خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه امیر کبیر در گفت‌وگو با ایلنا:

تعهدی برای استخدام افرادی که بر مبنای روابط بورسیه شدند، نداریم/ برای هیات علمی باید بهترین‌ها را انتخاب کرد

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۵۷۱

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اگر افرادی از بودجه بیت‌المال تحصیل کرده باشند و بخواهند از این طریق هم تدریس کنند و استاد دانشگاه شوند، کار غلطی است.

سیداحمد معتمدی (رئیس دانشگاه امیرکبیر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر برقراری برخی از بورسیه‌های لغو شده و همچنین موظف شدن دانشگاه‌ها به استخدام برخی از این افراد در هیئت علمی گفت: این اقدام به طور کل درست نیست، زیرا کسی که می‌خواهد؛ در مقام استاد تدریس کند یا یک سمت علمی داشته باشد، در ابتدا خود باید جزو بهترین‌ها باشد، در غیر اینصورت نمی‌تواند به نخبگان آموزش دهد و آن طور که باید و شاید علم خود را به آنها منتقل کند.

وی ادامه داد: در یک مقطعی کار اشتباهی صورت گرفت و افراد را به خاطر روابطشان برای بورسیه انتخاب کردند، ولی ما تعهدی برای استخدام این افراد نداریم. هر کسی چه بورسیه و چه غیر بورسیه طبق ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهد استخدام شود، حتما باید مراحل استخدام را طی کند. پس از فارغ التحصیلی ما به مدرک افراد نگاه می‌کنیم و بعد تصمیم می‌گیریم که آن را بپذیریم یا نه.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: در هر کاری باید بهترین‌ها انتخاب شوند از جمله در هیات علمی که در سال هزار نفر داوطلب دارد، اما تنها ۲۰ تا ۳۰ نفر از میان آنها انتخاب می‌شوند و طبیعتا ما از میان آن تعداد، بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم.

معتمدی با تاکید بر استفاده از این افراد در کارهای دیگر گفت: ضرورتی ندارد که آنها حتما عضو هیات علمی یا استاد دانشگاه شوند، بلکه می‌توانند در R&D یا در صنعت دیگری شرکت کنند. اینکه افراد ادامه تحصیل بدهند، ایرادی ندارد، اما اگر از بودجه بیت‌المال تحصیل کرده باشند و بخواهند از این طریق هم تدریس کنند و استاد دانشگاه شوند، کار غلطی است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر در خصوص عضویت معدل 12ها در هیات علمی با حکم قضایی توضیح داد: قطعا چنین چیزی غلط و مغایر با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. حتی اگر استادی از دانشگاه MIT هم بیاید، باید حداقل ۵،۶ سال پیمانی باشد و بعد از آن رسمی آزمایشی و سپس رسمی قطعی شود، یعنی ما اصلا چنین اجازه‌ای نداریم که بخواهیم کسی را رسمی قطعی کنیم. ممکن است؛ برخی مدرک بالایی داشته باشند، اما در مقام استادی و هیات علمی موفق نباشند.

او افزود: این امر مغایر با قوانین و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، زیرا حدود ده سال یا بیشتر زمان می‌برد که افراد بتوانند رسمی قطعی شوند، اینکه دیوان عدالت در آرایی که صادر می‌کند، دانشگاه‌ها را مجبور به حکم استخدامی قطعی بدون طی مراحل جذب می‌کند، باعث تعجب است. باید بر این امر نظارت شود، البته نظارت هم هست و اتفاقا مراحل سختی هم برای عضویت هیات علمی وجود دارد، اما الان یک مورد استثنا اتفاق افتاده است و متاسفانه طوری جنجال به پا شده که شاید اینگونه برداشت شود که همه دانشگاه‌ها اینطور هستند.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه صنعتی امیرکبیر این بورسیه‌ها را به عضویت هیات علمی خود در خواهد آورد؟ گفت: در دانشگاه امیرکبیر چنین چیزی نداریم، زیرا افراد چه بورسیه باشند، چه نباشند باید مراحلی را به طور حتم طی کنند و بعد به شورای جذب دانشگاه بیایند. افرادی را داشته‌ایم که شاید با معیارهای ما همخوانی نداشتند، ولی عملکرد خوبی ارائه کردند. بنابراین در دانشگاه ما چنین اتفاقی نیفتاده است و فکر می‌کنم که در دانشگاه‌های برتر هم چنین اتفاقی نیفتاده باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: به اعتقاد من شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به این امر رسیدگی کند، ولی آن‌طور که من می‌دانم دیوان عدالت اداری به موارد علمی ورود نمی‌کند، چون شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارد، مبنی بر اینکه در مسائل علمی دیوان عدالت اداری ورود نکند. به عنوان مثال مواردی داشتیم که دانشجو شکایت خود را به دیوان عدالت اداری برده و دیوان هم پاسخ خود را در این باره برای ما فرستاده است. پاسخ دیوان عدالت اداری هم این بوده  که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ما نمی‌توانیم به این مساله ورود کنیم و باید وزارت علوم یا دانشگاه به آن رسیدگی کنند.

معتمدی در پایان با اشاره به سخت بودن مراحل عضویت در هیات علمی تصریح کرد: از گذشته تا به الان مراحل استخدام در دانشگاه‌ها مراحل بسیار سختی داشته، حتی آن زمانی که تعداد اعضای هیات علمی اندک بود و دانشگاه نیز به شدت به این نیروها نیاز داشت استخدام آنها به سختی صورت می‌گرفت، اما متاسفانه حالا این موارد خاص به وجود آمده است که باید از طریق دانشگاه‌ها و وزارت علوم موضوع دنبال شود. در مجموع پروسه استخدام در هیات علمی نه تنها مورد نظارت قرار می‌گیرد، بلکه بسیار سخت و باکیفیت نیز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز