات از ساعت ۱۳ تا ۱۶ دستگاه‌های سرمایشی خود را خاموش کنند و با ایثار کارمندان توانستیم اقدامی را انجام ادهیم تا ۱۴ میلیون نفر در تهران با مشکل قطعی آب مواجه نشوند در حال حاضر نیز دستگاه‌های دولتی باید ۲۰ درصد مصرف آب، برق و گاز را کاهش دهند.

استاندار تهران در خصوص فاضلاب نیز گفت: معتقدم باید به سمت تصفیه فاضلاب برویم بخشی از این فاضلاب در سفره‌های زیرزمینی باز می‌گردد و باید مابقی را در صنعت و کشاورزی استفاده کنیم بی‌شک به دلیل اینکه آب تصفیه شده است مشکلات بهداشتی را در محصولات کشاورزی ایجاد نمی‌کند و می‌توانیم اکثر محصولات کشاورزی را با این آب ایجاد کنیم.

وی با اشاره به وظایف فرمانداران و روسای شوراها خاطرنشان کرد: یکی از وظایف فرمانداران و روسای شوراها این است که در موقع تصمیم‌گیری برای توزیع اعتبارات، اعتبارات مناسب را به سمت طرح‌های فاضلاب سوق دهند. ما در آبرسانی وضعیت بسیار خوبی داریم اما در خصوص فاضلاب اقدامات مناسبی انجام نشده است البته برخی روستاها نیز با مشکل آبرسانی مواجه هستند که بهتر است فرمانداران اعتباراتی که در دست‌شان باقی مانده به جای اینکه در پروژه‌های دیگری استفاده کنند برای آبرسانی به این روستاها که دهیار ندارند هزینه کنند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت باید به پساب گره بخورد، گفت: درباره همه این مسائل تصمیم‌گیری کرده‌ایم اما ظاهرا فرمانداران کامل این مصوبات را نمی‌خوانند و کامل اجرا نمی‌کنند البته از نظر نقدینگی بامشکل مواجه هستیم و سازمان برنامه و بودجه باید همکاری کند تا این مشکلات حل شود همچنین می‌توانیم از منابع بیرون استان و منابع ملی و خارج از کشور مشکلات‌مان را حل کنیم در گذشته نیز شرکت آب و فاضلاب کشور از موفق‌ترین سازمان‌هایی بود که بر روی اجرای پروژه‌هایش از منابع خارجی استفاده می‌کرد.

استاندار تهران تاکید کرد: فاضلاب را به کشاورزی و صنعت و شهرداری بفروشید. دولت و سازمان برنامه نیز  کمک کنند تا از منابع ملی و خارجی پروژه‌ها اجرا شود، چرا که مهمترین پروژه‌های ما پروژه‌های تامین آب است و همان قدر که به پروژه‌های انتقال آب تامین آب اهمیت می‌دهیم باید به فاضلاب نیز اهمیت داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز