خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اعلام جزییات حریق ارتفاعات زاگرس/کارخانه‌های ذغالگیری بلای جان درختان شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۷۴۲

عضو هیات موسس انجمن سبز چیا با اشاره به جزییات حریق در ارتفاعات و جنگل‌های روستای پیله و سلسی گفت: متاسفانه وضعیت جنگل های زاگرس بسیار بحرانی است و فعالیت کارخانه‌های ذغال‌گیری در این منطقه بسیار زیاد شده است.

عرفان حسینی (عضو هیات موسس انجمن سبز چیا) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آتش‌سوزی روز گذشته در ارتفاعات و جنگل‌های روستای پیله و سلسی گفت: متاسفانه روز گذشته حوالی ساعت ۱۲ ظهر آتش سوزی در نزدیکی روستای سلسی شروع می‌شود و بلافاصله پس از آتش سوزی کمیته مقابله با بحران انجمن محیط زیستی چیا برای اطفای حریق به منطقه می‌رود.

عضو هیات موسس انجمن سبز چیا با بیان اینکه ۴ نفر در این حادثه جان خود  را از دست دادند، ادامه داد: عده‌ای می‌گویند این حریق بر اثر انفجار مین‌های باقی مانده از زمان جنگ بوده و عده‌ای هم می گویند؛ شدت آتش سوزی زیاد بوده به حدی که وقتی این افراد قصد داشتند، مانع سرایت آتش به دیگر مناطق شوند در دره گیر می‌افتند و دچار سوختگی شدید می‌شوند، تا جایی که اجسادشان قابل شناسایی نبود. پزشکی قانونی نیز هنوز نظر قطعی درباره علت مرگ آنها نداده است.

حسینی با بیان اینکه ۹۸ درصد آتش سوزی های این منطقه ناشی از عوامل انسانی است، یادآور شد: گاهی اوقات این آتش‌سوزی ها برای زمین‌خواری و جنگل‌خواری ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه باجور یکی از کشته‌شدگان، رییس کمیته مقابله با بحران انجمن سبز چیا بود، خاطرنشان کرد: در زمان زلزله کرمانشاه نیز انجمن و کمیته مقابله با بحران به سرپرستی آقای باجور مدت‌ها در کرمانشاه بودند.

عضو هیات موسس انجمن سبز چیا درباره وضعیت ۶ مصدوم دیگر این حادثه گفت: یک نفر به سنندج اعزام شده و افراد دیگر نیز وضعیت مناسبی دارند.

وی با بیان اینکه بحث آتش سوزی جنگلهای زاگرس روزمره شده و اگر روزی آتش به جان جنگل نیفتد، ما تعجب می کنیم، تصریح کرد: متاسفانه وضعیت جنگل‌های زاگرس بسیار بحرانی است و اگر انجمن های زیست محیطی در منطقه نبودند، بی‌شک امروز اثری از جنگل‌های زاگرس در این منطقه نبود. در سال گذشته آفت بلای جان درختان بلوط شد و امسال آتش سوزی که دیگر وقوع آن روزانه شده است، همچنین فعالیت کارخانه‌های ذغال‌گیری در این منطقه به شدت بیشتر شده و وضعیت به گونه‌ای است که ما به آتش‌سوزی راضی شدیم و بهترین درختان با ارزش این منطقه را بسیار ارزان به بهانه ذغالگیری از بین می‌برند.

عضو هیات موسس انجمن سبز چیا با اشاره به جان باختن دو جنگلبان در این حادثه تصریح کرد: متاسفانه یگان حفاظت منطقه هیچ وسیله‌ای برای اطفای آتش بجز بیل و شن کش در اختیار ندارند و با وجود اینکه آتش از ساعت ۱۲ شروع شده بود، ساعت ۴ عصر از مریوان قابل مشاهده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز