خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی استان‌ها:

ضرروت توجه به نقش شوراها با وجود تحریم‌های همه‌جانبه/شوراها می‌توانند از بحران امنیتی جلوگیری کنند

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۳۸۱

رئیس شوریای عالی استان‌ها گفت: در شرایط و تحریم‌های همه‌جانبه توجه بیش از پیش به نقش شوراها در کشور ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی الویری (رئیس شورای عالی استان‌ها) در هشتمین اجلاس عمومی اعضای شورایاری استان‌ها اظهار داشت: خاستگاه مردمی اعضای شوراهای اسلامی و آشنایی عمیق آنان با مشکلات مردم ازجمله مهمترین ویژگی‌های شورا در کشور است. اعضای شوراها که چه در روستا و چه در شهرها همگی نمایندگان بلاواسطه مردم هستند، می‌توانند بهترین سخنگوی مردم باشند. این روزها و با وجود مسائل و معضلات اقتصادی متعدد شوراها سنگ صبور مردم شدند. مردم به خوبی دریافتند که وجود نمایندگان جنس خود که کوچه و پس کوچه‌های شهر و روستا را می‌شناسند و صدای رسای آنها هستند، چه موهبتی است.

الویری افزود: اعضای شوراها به دسترنج مردم عمیقا آشنایی دارند و از جنس مردم هستند. در خانه‌های آنها شب و روز به روی مردم باز است و اسیر تشریفات اداری نیستند. اما آنها انتظار دارند که مسئولان، اعضای شوراها را به عنوان بهترین انعکاس‌‌دهنده خواسته‌ها و نظرات مردم تلقی کنند. در این نگاه شوراها و اعضای آن مهمترین عنصر وحدت و انسجام ملی هستند.

وی گفت: در شرایط حاضر و تحریم‌های همه‌جانبه توجه بیش از پیش به نقش شوراها در کشور ضرورت دارد. بخشی از اوضاع و احوال خطیر کنونی در کشور ناشی از غفلت از نقش مردی شوراها در کشور است. همواره شوراها به عنوان ضربه‌گیر و انعکاس دهنده مطالبات مردم عمل کرده‌اند. شوراها نهادی هستند که از تبدیل شدن مطالبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم به بحران امنیتی جلوگیری می‌کنند و هم‌اکنون با تبدیل بسیاری از مطالبات عادی مردم به مساله و بحران باید این نهیب را در ذهن مسئولان ایجاد کند که به نقش و جایگاه شوراها در کشور بازگردند و از ظرفیت‌های این نهاد استفاده کنند. در این مسیر پرداختن به شان و نقش شوراها در کشور جدی‌ترین راه مقابله با بسیاری از معضلات است.

الویری عنوان کرد: ۱۴ مرداد ماهی که گذشت مصادف بود با یک رویداد مهم و تاریخی در ۱۱۲ سال پیش که پس از تحمل درد و رنج‌های فراوان انقلابیون و مجاهدت‌های مردمی مظفرالدین شاه قاجار مجبور به پذیرش نقش مردم در اداره حکومت می‌شود. وی فرمان مشروطیت را صار کرد و متعاقب آن حق حاکمیت مردم در سرنوشت خویش تا حدودی محقق شد. پس از آن مجلس و پارلمانی که نماد تعیین این حق است شکل می‌گیرد و سپس این حق حاکمیت مردمی بر سایر حوزه‌ها ازجمله برقراری عدالتخواهان و انجمن‌های محلی و شوراها تسری پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: مشروطیت جدای از یک واقعه تاریخی یک جنبش فکری است که نحله‌های آن در همه حوزه‌ها رخ نمایانده و اینکه هم اکنون شورای عالی استان‌ها در این مکان تاریخی حضور دارند و با افتخار و اشتیاق در مجلس گردهم آمده‌ایم که نمایندگان واقعی مردم در آن عضویت دارند، نیز از مهمترین دستاوردهای مشروطه است.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است تحقق عینی مشروطه، لوازم دیگری نیز می‌طلبد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: واگذاری اختیارات اساسی‌تر به شوراها، نقش‌آفرینی عملی‌تر در اداره روستاها و شهرها، رساندن شوراها به جایگاه پیش بینی شده در قانون اساسی ازجمله تحقق تصمیم‌گیری و مقررات‌گذاری شوراها بر حوزه امور محلی و عینیت بخشیدن به نظارت شوراها بر مسئولان دولتی آنگونه که در اصل ۱۰۳ قانون اساسی آمده است.

 الویری در انتها خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مردم دلیر و مقاوم کشور عزیز ما با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. درخواست ما نمایندگان مردم از مسئولان توجه هر چه بیشتر به این مسائل و اطلاع رسانی دقیق و نیز اقدام قاطع در رفع این مشکلات است. در این مسیر با ایجاد وفاق آشتی از طریق رفع حصر و آزادی افراد بیگناه، برخورد قاطع با عاملان این اوضاع و در کنار آن توجه به اجرای اصول مدیریتی و پیشگیری از بروز این معضلات مهم و قابل توجه است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز