خبرگزاری کار ایران

خدمت سربازی فارغ التحصیلان دکتری و ارشد در پارک‌های علم و فناوری

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۶۵۶

قائم مقام وزیر علوم از رایزنی با ستاد کل نیرو‌های مسلح برای طی کردن خدمت سربازی دانش آموختگان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در پارک‌های علم و فناوری خبر داد تا از ظرفیت‌های علمی آنان استفاده شود.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت علوم، عبدالرضا باقری در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان که در ساختمان مرکزی این پارک برگزار شد، افزود: مسئولیت ما در دوران تحریم‌ها سنگین‌تر است و همچنان که در دوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیاز‌های نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای پارک‌های علم و فناوری نیز فراهم شده است. در این دوره تحریم می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به تامین نیاز‌های دستگاه‌های مختلف پرداخت.

وی گفت: هدف ما در وزارت علوم بر این است که در دوره فعلی بیشتر به مسئله تولید فناوری بپردازیم و انتظار تحقق هدف مذکور از دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور وجود دارد.

قائم مقام وزیر علوم گفت: در استان‌هایی که به تازگی در حال احداث پارک‌ها هستیم از نظر فیزیکی نزدیکی میان دانشگاه و پارک‌ها لحاظ شده است البته در برخی از استان‌ها به اقتضای امکانات چنین نشده، ولی باید با وجود فاصله فیزیکی میان پارک و دانشگاه ارتباط پویا شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه امروز از دانشگاه‌ها علاوه برتامین نیروی انسانی، برای توسعه کشور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی نیز انتظار می‌رود، افزود: موضوعی که در دهه ۸۰ و بخش قابل توجهی در دهه ۹۰ صورت پذیرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به خصوص افزایش انتشار مقالات بوده است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها در دهه ۸۰ و ۹۰ رسالت خود را در تولید نیروی انسانی و تولید دانش و فناوری انجام داده‌اند. امروزه مطالبه جدیدی از دانشگاه‌ها شکل گرفته و دانشگاه‌ها باید در حل مشکلات جامعه فعال باشند.

وی با بیان اینکه امروز باید به دنبال شکل‌دهی دانشگاه‌های جامعه محور و یا دانشگاه نسل سوم باشیم، افزود: یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد پارک‌های علم و فناوری است که بستر‌های مناسبی نیز جهت شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‌شود و تقریباً می‌توان گفت: زیرساخت‌های مذکور در تمام استان‌های کشور، چه در دانشگاه‌ها و چه در پارک‌ها ایجاد شده است.

قائم مقام وزیر علوم اظهار داشت: به مرور زمان در حال تدوین سیاست‌گذاری‌های متناسب با ایجاد دانشگاه نسل سوم هستیم. طبیعتاً اکثر قوانین و مقررات بایستی دگرگون شوند و باید در دانشگاه‌های نسل جدید از ایده‌های دانشجویان کارشناسی حمایت شود و این حمایت در بستر پارک‌ها نیز ممکن است.

باقری تاکید کرد: انتظار می‌رود که پس از دو دهه توانسته باشیم به عرصه تولید علم و دانش ورود پیدا کنیم، البته تحقق دانشگاه‌های نسل سوم یک شبه شکل نخواهد گرفت، اما امیدواریم که در این عرصه نیز موفق باشیم.

وی گفت: در دانشگاه‌های نسل سوم نیز بایستی دیوار‌های میان گروه‌های آموزشی برداشته شود و تحقیقات و پژوهش‌ها باید بر اساس نیاز‌های جامعه و بحران‌های فعلی کشور صورت گیرد.

قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: میان معاونت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه فردوسی و پارک علم وفناوری بایستی ارتباط مستمر شکل بگیرد. هدف هر دو واحد توسعه علمی کشور است و بایستی مرز‌ها از میان برداشته شود.

وی با بیان اینکه ایده‌هایی که در صورت حمایت و پیگیری می‌توان به دانش و فناوری تبدیل شوند، افزود: در حال تدوین یک بسته حمایتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل کارشناسی هستیم برای اینکه بتوانند پس از اتمام تحصیل به بازار کار وارد شوند و از مهارت‌های کافی برخوردار باشند.

باقری در ادامه گفت: همچنین در حال رایزنی با ستاد نیرو‌های مسلح هستیم تا دانشجویان فارغ‌التحصیل مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بتوانند دوران خدمت مقدس سربازی خود را در پارک‌های علم و فناوری بگذرانند تا از ظرفیت‌های علمی آنان استفاده شود.

رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات ممیزه مرکزی خاطرنشان کرد: در دانشگا‌های نسل سوم کشور باید بسته‌های پژوهشی تقاضامحوراعمال شود و پژوهش‌ها متناسب با تقاضا‌ها و مشکلات جامعه انجام شوند. این موضوع به معنای غفلت از پژوهش‌های پایه نیست و در برخی از رشته‌ها نیاز اصلی روی تحقیقات پایه و محض قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز