خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

اخطارهای متعدد به وزارت کشور و فرمانداری‌ها برای عدم مدیریت پسماند/ وجود شیرابه‌های فاضلاب در تمام رودخانه‌های شمال کشور

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۶۸۶

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود شیرابه‌های فاضلاب در تمام رودخانه‌های شمال کشور از اخطارهای متعدد این سازمان به وزارت کشور و فرمانداری‌ها برای عدم مدیریت پسماند خبر داد.

مسعود تجریشی (معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه شهرهای کوچک و روستاها تمایل دارند، خود به تنهایی مدیریت پسماند را برعهده بگیرند، گفت: براساس قانون سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور موظف هستند، مکان‌هایی را در کل کشور شناسایی کرده و در آن مکان‌ها پسماندهایی که توسط شهرک‌ها و روستاها تولید می‌شود را با هم در یک جا جمع کنند تا از این طریق بتوانیم نظارت بهتری بر آنها داشته باشیم.

وی با اشاره به تخصیص منابع مالی برای مدیریت پسماند در کشور خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه برای عملی کردن این قانون جلساتی را تشکیل داده است، اما مشکلی که وجود دارد این است؛ روستاها خود می‌خواهند محل دفن را شناسایی کرده و کار را انجام دهند، در حالی که اگر قرار باشد، هر شهر یا روستا به تنهایی اقدام به دفن پسماند کند، هم به هزینه بالا نیاز داریم و هم نمی‌توان استانداردها را رعایت کرد، از همین رو قانون، تجمیع پسماند را برای شهرهای کوچک و روستاها در نظر گرفته است تا همه آنها در یک جا به صورت مهندسی دفن شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بارها به دلیل عدم جمع‌آوری استاندارد و بهداشتی و دفع مناسب پسماندها به وزارت کشور و فرمانداری‌ها اخطار داده است، تصریح کرد: نکته‌ای که در خصوص مدیریت پسماند وجود دارد، این است که ما نمی‌توانیم هزینه مدیریت پسماند را از مردم بگیریم و اگر بر اساس قانون مکان‌هایی برای تجمع زباله مشخص شود، حداقل می‌توانیم این زباله‌ها را در آنجا تجمیع کنیم و از عملکرد بد شهرداری‌ها در خصوص پسماندها جلوگیری شود.

تجریشی در خصوص وضعیت پسماندها در شمال کشور گفت: متاسفانه در شمال کشور نه تنها با مشکل شناسایی مکان برای جمع‌آوری پسماند مواجه هستیم، بلکه بلااستثنا می‌توانیم در تمام رودخانه‌ها شیرابه‌های فاضلاب را ببینیم و اگر یک باران ببارد، رودخانه‌ها به شیرابه پسماند تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به دستور رییس جمهور در خصوص ساماندهی پسماندها در شمال کشور تاکید کرد: رئیس جمهور در خصوص پسماندهای شمال کشور دستور داد که به صورت ویژه پیگیری شود در حال حاضر نیز کارگروه مشترکی تشکیل شده است و وزارت کشور برنامه‌های خود را در این خصوص ارائه داده است. متاسفانه بزرگترین مشکل در شمال کشور این است که نمی‌توان این پسماندها را دفع کرد و باید سوزانده شوند، برای سوزاندن نیز سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد برق تولید شده از سوخت پسماند اقتصادی است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش‌های پیش‌روی زباله‌سوزی در شمال کشور گفت: چالش بزرگ ما در بحث زباله‌سوزی در شمال کشور بین وزارت کشور و وزارت نیرو است، به دلیل اینکه برق تولید شده از زباله سوزها بسیار گران‌تر از برق توزیعی توسط این وزارتخانه است. بنابراین وزارت نیرو معتقد است برق تولید شده از زباله سوزها توجیه اقتصادی برای این وزارتخانه ندارد.

تجریشی تاکید کرد: تلاش داریم آیین‌نامه‌هایی را برای سازمان برنامه و بودجه تعیین کنیم که ارتباط بین قیمت فروش برق و زباله سوز در آن حذف شود و اگر بتوانیم این مورد را به طور قانونی حذف کنیم، نمایندگان مجلس می‌توانند از صندوق توسعه وام بگیرند، مانند همان اقدامی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جنوب کشور برای ریزگردها گرفتند.

وی ادامه داد: مجلس باید مجوز بدهد تا دولت از محل صندوق ذخیره ارزی ۵ الی ۶ کارخانه زباله‌سوز بالای ۱۰۰ الی ۲۰۰ تن در شهرهای شمالی ایجاد کرده و به دنبال توجیه‌پذیری اقتصادی برای تولید برق از زباله‌سوزی نباشند. ۵ الی ۶ ماه است که دستگاه اندازه‌گیری گاز فوران را نیز فعال کرده‌ایم و می‌توانیم زباله سوزها را اندازه‌گیری کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که با وجود تحریم‌ها آیا می‌توان تجهیزات مورد نیاز زباله‌سوز را وارد کشور کرد؟ گفت: مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، چرا که فن‌آوری زباله‌سوزی پیچیده نیست و در همه جای دنیا زباله سوز را سرمایه‌گذار می‌آورد و دولت زباله سوز نمی‌خرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز