خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل:

افزایش آمار تسویه حساب دانشجویان با دانشگاه‌ها به منظور خروج از کشور/ رشته‌های مهندسی بیشترین مهاجرت را دارند

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۴۶۶

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه آمار تسویه حساب دانشجویان به نسبت سال گذشته با شیب کمی افزایش پیدا کرده است، گفت: نگرانی اصلی ما بابت مهاجرت دانشجویان کیفی ِدانشگاه‌های معتبر کشور است.

حسین سالار آملی (قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چه تعداد از دانشجویان دانشگاه‌ها به دنبال تایید مدرک برای ترجمه و ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند؟ گفت: روال ترجمه مدارک امروزه طبق همان روالی است که در گذشته بوده است، اما این ملاک خروج دانشجویان برای مهاجرت نیست و اغلب برای این کار از طریق تسویه حساب از دانشگاه‌ها اقدام می‌کنند و این آمار نزد معاونت دانشجویی است. معمولا دانشجویانی که اقدام به تسویه حساب‌ می‌کنند،  می‌خواهند به خارج از کشور برای ادامه تحصیل یا هر کار دیگری بروند.

آمار تسویه حساب دانشجویان به نسبت سال گذشته با شیب کوچکی افزایش پیدا کرده است، آنهایی که این کار را انجام می‌دهند، علاقه رفتن به خارج از کشور دارند.

افزایش آمار مهاجرت دانشجویان نسبت به سال گذشته

وی با اشاره به افزایش آمار مهاجرت دانشجویان نسبت به سال گذشته توضیح داد: آمار تسویه حساب دانشجویان به نسبت سال گذشته با شیب کمی افزایش پیدا کرده، اما آمارهایی که در قسمت ترجمه داریم، قابل توجه نیست و اصل قضیه تسویه حساب است. آنهایی که معمولا این کار را انجام می‌دهند، علاقه رفتن به خارج از کشور را دارند، وگرنه ترجمه برای هر کاری انجام می‌شود و صرفا برای خروج از کشور نیست، از این رو ترجمه مدارک نمی‌تواند، ملاک و دلیل خروج دانشجویان از کشور باشد.

نگرانی اصلی ما بابت خروج و مهاجرت دانشجویان کیفی دانشگاه‌های معتبر کشور است، وگرنه درصد مهاجرت دانشجویان دانشگاه‌های ما نسبت به دانشجویان سایر کشورها درصد بالایی نیست.

نگرانی از مهاجرت دانشجویان کیفیِ دانشگاه‌های معتبر

سالارآملی خاطرنشان کرد: برخلاف آن چیزی که رایج است، من فکر می‌کنم؛ دانشجویان ما خیلی اقدام به مهاجرت نمی‌کنند، اما نگرانی اصلی ما بابت خروج و مهاجرت دانشجویان کیفی دانشگاه‌های معتبر کشور است، وگرنه درصد مهاجرت دانشجویان دانشگاه‌های ما نسبت به دانشجویان کشورهای دیگر درصد بالایی نیست و نمی‌توان گفت که کشور ما یک کشور اعزام کننده و مهاجر فرست دانشجو به خارج از کشور است.

آمار مهاجرت دانشجویان از متوسط آمار جهانی کمتر است

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اضافه کرد: من نمی‌گویم که در آمارها علاقه برای رفتن به خارج از کشور دیده نمی‌شود، اما آمار مهاجرت دانشجویان ما از متوسط آمار جهانی کمتر است. باز هم تاکید می‌کنم، نگرانی ما از مهاجرت دانشجویان باکیفیت است. البته دانشجویی که می‌خواهد به خارج از کشور برود، نمی‌تواند به راحتی و مستقیما اقدام کند و باید از یک پشتوانه مالی برخوردار باشد. این طور نیست که دانشجو بعد از گرفتن ویزا و ترجمهِ مدرک بعد از شش ماه یا یک سال بتواند خودش را در خارج کشور مدیریت کند.

افزایش آمار تسویه حساب دانشجویان با دانشگاه‌ها به منظور خروج از کشور/ رشته‌های مهندسی بیشترین مهاجرت را دارند

اتخاذ تدابیری برای حفظ دانشجویان نخبه در کشور

او در خصوص برنامه‌های اتخاذ شده برای حفظ دانشجویانی که سطح کیفی بالایی دارند، توضیح داد: شرایطی که در کشور ایجاد کرده‌ایم، این است که دانشجویان نخبه و دارای استعداد برتر بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند، لذا این یکی از مواردی است که این دسته از دانشجویان دیگر نیازی نیست، برای تحصیل در مقاطع بعدی به خارج از کشور بروند. ضمن اینکه ظرفیت دانشگاه‌های ما به حدی هست که آنها بخواهند در دانشگاه‌های مختلف تحصیل کنند.

برخی از افرادی که هم ظرفیت‌ بالای علمی ندارند، از کشور خارج می‌شوند، اما به کشورهایی منطقه و آسیایی می‌روند که توانمندی علمی زیادی در آنجا موجود نیست.

وی ادامه داد: از طرفی بستر مناسب برای فارغ‌التحصیلان در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فراهم شده تا بتوانند در داخل کشور نوآوری و تولید داشته باشند، لذا وزارت علوم کارهای متعددی را برای اینکه فارغ‌التحصیلان در ایران بمانند و فعالیت کنند، انجام می‌دهد.

در رشته‌های مهندسی مهاجرت بیشتری شاهدیم

سالار آملی در پاسخ به این سوال که دانشجویان چه رشته‌هایی بیشتر تمایل به مهاجرت دارند، گفت: در رشته‌های مهندسی مهاجرت بیشتری را به نسبت دیگر رشته‌ها شاهد بوده‌ایم. ناگفته نماند، میزان این مهاجرت در پایتخت در مقایسه با استان‌های دیگر تفاوتی ندارد، بالاخره آن افرادی که می‌خواهند بروند در هرجایی که باشند، اقدام می‌کنند. البته فراموش نکنیم در این میان برخی از افرادی که ظرفیت‌های بالای علمی ندارند، نیز گاها از کشور خارج می‌شوند، اما به کشورهایی منطقه و آسیایی می‌روند که توانمندی علمی زیادی در آنجا موجود نیست.قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تلاش برای جذب و باز کردن مسیر بازگشت نخبگان به ایران را حائز اهمیت عنوان کرد.

تاکنون با دانشگاه‌های دنیا به خاطر شرایط موجود به مشکل بر نخورده‌ایم، البته باید مراقب باشیم و ارتباطاتمان را توسعه بدهیم.

نباید خدشه‌ای به روابط با دانشگاه‌های برتر دنیا وارد شود

قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا شرایط امروز، تعامل با دانشگاه‌های برتر دنیا را تحت شعاع قرار نمی‌دهد؟ گفت: نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم، اما تا به امروز روند خوبی داشته‌ایم و دچار نگرانی در این زمینه نیستیم و علت آن هم وجود پایه‌های علمی محکم در کشور است. بسیاری از دانشگاه‌های دنیا می‌توانند با دانشگاه‌های ما ارتباط برقرار کنند. تا به الان 25 دوره آموزشی مشترک در حوزه‌های مختلف با دانشگاه‌های برتر دنیا را داشته‌ایم و فراموش نکنیم، در سال گذشته حدود 2 هزار 100 دانشمند از سراسر دنیا برای دوره‌های تحصیلی، سمینار، کنفراس و پروژه‌های مشترک وارد ایران شدند و روند از نظر ما مطلوب است.

وی در پایان اظهار داشت:‌ تاکنون با دانشگاه‌های دنیا به خاطر شرایط موجود به مشکل بر نخورده‌ایم، البته باید مراقب باشیم و ارتباطاتمان را توسعه بدهیم. همچنین خودمان مانعی ایجاد نکنیم و دنبال اهداف خاصی باشیم تا به این روابط خدشه وارد نشود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز