خبرگزاری کار ایران

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها:

نتایج ضیافت اندیشه اساتید باید در محیط دانشگاه ملموس باشد

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۲۶۰

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: ضیافت اندیشه اساتید فرصتی مناسب برای هم‌اندیشی و تبادل تجارب و ایده‌ها است و نتایج حاصل از این دوره‌ها و هم اندیشی‌ها باید در محیط دانشگاه ملموس باشد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی در هفتمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه زنجان که در مشهد مقدس برگزار شد، عنوان کرد: انسان یک موجود دو ساحتی است؛ بر خلاف ادبیات ما که دو ساحتی بودن انسان را با روح و جسم بیان می‌کنیم، در ادبیات غالب قرآن نور و ظلمت مطرح است. خداوند در آیة‌الکرسی آنجا که می‌فرماید: «...اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ...» صراحتاَ بیان می‌کند که  همه انسان‌ها از نور بهره‌مند هستند با این تفاوت که مؤمنان از مرتبه بالاتری نسبت به کافران، از نور برخوردارند. کافران نیز مرتبه بالاتری از ظلمت را  نسبت به مؤمنان دارا هستند.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۸ سوره شمس (فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا)  به بیان روشن‌تری از نور پرداخت و افزود: طبق این آیه شریفه، فجور و تقوا به همه انسان‌ها الهام شده است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که خوب و بد را نمی‌فهمد. کسی نیست که نفهمد خیانت و ظلم بد است و محبت و صداقت خوب است. همه انسان‌ها سطحی از فهم را دارند و به همان اندازه مسئول هستند، حتی اگر هیچ پیامبری مبعوث نمی‌شد حجت بر انسان‌ها به سبب عقلی که دارند، تمام بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دیدگاه‌های تشیع عقل‌گرایی است، افزود: ما در دیدگاه تشیع دو حجت داریم، یکی حجت باطنی که همان عقل است و دیگری حجت ظاهری که انبیاء هستند و عقل همان نوری است که خداوند به همه انسان‌ها داده است. نور یک وجود تشکیکی دارد یعنی همچون حیات مراتبی دارد، دربحث حیات جمادات، نباتات و حیوانات می‌توان درک کرد که مراتب حیات نباتات نسبت به جمادات و حیات حیوانات نسبت به نباتات از سطح بالاتری برخوردار است، اما حیات انسان به سبب اندیشه از سطح بسیار بالاتری نسبت به حیوانات و نباتات و جمادات برخوردار است، چرا که انسان به کمک عقل و اندیشه، توانایی درک معادلات موجود در جهان و استخراج قوانین را دارد و همین سبب شده است انسان بر مخلوقات دیگر هستی تسلط داشته باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه تاکید کرد: نور هم همچون حیات مراتبی دارد و بر همین اساس خداوند در قرآن کریم به مؤمنان می‌گوبد «یٰاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا استَجیبوا لِلّهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم» ای مؤمنان وقتی خداوند و رسولش شما را به حیات جدیدی دعوت می‌کند، بپذیرید. حیاتی که خداوند در این آیه به آن اشاره می‌کند حیاتی به مراتب بالاتر از حیات جمادات، نباتات و حیات حیوانی و انسانی است و آن، حیات ایمانی و حیات طیبه است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: طبق فرموده قرآن کریم حیاتی بالاتر از حیات طیبه نیز وجود دارد که در آن حیات، حقیقت نور، همان خداوند است و خداوند هرکس را بخواهد به آن نور دعوت می‌کند و انسان‌هایی هستند که مظهر نور خداوندند. بنابر آیات قرآن کریم آن را باید در خانه‌هایی که به برکت حضور صاحبانشان (اهل بیت (ع)) منور شده‌اند جستجو کنیم و مشهد مقدس به برکت وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) یکی از همان خانه‌هاست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش پایانی سخنانش، ضمن غنیمت شمردن فرصت حضور در مشهد مقدس و محضر حضرت رضا(ع) و بهره‌مندی از این فرصت، به نقش محوری اساتید دانشگاه در تربیت و پرورش نسل جوان کشور پرداخت و به اساتید حاضر در هفتمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه زنجان توصیه کرد ضمن استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت، دانشجویان را با پشتوانه‌های عمیق معرفتی، هویتی و ساختارهای قوی فکری تربیت کنند، چرا که این جوانان که آینده جامعه در دست آنان است در دوره‌ای که شخصیتشان شکل می‌گیرد، به دست استاد و دانشگاه سپرده شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز