خبرگزاری کار ایران

علی امام در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

برخی کارگران مترو شش ماه است حقوق نگرفته‌اند/تحریم‌ها، هزینه ساخت مترو را افزایش می‌دهند/چینی‌ها مانند قبل همکاری نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۱۶۲

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه تحریم‌ها، سرعت و هزینه ساخت مترو را افزایش می‌دهد، گفت: برخی کارگران مترو شش ماه است که حقوق نگرفته‌اند بدهی سنگین به پیمانکاران مشکلی است که همه بخش‌های شهرداری با آن روبرو هستند و باتوجه به شرایط فعلی جامعه این بدهی‌ها برای پیمانکاران بسیار شکننده است..

علی امام (مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه) در رابطه با تعدیل نیرو در خطوط شش و هفت مترو به خبرنگار ایلنا گفت: میزان فعالیت در این خطوط کاهش پیدا کرده است. با اتمامِ کار طبیعی است که پیمانکاران نیروهای خود را کاهش دهند. اعتراض اساسی کارگران خط شش مترو این است که اغلب چندین ماه است حقوق خود را نگرفته‌اند. درحقیقت پیمانکاران به علت محدودیت‌های مالی، حقوق کارگران خود را نداده‌اند و تحت فشار هستند.

بدهی سنگین شهرداری به پیمانکاران

مدیرعاملشرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه افزود: علاوه بر پیمانکاران عمده و بزرگ؛ مطالباتِ پیمانکاران خرد نیز تسویه نشده است. البته این مشکل نه فقط در مترو بلکه در همه جای شهرداری تهران به چشم می‌خورد و در همه بخش‌ها پیمانکارانی هستند که به علت عدم پرداخت مطالباتشان نگران هستند. بدهی سنگین به پیمانکاران مشکلی است که همه بخش‌های شهرداری با آن روبرو هستند و باتوجه به شرایط فعلی جامعه این بدهی‌ها برای پیمانکاران بسیار شکننده است.

برخی کارگران شش ماه است، حقوق نگرفته‌اند

وی در پاسخ به این سوال که کارگران چند ماه است حقوق نگرفته‌اند، گفت: این آمار در بخش‌های مختلف متفاوت است اما برخی کارگران سه تا شش ماه است که حقوق نگرفته‌اند و به خاطر همین فاصله زمانی کارگران به شدت اذیت شده و تحت فشار هستند.

امام افزود: البته ما بخشی از معوقات خود را به پیمانکاران پرداخت کردیم، اما انتظار داشتیم اوراق مشارکت برای تامین هزینه‌های خط شش و هفت متروی تهران در آستانه سال جدید (97) فراهم شود که به دلایلی این مساله ممکن نشد.

وی با اشاره به نهایی شدن 700 میلیارد تومان از منابع مورد نیازِ خط هفت متروی تهران، گفت: پنج شنبه‌ی هفته گذشته (یکم شهریورماه) این 700 میلیارد تومان با فروش اوراق مشارکت نهایی شد. درحالی‌که قرار بود اوراق مشارکت از اردیبهشت ماه به فروش برسد، اما به دلایلی، این مهم صورت نگرفته و پول به دست ما نرسید.

ادامه نگرانی‌‌ها برای تامین منابع مالی خط شش مترو

مدیرعاملشرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با تاکید بر اینکه نگرانی‌ها برای تامین منابع مالی خط شش مترو هنوز به پایان نرسیده است، افزود: تلاش می‌کنیم تتمه اوراق مشارکتِ مختصِ به خط شش مترو را تا شهریورماه به فروش برسانیم و اگر هزار میلیارد از اوراق مشارکت مربوط به این خط به پایان برسد، خیالمان راحت خواهد شد و می‌توانیم مبلغ قابل توجهی را به پیمانکاران تزریق کنیم.

در جریان تحریم‌های جدید چینی‌ها شرایط سخت‌تری را پیش گرفتند

امام در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها چه تاثیری در روند تکمیل خطوط مترو خواهد داشت، گفت: با شروع تحریم‌ها دیگر چینی‌ها هم مانند قبل همکاری نمی‌کنند، سالِ 91، زمانی که ایران با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد، چینی‌ها به صورت گسترده با ما همکاری می‌کردند تا کمبودها برطرف شود، اما در جریان تحریم‌های جدید حتی خود چینی‌ها هم شرایط سخت‌تری را پیش گرفتند. این‌طور نیست که دست‌مان باز باشد و آنها هم برای ما محدودیت‌های بیشتری قائل شدند.

در زمینه تامین تجهیزاتی که در داخل کشور قابل تامین نیستند؛ به مشکل خواهیم خورد

وی ادامه داد: با آغاز تحریم‌ها در زمینه تامین تجهیزاتی که در داخل کشور قابل تامین نیستند؛ به مشکل خواهیم خورد. بخشی از تجهیزات برقی باید کماکان از خارج وارد شود و هنوز امکان تولید آنها را در داخل کشور پیدا نکرده‌ایم. امیدوار هستیم کار خود را با حداقل تاثیر منفی تحریم‌ها، پیش ببریم. تحریم‌ها هیچ گاه مانع کار ما در مترو نشده است فقط زمان و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

امام با بیان اینکه شرکت بهره‌برداری مترو نیز به خاطر تحریم‌ها تا حدودی در تامین قطعات با مشکل روبرو شده است، گفت: به خاطر شرایط جدید بانک مرکزی حواله کردن نقدینگی به خارج از کشور پروسه دشواری دارد و در ماه‌های گذشته به علت مشخص نبودن سیاست‌های بانک مرکزی، شرایط روشن نبود، تا آنکه سیاست‌های بانک مرکزی تا حدودی شفاف شد. فارغ از آنکه منابع مالی مورد نیاز را داشته باشیم یا خیر در حوزه حواله کردن پول در راستای خرید قطعات مورد نیاز با مشکل روبرو بودیم و به همین دلیل هم شرکت همکار ما (شرکت بهره‌برداری از متروی تهران) در این زمینه مشکلاتی دارد که تمام تلاش خود را برای رفع آن انجام می‌دهد.

مدیرعاملشرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در پاسخ به این سوال که چرا هزاران میلیارد بودجه صرف توسعه مترو می‌شود، درحالی‌که می‌توان با تزریق پول به اتوبوسرانی این روش حمل و نقل عمومی را توسعه داد، گفت: من این مساله را قبول ندارم چراکه از نظر ما مترو پاک‌ترین نوع حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود. درحالی‌که ناوگان اتوبوسرانی تا حدودی با خود آلودگی را به همراه دارد. از سوی دیگر اتوبوس‌ها بخشی از ظرفیت معابر را به خود اختصاص داده و  بخشی شلوغی معابر ناشی از وجود آنها است.

برخی کارگران مترو شش ماه است حقوق نگرفته‌اند/تحریم‌ها، هزینه ساخت مترو را افزایش می‌دهند/چینی‌ها مانند قبل همکاری نمی‌کنند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز