خبرگزاری کار ایران

سردار زاهدیان با حضور در ایلنا اعلام کرد:

دستگیری ۱۰۶ عنصر اصلی توزیع‌ مواد مخدر/افزایش محموله‌های قاچاق پس از اجرای تعدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان/هشدار نسبت به وضعیت اعتیاد در محیط‌های کارگری

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۸۹۵

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اعلام دستگیری ۱۰۶ عنصر اصلی توزیع‌ مواد مخدر در کشور از افزایش تعداد محموله‌های مواد مخدر پس از اجرای تعدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد مسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ضمن بازدید از خبرگزاری ایلنا در گفت‌وگویی از افزایش کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر، تاثیر حاشیه‌نشینی در بروز جرائمی مانند خرید و فروش و توزیع مواد مخدر، تعدیل مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و تاثیر آن بر افزایش تعداد محموله‌های قاچاق، اولویت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر در مبارزه با قاچاقچیان و اموال سرشاخه‌های باندهای قاچاق مواد مخدر و ... می‌گوید. او همچنین از افزایش تعداد محموله‌های قاچاق در پی اجرای تعدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان خبر داده و معتقد است که این موضوع نشان می‌دهد؛ مجرمان خود را با قانون تطبیق داده و اعمال خلاف خود را براساس قانون تنظیم کرده‌اند. متن گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

هر سال نسبت به گذشته آمار کشفیات پلیس بیشتر می‌شود، آیا علت آن افزایش تولید و ورود مواد مخدر است، یا اینکه صرفا به افزایش پلیس و توسعه فعالیت‌های آن برمی‌گردد یا هر دو مورد را شامل می‌شود؟

امروز مواد مخدر جامعه ابرانی را هدفگیری نموده است به علاوه بر تهدیدات امنیتی که ایجاد نموده اثرات زیانبار اجتماعی را به بار آورده است و همه ما را تهدید می‌کند؛ من جمله بنده را و هیچ ضمانتی وجود ندارد که فردا با مصرف یک قرص فرد به مواد مخدر گرایش پیدا نکند. بنابراین باید سطح آگاهی مردم را نسبت به این موضوع افزایش دهیم تا جامعه کمترین آسیب را از این موضوع ببیند.

مجموعه شرایط منطقه ما بر این منوال بوده که تولید مواد مخدر که خشخاش اولین ماده‌ای است که در منطقه کشت می‌شود و محصول تریاک از آن برداشت می‌شود از سال ۲۰۰۱ که آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند، از ۱۸۵ تن تولید سالانه مواد مخدر به ۹ هزار تن در سال ۲۰۱۷ رسیده است این آمار توسط دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) منتشر شده و ما احتمال می‌دهیم تا ۱۱ هزار تن هم این مقدار طی سال‌ گذشته افزایش داشته است. این نشان می‌دهد که سطح تهدیدات نیز افزایش پیدا کرده است.

اینکه بگوییم از آنجا که تولید مواد مخدر افزایش داشته، بنابراین کشفیات هم افزایش داشته است، هم سخن درستی است و هم اشتباه، چرا که شاهد افزایش فعالیت‌ها و اقدامات پلیس در این زمینه هستیم. تعداد دستگیری متهمان در زمینه مواد مخدر افزایش پیدا کرده و حضور نیروهای پلیس در مناطق منتهی به مرزهای شرقی بیشتر شده‌است و یگان‌ها نیز در این مناطق تقویت شده‌اند و به تبع تقویت نیروها و تجهیزات پلیس افزایش کشفیات را نیز به دنبال دارد.

بیش از ۷۱ درصد کشفیات در مناطق شرق و حاشیه شرق کشور است و این نشان می‌دهد؛ اقدامات ما در منشاء ورود مواد به کشور افزایش پیدا کرده و توانستیم مبداء را تحت تاثیر قرار دهیم.

انجام حدود ۷۱ درصد کشفیات با کار اطلاعاتی

حضور پلیس در افغانستان و پاکستان از نظر اطلاعاتی افزایش پیدا کرده و بیشتر کشفیات ما نیز با رویکرد اطلاعاتی بوده، بطوریکه حدود ۷۱ درصد کشفیات در سال گذشته با کار اطلاعاتی انجام شده است. ما می‌دانستیم مواد از کجا و چگونه وارد شده، از همین رو در نقطه مناسب قاچاقچیان را غافلگیر کرده ایم. قرار بود؛ بسیاری از این مواد از مرزها رد و در شهرها توزیع شود. تلاشمان در حوزه کشف مواد مخدر هدفمند شده و بر همین اساس نیز کشفیات افزایش پیدا کرده‌است.

گرایش به توزیع و مصرف در مناطق حاشیه‌نشین بیشتر است

با توجه به اینکه اغلب جرائم در حوزه مواد مخدر در حاشیه شهرها صورت می‌گیرد، حاشیه‌نشینی چقدر را در افزایش تهیه و توزیع مواد مخدر موثر می‌دانید؟

هر جرمی، بستر مناسبی لازم دارد که در آن بستر رشد و نمو داشته باشد، جایی که قانون‌گریزی بیشتری وجود داشته باشد، فعالیت افراد دخیل در حوزه مواد مخدر نیز افزایش پیدا می‌کند. به تبع در مناطق حاشیه‌نشین به دلیل شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی افراد به نوعی آسیب‌دیده اجتماعی هستند، از همین‌رو بستر مناسبی برای توزیع مواد مخدر وجود دارد، بنابراین گرایش به توزیع و مصرف نیز در این مناطق بیشتر است، البته حاشیه‌نشینی برای ما به این مفهوم نیست که این مناطق تهران حاشیه‌نشینی گفته شود؛ صرفا در حاشیه شهر ها قرار دارند،بلکه مناطقی هم در درون بخش هایی از شهر ها شرایط حاشیه نشینی را داشته و به عنوان مناطق پر خطر شهری مطرح هستند. که آسیب‌های اجتماعی در آن زیاد دیده می‌شود، به نظر ما یک نقطه حاشیه‌نشین است، چراکه آنجا بستری برای بروز جرم و فعالیت گروه‌های بزهکار بویژه در حوزه مواد مخدر است.

در مناطق حاشیه‌نشین افراد به راحتی می‌توانند با قیمت‌های پایین‌تر اسکان پیدا کنند و شرایط برای اسکان بدون کنترل فراهم است و از آنجایی که بستر جرم در این گونه مناطق شکل‌گرفته، بنابراین برای رشد و نمو جرم مناسب‌تر هستند.

 کاهش حجم محموله‌های قاچاق و افزایش تعداد آن با اجرای تعدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان

پلیس از ابتدا مخالف الحاقیه تعدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان بود، اجرایی شدن این قانون چه تاثیراتی در نقل و انتقالات مواد مخدر داشته است؟

وقتی برای جرائمی مانند قاچاق سقف تعیین می‌کنیم، قطعا قاچاقچیان نیز براساس همان سقف تعیین شده اقدام به قاچاق و حمل مواد مخدر می‌کنند، تا در صورت از بند رها شده و مجددا بتوانند به بزهکاری خود ادامه دهتد.

در این مدت شاهد هستیم که حجم محموله‌های قاچاق کاهش و تعداد آنها افزایش پیدا کرده است که این موضوع نشان می‌دهد؛ مجرمان خود را با قانون تطبیق داده و اعمال خلاف خود را براساس قانون تنظیم کرده‌اند که با این کار هم زحمت ما زیاد شده و هم هزینه‌های کشور افزایش پیدا کرده است. همچنین درصد افرادی که حامل موادمخدر بودند، نیز تعدادشان افزایش پیدا کرده است.

دستگیری ۱۰۶ عنصر اصلی توزیع‌ مواد مخدر/افزایش محموله‌های قاچاق پس از اجرای تعدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان/هشدار نسبت به وضعیت اعتیاد در محیط‌های کارگری

دستگاه‌ها برای انجام وظایف قانونی خود از ستاد مبارزه مواد مخدر درخواست اعتبار دارند

پلیس تنها یکی از ۱۶ دستگاهی است که وظیفه مبارزه با موادمخدر را دارد و در این راستا عمل می‌کند، شما عملکرد دیگر دستگاه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاید درست نباشد عملکرد دیگر دستگاه‌ها را در این حوزه نقد کنیم، اما متاسفانه دستگاه‌‌ها متناسب با تهدیدی که وجود دارد، وارد میدان نمی‌شوند. ما در پلیس مبارزه با مواد مخدر در مواردی اعتبار دریافت نمی‌کنیم، اما براساس وظیفه ذاتی و تکلیف قانونی اقدامات لازم را حتی بدون دریافت اعتبار انجام می‌دهیم، در حالی که برخی از دستگاه‌ها برای انجام وظایف قانونی خود از مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر درخواست اعتبار می‌کنند، در حالی که در برخی موارد باید امکانات موجود را فعال و از آنها استفاده کنند و ضرورتی برای تخصیص فوری اعتبار اضافه وجود ندارد.

افزایش طلاق به دلیل اعتیاد است

امروز یکی از بسترهای بروز طلاق، اعتیاد است و اگر امروز طلاق افزایش پیدا کرده می تواند  به دلیل رشد اعتیاد هم باشد. کودک کار نیز حاصل خانواده‌‌ای است که فرد معتاد در آن خانواده حضور دارد. فحشاء و سرقت‌های خرد نیز ناشی از بروز اعتیاد در خانواده‌هاست.اعتیاد به تنهایی مسائل جدیدی را ایجاد می‌کند و نباید اجازه دهیم دامنه این شرایط گسترده شود و باید از این شرایط به گونه‌ای عبور کنیم که دامنه آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم نه اینکه خود ما به دلیل کم‌کاری و توجه به زوائدی که در حاشیه‌ها وجود دارد به گونه‌‌ای اقدام کنیم که نه تنها تاثیرگذار نیست، بلکه تاثیرات منفی نیز ممکن است؛ داشته باشد.

به طور مثال معتادان متجاهر را ما از سطح خیابان جمع‌آوری می‌کنیم و به مدت سه ماه در مراکز بازپروری نگهداری می‌شوند بعد از سه ماه نباید دوباره این معتادان در کف خیابان دیده شوند در حقیقت یک دور باطلی را دستگاه‌های متولی که در لایه‌های بعدی ما قرار گرفتند متاسفانه ایجاد می‌کنند. وزارت کار و رفاه اجتماعی باید برای مرحله بعد از درمان این افراد پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد و وضعیتی را ایجاد کند تا این افراد به شرایط قبل خود بازنگردند، اما متاسفانه برای این مرحله هیچ فکری نشده است.

مشکل این است که دستگاه‌های متولی دیگر می‌خواهند براساس یک فرمول اروپایی مشکلات اعتیاد در کشور را حل کنند، در حالی که این فرمول‌ها برای کشور ما که معتادان در جوی خیابان زندگی می‌کنند؛ کاربردی نیست.

منابع مالی قاچاقچیان را هدف‌گیری کردیم

وزیر کشور نسبت به پولشویی قاچاقچیان از طریق سیستم‌های مالی مختلف هشدار داده بودند و شما نیز سال گذشته از ایجاد "اداره مبارزه با پولشویی" خبر داده بودید، آیا اقدامی در این خصوص صورت گرفته است؟

این اداره راه‌اندازی شده و ارتباطاتی که با مراجع ذیربط در این خصوص داریم، بسیار مناسب است حتما منابع مالی قاچاقچیان را هدف‌گیری کرده و خواهیم کرد، چرا که نباید اجازه دهیم از محل تجارت ناصحیح مواد مخدر، درآمد حرام تولید و مورد استفاده قرار گیرد، از همین رو این نقاط نیز هدف‌گیری شده است.

انتهای کار قاچاق مواد مخدر در اروپاست و پول‌های حاصل از خرید و فروش مواد مخدر در بانک‌های اروپایی و در موسسات مالی آنجا ذخیره می‌شود و بخش اعظم پولشویی در آنجا صورت می‌گیرد. کشورهای اروپایی علیرغم شعارهایی که می‌دهند، اما ما حرکت مثبتی در این زمینه از آنها ندیدیم و تا امروز یک خبر از آنها مبنی براینکه مبلغی در حوزه مبارزه با مواد مخدر جابجا شده و از پلیس ایران بخواهند، پیگیری کند، دریافت نکرده‌ایم، در حالی که ما خبرهای زیادی را در این زمینه داشتیم و به آنها اطلاع دادیم و پیگیری نیز کردیم.

شناسایی و دستگیری ۱۰۶ عنصر اصلی توزیع مواد مخدر در کشور

یکی از اولویت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر برخورد با سرشاخه‌ها و توزیع‌کنندگان خرد محلی است، تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام شده‌است؟ همچنین برای شناسایی توزیع‌کنندگان خرد محلی از چه ساز و کاری استفاده می‌کنید به طور مثال از پلیس‌های افتخاری و محلات نیز در این زمینه استفاده می‌شود؟

زیر ساخت کار ما اطلاعاتی است و از همه ظرفیت‌ها برای شناسایی و کارهای اطلاعاتی استفاده می‌کنیم. همچنین ماموران ما در شبکه‌های خرید و فروش مواد مخدر نفوذ می‌کنند و افراد را شناسایی می‌کنند. منابع خبری نیز در این زمینه بسیار فعالند و مخبرین، اخبار را کسب و به ما منتقل می‌کنند و بعضا قاچاقچیانی که دستگیر می‌شوند، نیز با پلیس همکاری داشته و ما از اطلاعات این افراد برای شناسایی عناصر فعال در این حوزه نیز استفاده می‌کنیم.

در سال گذشته ۱۰۶ عنصر اصلی توزیع در کشور شناسایی و دستگیر شدند. دستگیری این افراد کار بسیار سنگین و پر مشقتی بود و هر کدام از این افراد یا در مناطق مرزی و کویری مانند سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان زندگی می‌کردند یا در داخل شهرها فعال بودند که در هر دو حال شناسایی این افراد بسیار سخت و مشکل بود.

گاهی اوقات نیروهای ما در مکان‌هایی که به سختی می‌توان تردد کرد، ماه‌ها حضور دارند تا بتوانند این افراد را شناسایی کنند و شُکر خدا دستاوردهای خوبی در این زمینه طی سال های اخیر تا به امروز داشته‌ایم.

دستگیری ۱۰۶ عنصر اصلی توزیع‌ مواد مخدر/افزایش محموله‌های قاچاق پس از اجرای تعدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان/هشدار نسبت به وضعیت اعتیاد در محیط‌های کارگری

املاک، مستغلات، خودرو،‌ سهام، ارز، طلا و دلار؛ بیشترین اموال کشف شده از سرشاخه‌ها

بیشترین اموالی که از سرشاخه‌های مواد مخدر کشف شده چیست و سرانجام این اموال چه می‌شود؟

سرشاخه‌های توزیع مواد مخدر برای تطهیر پول خود اقدام به خرید املاک، مستغلات، خودرو، سهام و بورس‌، ارز، دلار و طلا می‌کنند. اموالی که از سرشاخه‌های مواد مخدر بعد از اخذ احکام قضایی کشف می‌کنیم، تحویل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌شود و آنجا بعد از ارزش‌گذاری و پیگیری‌های لازم به فروش رسیده و مبلغ ریالی آن به صندوق دولت واریز می‌شود.

کشف ۳۱۲ تن مواد از ابتدای سال جاری

از ابتدای سال تاکنون چه میزان کشفیات مواد مخدر در سراسر کشور داشته‌اید؟

از ابتدای سال ۹۷ تا پایان خرداد ماه در تهران بیش از ۷.۵ تن انواع مواد مخدر در تهران کشف شده، اما در کل کشور این رقم بالغ ۳۱۲ تن بوده است .

افزایش مصرف ماده مخدر گل در بین جوانان و دانشجویان

ماده مخدر گل در کشور دومین ماده پر مصرف است. برخی از کارشناسان معتقدند که اثرات گل مخرب‌تر از شیشه است اما تبلیغاتی که در خصوص این ماده مخدر وجود دارد ماده گل را یک ماده بی‌خطر معرفی می‌کند و از آنجا که این ماده گیاهی است بنابراین گفته می‌شود، این ماده اثرات سوء کمتری نسبت به مواد صنعتی دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

متاسفانه برخلاف تبلیغاتی که در خصوص ماده گل می‌شود، تخریب این ماده بسیار بالاست و شاید از لحاظ فرمول کم‌خطرتر از شیشه باشد، اما وابستگی که ایجاد می‌کند و همچنین اثر تخریبی که روی مغز ایجاد می‌کند، بسیار بالاست و افرادی که گل مصرف می‌کنند به سختی می‌توانند این ماده مخدر را ترک کنند. برخی از کارشناسان نیز معتقدند؛ داروهای شیمیایی بسیار کم‌خطرتر از ماده گل هستند و افرادی که به برخی از داروهای شیمیایی اعتیاد دارند با چند جلسه مشاوره برای ترک اقدام می‌کنند، اما مصرف کننده ماده گل وقتی به این ماده وابسته شد؛ بسیار سخت اقدام به ترک می‌کنند. متاسفانه امروز مصرف ماده مخدر گل در جمعیت جوان و دانشجویان به سرعت در حال رشد است.

کشف دو تن مواد در اطراف مدارس سخت‌تر از کشف ۲۰ تن مواد در سیستان و بلوچستان

سال گذشته دو تن انواع مواد مخدر از اطراف مدارس جمع‌آوری شد، آیا فروشندگان و خرده‌فروشان مواد مخدر سعی دارند به قشر نوجوان و جوان نزدیک شده و آنها را به مواد، آلوده کنند؟

هدف‌گذاری ما این است که اطراف مدارس و محل های اجتماع نوجوانان و جوانان پاکسازی شود، وظیفه ما این است که یک محیط امن و سلامت را ایجاد کرده و زمینه انحراف این افراد را از بین ببریم، این هدف‌گذاری از سال گذشته انجام شده و کنترل نقاط آلوده در اطراف مدارس، آموزشگاه‌ها و ... بیشتر شد و پاکسازی این نقاط در دستور کار ما قرار گرفت.

کشف دو تن مواد مخدر از اطراف مدارس بسیار سخت بود و گرم به گرم این مواد از طریق کارهای اطلاعاتی کشف و ضبط شد. کشف ۲۰ تن مواد مخدر در سیستان و بلوچستان به سختی کشف این دو تن مواد در اطراف مدارس نیست و انشالله امسال این تلاش را توسعه می‌دهیم.

ضرورت توجه به بخش سالم جامعه

محیط‌های نامناسب شهری در افزایش پاتوق‌ها و مناطق جرم‌خیز چقدر موثر است و شهرداری‌ها چقدر می‌توانند با ایجاد فضاهای مناسب در کاهش وقوع جرم به پلیس کمک کنند؟

مبارزه با مواد مخدر کار بسیار پیچیده‌ای است و نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است.اگر همکاری بین‌بخشی بین دستگاه‌ها به خوبی شکل نگیرد، تلاش‌های دستگاه‌های فعال خنثی می‌شود و مشکلات کاری بیشتر می‌شود. درباره اثربخشی همکاری بین بخشی می‌توان به این مثال اشاره کرد؛ در گذشته در منطقه‌ای از یک شهر که محله آلوده‌ای بود، اتوبانی ساخته شد و این محل رشد و توسعه پیدا کرد و زمینه حضور معتادان در آنجا کمتر شد. در مجموع باید در این نقاط نیز طرح جامع داشته باشیم و اگر قرار است؛ اصلاحیه‌هایی در ساختار شهری ایجاد شود، باید پیش‌بینی لازم برای افراد معتاد را نیز داشته باشیم. بالتبع برای این نقاط آلوده باید طرح جامع و نقشه راه مشخص کرد و هماهنگی بین‌بخشی صورت بگیرد و بی‌شک شهرداری‌ها نقش اساسی در بحث پیشگیری و درمان اعتیاد دارند.

آنچه که امروز باید به آن توجه داشته باشیم، بخش سالم جامعه است. افرادی که دچار اعتیاد شده‌اند، بالاخره آسیب‌دیده هستند و برای درمان راهکار و فرمول خاص خود را دارد و دستگاه‌ها باید برای این بخش کار کنند، اما ما باید به بخش سالم جامعه نیز توجه داشته باشیم. این همه فرهنگسرا، خانه‌ها و سراهای محلات چه میزان در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت داشته‌اند؟ به این بخش و ظرفیت‌ها باید توجه شود. در صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چه میزان به این موضوعات اهمیت داده می‌شود؟ در حال حاضر بسیاری از فیلم‌هایی که در سینما تولید می‌شود، اشاعه‌دهنده آسیب‌های اجتماعی است که یکی از این آسیب‌های اجتماعی نیز اعتیاد است. در این بخش چه نظارت دقیق و مناسبی انجام می‌شود؟

در گذشته نمایش سیگار کشیدن در فیلم‌ها ممنوع بود و تبلیغ نمی‌شد، اما امروز متاسفانه در فیلم‌های سینمایی تا فرد ناراحت می‌شود، فوری سیگاری روشن می‌کند و این به نوعی تبلیغات است.

همچنین آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در رسانه‌ها باید مورد توجه قرار گرفته و برنامه مشخصی داشته باشد. در این زمینه کارهای بسیاری به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود، اما هدف‌گذاری و برنامه لازم را ندارد.

دستگیری ۱۰۶ عنصر اصلی توزیع‌ مواد مخدر/افزایش محموله‌های قاچاق پس از اجرای تعدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان/هشدار نسبت به وضعیت اعتیاد در محیط‌های کارگری

ارائه آموزش چهره به چهره پیشگیری از اعتیاد به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر

در خصوص تفاهم‌نامه‌ای که بین پلیس مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش منعقد شده تا امروز چه اقداماتی انجام شده است؟

وزارت آموزش و پرورش در مدیریت جدید با رویی گشاده با آسیب‌های اجتماعی برخورد می‌کند و برنامه‌ریزی لازم را در این حوزه انجام می‌دهد. ما نیز در کنار دوستان در وزارت آموزش وپرورش سعی کردیم تا برنامه‌های آگاه‌سازی و پیشگیری از اعتیاد را در سطح محیط‌های آموزشی بسط و گسترش دهیم. جلسه‌ای نیز در همین خصوص به تازگی در ارومیه با مدیران سلامت وزارت آموزش و پرورش داشتیم و امروز در مدارس کارشناسان حضور دارند و مشاوران پلیس به خانواده‌ها و دانش‌آموزان مشاوره‌های لازم را می‌دهند. همچنین در بالا بردن سطح آگاهی مربیان نیز تلاش بسیار شده است و یکی از برنامه‌های مدارس برگزاری‌ میزگردهایی است که کارشناسان اعتیاد در آنها شرکت می‌کنند و تلاش می‌شود تا سطح دانشی خانواده‌ها، مربیان و دانش‌آموزان ارتقا پیدا کند. همچنین برگزاری مسابقات و تئاترهای خیابانی در مدارس که از سوی پلیس انجام شده، جذابیت خوبی را ایجاد کرده است.

در سال گذشته ۷۰۰ تئاتر خیابانی و در حدود هزار و ۷۰۰ برنامه آموزشی  در حوزه پیشگیری از اعتیاد در مدارس اجرا شده است. همچنین ۱۱ هزار مورد مشاوره در مدارس برگزار شده و یک میلیون و ۶۰۰ هزار آموزش چهره به چهره در سطح جامعه ارائه شده‌است.

ایجاد مراکز مشاوره، پیشگیری و مددکاری توسط پلیس

پلیس مبارزه با مواد مخدر در خصوص پیشگیری از اعتیاد نیز اقداماتی را انجام داده است، در این زمینه توضیحاتی ارائه دهید؟

چهار محیط هدف برای خود تعریف کرده‌ایم که شامل خانواده، محلات، محیط‌های آموزشی و محیط‌های کاری هستند، البته این پیشگیری از اعتیاد وظیفه پلیس نیست، اما از آنجا که دستگاه‌های مسئول پای کار نیامده‌اند، ما مجبوریم این اقدامات را انجام دهیم. امروز پلیس، مراکز مشاوره، پیشگیری و مددکاری ایجادکرده است. این مراکز چهار ماموریت دارند، افرادی که به نوعی با مراجعه به پلیس مشاوره می‌خواهند، در این مراکز مشاوره دریافت می‌کنند و به مراکز مکمل مانند بهزیستی و کمیته امداد هدایت می‌شوند. همچنین آموزش همگانی از طریق این مراکز انجام می‌شود. در محیط‌هایی مانند مناطق حاشیه‌نشین برای اینکه پلیس بتواند، عملیات خود را انجام دهد، در ابتدا نیازمند عملیات‌های روانی است و این مراکز در این مکان‌ها زمینه‌های لازم را برای ما فراهم می‌کنند.

فردی که دستگیر می‌شود، خود و خانواده‌اش آسیب‌دیده اجتماعی هستند و به مشاوره نیاز دارند. این فرد که دستگیر می‌شود، سرپرست یک خانواده است که درآمدی مشروع یا نامشروع داشته است از لحظه‌ای که این فرد بازداشت می‌شود، این درآمد قطع و خانواده بی‌پناه می‌شود. سعی ما بر این است که با مشاوره و مددکاری این افراد را به مراکز حمایتی هدایت کنیم و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم.

امروز بازگشت معتاد به زندگی دوباره سخت است، اما کسی که معتاد نیست را می‌توانیم حفظ‌ کرده و با آموزش از او محافظت کنیم تا گرفتار اعتیاد نشود و در این بخش مراکز ما نقش بسیار خوبی را ایفا کردند.

۲۳.۷ درصد جمعیت کارگری اعتیاد دارند

پلیس در خصوص پیشگیری‌ از اعتیاد در محیط‌های کاری چه اقداماتی انجام داده است؟

 امروز وضعیت اعتیاد در محیط‌های کارگری مطلوب نیست، براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲۳.۷ درصد جمعیت کارگری اعتیاد دارند و مصرف‌کننده مواد مخدر هستند. پلیس در محیط‌های کاری مباحث آموزشی خود را دنبال می‌کند. همچنین پیشگیری و ارتقای سطح آگاهی از دیگر اقداماتی است که پلیس در محیط‌های کارگری دنبال می‌کند. همچنین در تلاش هستیم تا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کار در این خصوص امضا‌ء کنیم، اگرچه که می‌دانیم وزارت کار چندان پای کار نیست، در حالی که امروز محیط‌های کاری نیازمند حمایت وزارت کار است، اما این وزارتخانه در خصوص تکالیفی که نسبت به کارگران دارد، عملکرد مناسبی ندارد. به طور مثال یکی از وظایف وزارت‌کار در قبال کارگران این است که آسیب‌های اجتماعی را در محیط‌های کارگری کاهش دهد و همچنین سطح آگاهی و دانش کارگران را ارتقا بخشد.

در خیلی از مواقع کارگران با کار سختی که انجام می‌دهند، نیازمند مدیریت و هدایت مناسب هستند. وقتی موضوعاتی مانند بهداشت کار رعایت نمی‌شود، فرد برای اینکه توان بیشتری در خود ایجاد کند به استفاده از مواد مخدر روی می‌آورد و بعد از اینکه معتاد شد، توان قبلی خود را از دست می‌دهد و در نهایت هم معتاد متجاهر می‌شود. موارد بسیاری داریم از افرادی که تحصیلکرده بوده و سپس معتاد شده و خانواده او را رها کرده‌است و در خیابان زندگی می‌کند و برای اینکه بتواند خرج مواد خود را تامین کند، اقدام به سرقت یا مواد فروشی می‌کند.

وجود ۲ میلیون و هشتصد هزار معتاد در سراسر کشور

در محیط‌های کاری بیشتر چه نوع موادی مصرف می‌شود؟

در نقاط مختلف کشور با توجه به کاری که انجام می‌شود و همچنین دسترسی به مواد، این موضوع متفاوت است.

آمار معتادان کل کشور چقدر است؟

حدود ۲ میلیون هزار و هشتصد میلیون معتاد در کشور وجود دارد که اگر هر کدام از این افراد را در یک خانواده ۵ نفره در نظر بگیریم، حدود ۱۵ میلیون نفر در کشور درگیر اعتیاد هستند.

قیمت مواد در نقاط مختلف کشور متغیر است؟

گرانترین ماده مخدر که در ایران مصرف می‌شود، کوکایین است که از منطقه آمریکای جنوبی وارد کشور می‌شود، البته این مواد به شیوه‌های مختلفی از طریق مرز هوایی، زمینی و دریایی وارد کشور می‌شوند که اکثر آنها نیز کشف می‌شوند.

قیمت مواد در نقاط مختلف کشور متفاوت است و به واسطه مسیرهایی که مواد طی می‌کنند، این قیمت‌ها تغییر می‌کند. همچنین میزان ناخالصی مواد نیز در قیمت مواد موثر است، به طور مثال یک گرم هروئین را با انواع قرص‌های مختلف مخلوط کرده و حجم آن را افزایش می‌دهند، در حالی که کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند و به قیمت ارزانتری به فروش می‌رسد. در شمال و جنوب شهر نیز براساس نوع مشتریان قیمت‌های توزیع ماده مخدر متفاوت است، اما همچنان تریاک بالاترین آمار مصرف را در بین مصرف کنندگان مواد مخدر دارد.

گفت‌وگو: نجمه رحمتی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز