خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی ناجا:

لزوم انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی با هوشمندی و نیازسنجی/ قانون‌گرایی باید مبنای عمل همگان باشد

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۰۱۷

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه اقدامات فرهنگی و اجتماعی بر مبنای نیازسنجی و هوشمندانه باشد، تاکید کرد: قانون‌گرایی باید مبنای عمل همگان در جامعه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، سردار احمد نوریان در اولین نشست با کارکنان معاونت اجتماعی ناجا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، مدافعان حریم و حرم و شهیدان عرصه نظم و امنیت و با تبریک دهه مبارک کرامت گفت: از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهیم مسیر ما را در عاقبت به خیری و حرکت در رکاب امام عصر (عج) قرار دهد. 

وی با اشاره به فرمایش حضرت امام رضا (ع) که "اندیشه در کار، عبادت است"، اظهار داشت: ان‌شاءالله آنچه که در امور و فعالیت‌های اجرایی و ذاتی‌مان می‌گذرد بر مبنای تفکر و اندیشه باشد و اجر و ثواب برایمان به ارمغان آورد.

معاون اجتماعی ناجا با تقدیر از حسن اعتماد سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: از فرمانده محترم ناجا تشکر می‌‌کنم که این فرصت و موقعیت را برای بنده به وجود آوردند که بار دیگر در خدمت پلیس خدمتگزار و عزیزانی که به تعبیر مقام معظم رهبری "مظهر حاکمیت، امنیت و اقتدار نظام هستند"، باشم.

نوریان افزود: برای بنده حضور در نیروی انتظامی و معاونت اجتماعی ناجا فرصتی مغتنم است که در این مقطع از عمرم درخدمت آحاد مردم و کارکنان این مجموعه باشم.

وی اضافه کرد: معاونت اجتماعی ناجا، معاونتی بین بخشی است و به نوعی هویت مستقل ندارد و یکی از حلقه‌های فعالیتی موثر نیروی انتظامی است، نقش و کارکرد این معاونت در کنار توجه به ظرافت‌ها، "نرم‌افزاری" است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی ادامه داد: ما باید اقتدار پلیس را در اجرای مأموریت‌های مقابله‌ای، برقراری نظم، کشف جرم و... با اقدامات صحیح و همه‌جانبه نشان دهیم، در واقع این معاونت بخش مدنی و اجتماعی پلیس است و باید بتواند با سازوکارهای علوم اجتماعی، ارتباطی، حقوقی، روانشناسی و... در سطح معادلات و ماموریت‌های پلیس دنبال و ماموریت‌ها را تصحیح کند.

نوریان با تأکید بر اینکه اولویت‌های تکلیفی آحاد فرماندهان نیروی انتظامی را براساس بررسی احکام صادره از سوی مقام معظم رهبری به هم پیوسته دیدم، تصریح کرد: نیروی انتظامی و این معاونت از زمان تشکیل و ادغام (شهربانی، ژاندارمری، کمیته و...) فرماندهان بسیاری از جمله امیر سهرابی، سردار سیف‌الهی، امیر لطفیان، سردار قالیباف، سردار احمدی‌مقدم و امروز سردار اشتری را به خود دیده است، قدردان زحمات تک تک فرماندهان و جلوداران این ساختار و تشکیلات هستیم و الحمدلله امروز نیروی انتظامی بالنده و قوی در مسیر انجام وظایف، ایفای نقش می‌کند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات مختلفی در نیروی انتظامی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: معاونت اجتماعی نیز از بدو ادغام نیروی انتظامی به نوعی شکل گرفت و شاهد بودیم که توسط بزرگانی چون حاج آقا الهی، سردار بتولی، سردار کارگر و سردار منتظرالمهدی اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته و آنچه که امروز در دستان ما است حاصل زحمات پیشکسوتان این عرصه است.

این مقام عالی انتظامی ادامه داد: در هدف‌گذاری و فلسفه شکل‌‌گیری این معاونت، بررسی و شناخت علمی تغییر و تحولات اجتماعی و فرهنگی تعریف شده است و در این میان عنصر "شناخت" حرف اول را می‌زند، اگر زمان، موقعیت و وظایف خود را نشناسیم نمی‌توانیم به درستی ایفای نقش کنیم.

نوریان اضافه کرد: برای شناخت و بررسی زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، آسیب‌ها و جرایم و... باید بسترسازی‌های مناسبی انجام و مأموریت‌ها را دنبال و در این عرصه لازم است مردم را با خود همراه کنیم.

وی با بیان اینکه باید به نوعی یک اقدام نو و جدید را از امروز در حوزه اجتماعی شروع و در این مسیر ریل‌گذاری و ایجاد شرایط کنیم، ابراز داشت: جلب مشارکت سازمان‌ها، دستگاه‌ها و مردم برای تحقق این مهم بسیار حائز اهمیت است، متأسفانه امروز شاهد عملکرد جزیره‌ای برخی دستگاه‌ها هستیم و انجام و اجرای برخی اقدامات هماهنگ نیست و بعضا به صورت دستگاهی دنبال می‌شود و شاهدیم که در این فرآیند به پیرامون و کارکردها توجه نمی‌شود.

معاون اجتماعی ناجا خطاب به فرماندهان، افسران، درجه‌داران و کارکنان معاونت اجتماعی ناجا، بیان کرد: نگرش شما به همه مأموریت‌های پلیس باید از نوع اجتماعی باشد چراکه یکی از وظایف مهم پلیس "نظارت اجتماعی" است و باید به نوعی بر رفتار و کارکرد دستگاه‌ها نظارت کنیم، هر عدم هماهنگی می‌تواند بار و زحمتی بر دوش پلیس تحمیل کند.

نوریان تقویت ارتباطات برون‌سازمانی و مطالبه‌گری از سازمانها، نهادها و دستگاه‌ها را نیز در راستای تولید، حفظ و ارتقاء امنیت مهم برشمرد و یادآور شد: درست است که پلیس مستقیما مسئول تولید امنیت نیست اما می‌‌تواند در ارتقاء امنیت نقش کارکردی داشته باشد.

وی افزود: وظیفه ما تسهیل اجرای مأموریت سایر پلیس‌ها است و در این مسیر باید قدرت "مسئله‌یابی" داشته باشیم، چراکه شناخت یک مسئله و پدیده اجتماعی بر هر اقدامی مقدم است.

این مقام ارشد انتظامی، اطلاع‌رسانی صحیح، ارتباط و تعامل صحیح با رسانه‌ها را نیز کارکردی موثر معرفی و عنوان کرد: جامعه ما به شدت نیاز به "انتظام" در امور دارد و باید گام‌های جدی برای قانون‌گرایی برداشته شود؛ قانون‌گرایی باید در جامعه ما مبنای عمل باشد.

نوریان ارتقای سطح آگاهی عمومی را نیز در پیشبرد اهداف پلیس موثر معرفی کرد و گفت: سنجش و ارزیابی از میزان رضایتمندی مردم از پلیس اقدام مهمی است که باید به جد توسط معاونت اجتماعی دنبال شود، البته در این راستا اقداماتی از سوی "افکارسنجی" صورت می‌گیرد اما باید این فعالیت‌ها عمق بیشتری داشته باشد و ما به نوعی باید مسائل را از درب ورودی ساختمان ناجا تا سطح جامعه دنبال و رصد کنیم.

وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه اجتماعی منوط به اظهارنظر و انتقاد کردن است، اظهار داشت: باید موازی تغییرات اجتماعی، مطالبه‌گری کنیم و نگاهمان به افق دور و آینده باشد و در عرصه اجتماعی از نظرات نخبگان، کارشناسان، علما، اساتید و... بهره بگیریم.

معاون ناجا با تأکید بر اینکه اگر تغییرات را به هنگام رصد و با زمان‌شناسی عمل کنیم، قطعا موفق خواهیم بود، تصریح کرد: هر تغییری می‌تواند منشأ داخلی یا بیرونی و توأم با برنامه‌ریزی باشد، پلیس "ناظم اجتماعی" است و متناسب با تغییرات باید مطالبه‌گری کند.

نوریان ادامه داد: اقدامات فرهنگی و اجتماعی باید "هوشمندانه" باشد، برف انبار نمی‌شود، انبوه کار فرهنگی مهم نیست، بلکه امور باید کیفی و با برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه قدردان زحمات مسئولان پیشین این معاونت هستم، خاطرنشان کرد: انصافا سردار منتظرالمهدی برای این معاونت زحمات بسیاری کشیده‌اند و امروز در نقطه جدید و تازه‌ای از شروع فعالیت‌ها هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز