خبرگزاری کار ایران

تفاهم دو نهاد اجتماعی برای افزایش سلامت و دسترسی به فرآورده‌های خونی

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۸۵۷

روسای جمعیت هلال‌احمر و سازمان انتقال خون کشور امروز همزمان با روز اهدای خون، تفاهم‌نامه‌ای را با هدف توسعه همکاری‌های مشترک و توسعه و ترویج فرهنگ نوعدوستی، صلح و ایثار، تسکین آلام بشری، بهره‌گیری از ظرفیت طرفین در سطح ملی به‌خصوص در مواقع ضروری و بحران و... امضا کردند.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر پیوندی و علی‌اکبر پور فتح‌الله این تفاهم‌نامه را در 7 ماده و یک تبصره امضا کردند.

علی‌اصغر پیوندی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه همزمان با روز اهدای خون، گفت: توسعه فعالیت‌های داوطلبانه با توجه به وظایف ذاتی جمعیت هلال‌احمر از مهمترین ثمرات این همکاری‌ها خواهد بود تا از این طریق علاوه بر ترویج روحیه صلح و دوستی، در جهت تسکین آلام بیماران نیازمند نیز گام‌های موثری برداشته شود.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های سازمان انتقال خون و جمعیت هلال‌احمر در زمینه گسترش و تعمیق فرهنگ اهدای خون، علاوه بر اینکه موجب می‌شود مردم همواره در کنار هموطنان خود برای انجام کار خیر باشند، بلکه به عنوان اقدامی داوطلبانه به توسعه فعالیت‌های داوطلبانه که از اهداف اصلی جمعیت هلال‌احمر است، منجر خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه همواره داوطلبان را تشویق به اهدای خون و ترویج فرهنگ اهدای خون در جامعه کرده‌ایم، اظهار کرد: این امر علاوه بر توسعه فضای داوطلبی اهدای خون، موجب می‌شود تا بخش سلامت جامعه نیز دغدغه کمبود خون را در هیچ زمانی نداشته باشد؛ چراکه اکنون با توجه به روند سالمندی جمعیت کشورمان، نیاز به خون در آینده جدی است و لذا باید به سمت توسعه اهدای خون پیش رویم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری، 14 هزار داوطلب جمعیت هلال‌احمر خون اهدا کرده‌اند، گفت: سال گذشته نیز 70 هزار داوطلب جمعیت هلال‌احمر خون اهدا کرده‌اند و این مهم نشان می‌دهد که هلال‌احمر در هر صحنه‌ای که کار داوطلبانه در میان باشد؛ حاضر و آماده خدمت است.

پیوندی با اشاره به اینکه هلال‌احمر و انتقال خون علاوه بر همکاری‌های داخلی، با توجه به ظرفیت‌های خاص خود می‌توانند همکاری‌های مشترکی در عرصه بین‌المللی نیز داشته باشند، خاطرنشان کرد: به علاوه با توجه به اینکه جمعیت هلال‌احمر در بیشتر شهرها و روستاهای کشور مجهز به خانه هلال است، می‌توان از این ظرفیت برای اهدای خون و افزایش گرایش مردم به اهدا بهره برد.

شاخص اهدای خون در ایران 27 واحد به ازای هر یک هزار نفر است

علی اکبر پور فتح اله؛ رئیس سازمان انتقال خون در ادامه این نشست مشترک، گفت: امضای تفاهم نامه میان جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون، تفاهم نامه ای عملیاتی است که نقش بسیار مهمی در سلامت، کیفیت و دسترسی به فرآورده های خونی در کشور دارد. این تفاهم نامه در سه حوزه تهیه شده است که هر سه حوزه اهمیت ویژه ای برای آینده کشور و آینده انتقال خون و همچنین تامین خون سالم دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از این تفاهم نامه متعلق به سازمان جوانان جمعیت هلال احمر است، بیان کرد: نسل اهدا کنندگان ما، نسل اهداکنندگان خون در دوران جنگ هستند و در دوران جنگ اهدای خون 7 برابر بیشتر بود که این موضوع نشان از همبستگی اجتماعی مردم در آن دوران است.

رئیس سازمان انتقال خون درباره شاخص اهدای خون مردم ایران بیان کرد: می‌توان با افتخار اعلام کنیم که در حال حاضر شاخص اهدای خون در ایران 27 واحد به ازای هر یک هزار نفر است که اهدای خون در ایران نسبت به کشورهای همسطح خود2 برابر بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه جامعه ایران به سمت سالمندی پیش می رود، عنوان کرد: در جامعه سالمند مصرف خون و فرآورده های خونی بیشتر می شود، براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در کشورهای توسعه یافته و کشورهای اروپا، آمریکا و کانادا، 70 درصد خون برای افراد 60 سال به بالا مصرف می شود و این به دلیل سالمندی، بیماری های بدخیم و جراحی ها است. در کشور ما نیز جمعیت اهدا کننده خون در کشور به سمت سالمندی رو به افزایش است و این موضوع کشور را از نظر تامین خون و فرآورده های خونی با مشکل جدی مواجه می کند.

به گفته پور فتح اله، باید زیرساخت اهدا کنندگان را به سمت جوانان ببریم و نسل اهدا کننده جوان و پویا را برای کشور خود بسازیم؛ خوشبختانه ورود جوانان به اهدای خون در سلامت خون نقش بسیار مهمی دارد؛ چرا که تمامی متولدین 73 به بعد در کشور  واکسن هپاتیت ب را در دوران نوزادی دریافت کردند و  نسلی ایمن هستند و خطر انتقال هپاتیت ب از طریق خون و فرآورده های خونی با اهدای خون جوانان به صفر خواهد رسید که این دستاورد بزرگی برای کشور است.

لزوم حضور نیروهای داوطلب برای خونگیری از اهداکنندگان در زمان وقوع بحران

رئیس سازمان انتقال خون به بخش دوم تفاهم نامه میان جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون اشاره کرد و افزود: این بخش مربوط به همکاری های سازمان انتقال خون با سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر است که می تواند بسترهای لازم را در بحران و حوادث ایجاد کند. براین اساس مراکز انتقال خون باید نیروهای داوطلبی را داشت باشند تا در صورت بروز حوادث، سوانح و بحران کار دریافت خون و فرآورده ها را انجام دهند که در این مورد در زمینه ساماندهی نیروهای داوطلبی که در زمان وقوع بحران اقدام به خونگیری از اهدا کنندگان می‌کنند، اقدامات لازم در حال انجام است.

وی ادامه داد: براساس تفاهم نامه آموزش داوطلبان هلال احمر در موسسه آموزش عالی طب انتقال خون برای خونگیری از اهدا کنندگان در سوانح و حوادث در دستور کار قرار می گیرد و برای استفاده از پتانسیل  نیروهای داوطلب آموزش های لازم ارائه می شود تا افراد داوطلب بتوانند پس از کسب تجارب لازم و مدرک مرتبط در این موضوع وارد انجام فعالیت های داوطلبانه در زمینه خون گیری از اهداکنندگان شوند.

پور فتح اله درباره بخش سوم تفاهم نامه که در زمینه همکاری های بین المللی با جمعیت هلال احمر در زمینه اهدای خون است، گفت: حدود 50 درصد از مراکز انتقال خون در دنیا مراکزی هستند که در هلال احمر وصلیب سرخ کشورها شکل گرفته است و بخشی تحت عنوان مدیریت سلامت خون در این جمعیت  ها وجود دارد که همین موضوع زمینه همکاری های بین المللی سازمان انتقال خون از طریق جمعیت هلال احمر ایران با صلیب سرخ و هلال احمر سایر کشورها فراهم می کند تا بتوانیم در بستر بین اللملی توانمندی‌های خود را از نظر انتقال خون ثابت کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون درباره پالایش پلاسما و تولید دارو از این طریق، گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار  پلاسمای اهدایی مازاد بر مصرف بیمارستانی در پالایشگرهای اروپایی تبدیل به دارو شده و برای مصرف به کشور بازگردانده شده است و می دانیم برای ارسال پلاسما به اروپا باید استانداردهای اتحادیه اروپا را کسب کرد و ما توانستیم استانداردهای خود را به استانداردهای اتحادیه اروپا برسانیم.

لزوم پاسخگویی  صحیح به حس همبستگی اجتماعی مردم در بحران ها

پور فتح اله با اشاره به اینکه مردم ما حس همبستگی اجتماعی بسیار قوی دارند و لازم است تا در زمان وقوع بحران پاسخ مناسب به این حس مردم داده شود، تاکید کرد:  در زمان وقوع بحران ها، حس همبستگی اجتماعی مردم تقویت می شود و لازم است تا پاسخ مناسب به این حس داده شود، به عنوان مثال در زمان وقوع حادثه پلاسکو حس همبستگی اجتماعی مردم مانع امدادرسانی صحیح به حادثه شد در صورتی که می توان در این مواقع با جهت دهی مناسب نسبت به استفاده مثبت از این حس همبستگی استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز