خبرگزاری کار ایران

مخبر دزفولی:

200 دانشمند ایرانی در سطح دانشمندان برتر جهان هستند

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۶۱۶

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: بیش از 200 دانشمند ایرانی در سطح دانشمندان برتر جهان هستند و این نشان از شکوفایی استعداد ملی کشور در پرتوی انقلاب اسلامی دارد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا مخبر دزفولی گفت: امروز در خدمت مبلغان عزیزی هستیم که وظیفه دارند معارف ناب کربلا را در سراسر کشور تبلیغ کنند و باید این عزیزان به پیام اصلی قیام جاویدان حضرت سیدالشهدا (ع) که حیات عزتمندانه و شهادت افتخارآفرین است، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تبیین و تشریح دستاوردها و موفقیت‌های علمی و فناوری کشور موجب تقویت روحیه اعتماد و توانمندی ملی خواهد شد. البته این دستاوردها و موفقیت‌ها نباید موجب شود تا مشکلات را فراموش کنیم و باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.در طول این چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی، این شجره طیبه با توانمندی و عزت مشکلات را پشت سر گذاشته و مشکلات فعلی هم ان شاءالله با کمک همه قابل رفع است.

مخبر دزفولی گفت: مشکلات این مقطع حساس با توجه به منویات رهبر انقلاب و مرجعیت معظم و روحانیت متعهد قابل حل شدن است.چند سال قبل یک مرکز علم سنجی غربی گزارشی از پیشرفت‌های علمی در چند کشور جهان را ارائه داد و می‌دانید که این مراکز وظیفه دارند با بی طرفی وضعیت علمی جهان را بسنجند و آینده این حوزه را پیش بینی و برآورد کنند.

وی افزود: در رصد این مرکز علم سنجی که با نگاه به منطقه غرب آسیا و سه جنگ صورت گرفته در این منطقه یعنی دفاع مقدس، بیرون کردن عراق از کویت و حمله آمریکا به عراق انجام شده، بر این نکته تأکید شده که تنها کشوری که از این سه جنگ سربلند خارج شد، ایران بود. در این گزارش تحولات و پیشرفت های علمی کشور در همه زمینه ها مانند نانو، هوافضا، پزشکی، سلول‌های بنیادین، حوزه فنی و مهندسی و ... مورد اشاره قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در حوزه سلول‌های بنیادین جزء ده کشور اول جهان هستیم و در استفاده از این سلول ها برای درمان بیماری‌ها گام‌های مؤثری برداشته شده است و من اگر به طور خلاصه بخواهم اهمیت این بخش را تشریح کنم باید بگویم کارکرد بخش سلول‌های بنیادین در اصل ترمیم آسیب‌های بدنی و به نوعی ساخت اعضای یدکی بدن است. کشوری که نتواند پیشرفت علمی کند در آینده محکوم به فنا خواهد بود.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این مرکز علم سنجی ظاهراً بی طرف در پایان از پیشرفت‌های شگرف علمی کشورمان ابراز نگرانی می کند و خواستار مقابله با این پیشرفت است.بر اساس یک گزارش دیگر، آینده در دست دانشمندان زیست فناوری است و باید کشورمان در این حوزه نیز مانند حوزه هسته‌ای با فشار و تحریم مواجه شود.

مخبر دزفولی افزود: امروز باید به این نکته اشاره کنم که بخش اعظم متخصصان هسته‌ای ما جوانان متولد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هستند و این مایه افتخار است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: انحصار فناوری‌های مهم و حیاتی و محروم کردن کشورهای جنوب در صدر برنامه‌های علمی نظام سلطه است.تجربیات تاریخی حاکی از کشتار سایر ملل به دست استعمارگران انگلیسی و آمریکایی از طریق بیماری‌های واگیردار است و این روند امروز هم ادامه دارد. در جای جای سند موسوم به 2030 یک دیکتاتوری علمی و حاکمیت نامشروع نظام سلطه بر روند علم و فناوری جهان مشهود است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تشریح آمار مربوط به پیشرفت‌‌های علمی کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب اسلامی، در کشورمان 20 دانشگاه با 170 هزار دانشجو داشتیم اما امروز بیش از 5 میلیون دانشجو داریم.البته انتقاداتی هم به این روند وارد است اما این نکته را هم باید ببینیم که حدود 4 هزار عضو هیئت علمی در ابتدای انقلاب اسلامی به 90 هزار عضو هیئت علمی و پژوهشگر و محقق رسیده است.

وی ادامه داد: حدود 40 درصد نرخ باسوادی قبل از انقلاب اسلامی هم اکنون به 95 درصد رسیده و طبق فرمول یونسکو باید در کشورمان جشن رفع بی سوادی برگزار کنیم.متأسفانه عده‌ای تعمد دارند تا دستاوردهای علمی کشور انکار شود. در گزارش دیگری یونسکو جوامع را با «شاخص توسعه انسانی» دسته بندی کرده و کشورها بر اساس این شاخص به 4 دسته تقسیم شده اند.

مخبر دزفولی ادامه داد: در شاخص‌های ترکیبی توسعه انسانی، سه شاخه آموزش، سلامت و درآمد سالانه مدنظر است و ذیل این سه شاخه شاخص‌های کوچکی مانند مرگ و میر مادران و نوزادان، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و... قرار گرفته است. ایران در این دسته بندی جزء کشورهای دارای توسعه انسانی بالا است.

وی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های کشور حدود 100 هزار دانشجوی کارشناسی در داشتیم و امروز بیش از 2 میلیون دانشجو در این مقطع داریم، در مقطع کارشناسی ارشد هم حدود 2 هزار دانشجو داشتیم که امروز به بیش از 700 هزار دانشجو رسیده و در دکترای تخصصی هم از 1255 دانشجو در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به حدود 100 هزار دانشجو رسیده‌ایم. سال 1357 حدود 400 مستند علمی بین‌المللی داشتیم و امروز بیش از 40 هزار مستند علمی نمایه شده بین المللی داریم.

مخبر دزفولی تاکید کرد: در حالی‌که در ابتدای دهه 90 میلادی با همراه کشور عراق حدود 3 صدم درصد تولید علم جهان را داشتیم امروز حدود 2 درصد از تولید علم جهان به کشورمان تعلق دارد.بیش از 200 دانشمند ایرانی در سطح دانشمندان برتر جهان هستند و این نشان از شکوفایی استعداد ملی کشور در پرتوی انقلاب اسلامی دارد. دانشگاه باید با مرکز پژوهشی در تماس باشد و امروز 18 دانشگاه کشورمان در رده‌های بالای جهانی هستند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: پژوهش و تحقیق مایه تحکیم استقلال کشور است و سال گذشته بیش از 40 فرآورده علمی (پتنت) در جهان ثبت کرده‌ایم. سال‌جاری هم تا امروز بیش از 115 فرآورده علمی (پتنت) ثبت کرده‌ایم و این روند پرافتخار ادامه دارد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ادامه داد: باید روند تقویت کیفی و گسترش استفاده از مقالات علمی در تکمیل فرآیند تولید فرآورده‌های علمی ادامه یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در چهارمین دهه انقلاب اسلامی کشور ما توانسته است با تمدن غرب، که دارای چهار قرن تجربه علم و فناوری است، رقابت کند. کاستی‌ها و نواقص باید نقد و برطرف شود اما نباید این کاستی‌ها و نواقص بهانه نفی دستاوردها و موفقیت‌ها شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نباید فریب تبلیغات گمراه‌کننده را بخوریم و دستاوردهای غرورآفرین علمی و فناوری کشورمان را با نگاه تحقیرآمیز تخریب کنیم. کشورمان با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود که مورد اعتراف دشمنان است، می‌تواند از همه دشواری‌ها عبور کند.ملت ما که همه سختی‌ها را به حول و قوه الهی پشت سر گذاشته، می‌تواند این مشکلات را هم حل کند. در عین توجه به مشکلات، کامیابی‌ها و موفقیت‌ها هم باید مدنظر باشد و نباید عقب‌نشینی کنیم.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستیابی کمتر از 10درصد از جمعیت کشور به آب آشامیدنی سالم در بیش از پیروزی انقلاب اسلامی امروز به بیش از 95 درصد رسیده و من از منکرین این دستاوردها می‌پرسم آیا این دستاورد کمی است؟ امید و تأکید بر روحیه توانمندی علمی باید در سراسر کشور گسترش یابد.

مخبر دزفولی ادامه داد: تحت رهبری رهبر انقلاب «مدظله‌العالی» و حمایت حوزه‌های علمیه و روحانیت متعهد می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم تا شهد شیرین پیروزی بار دیگر به کام ملت عزیزمان برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز