خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد:

اختصاص ۲۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای دانشجویان دکتری در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۰۲۶

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: مبلغی حدود ۲۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای دانشجویان دکتری در سال جاری اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم امروز در نشست خبری با محوریت تشریح «اقدامات، عملکرد و دستاوردهای حوزه معاونت آموزشی و تبیین برنامه های پیش رو» عنوان کرد: با پایان سال تحصیلی ۹۶-۹۷ گام های خوبی را برداشته ایم و حرکت های خوبی در دانشگاه و آموزشگاه های عالی صورت گرفته است. یکی از شعارهایی که در این دوره به آن توجه ویژه داشتیم و از بندهای مهم آمایش آموزش عالی است، ارتقا مهارت و اشتغال پذیری دانش آموختگان است. شعار امسال نیز بر اساس همین مسئله تبیین شده است امیدواریم در سال تحصیلی پیش رو این امر عملی شود.علاوه بر اینها چهار محور در سال، 97-98 در مهارت افزایی و ارتقا سطح اشتغال پذیری دانشگاه ها پیاده خواهیم کرد که این چهار بند عبارتند از عملی کردن دروس کاربردی رشته ها در کلیه دانشگاه ها، که در قالب یک طرح مهارت جدی، عملی و مفهومی خواهد بود که از طریق دروس کاربردی در دانشگاه‌ها پیاده‌سازی می شود.

وی ادامه داد: در مرحله دوم دروس اختیاری است که به دانشگاه ها ابلاغ شده و میدان عمل برای این طرح در دو بخش باز شده، یکی ارکان مربوط به سطح مهارتی و پایه دانش آموختگان و دوم  ارتقاء مهارت عمومی و دانش آموختگان است. در این راستا دانش‌آموختگان باید توانایی فن بیان، فن کاوش اطلاعات عمومی و به خصوص زبانی تخصصی و  مرحله های هنری را فرا بگیرند.

او افزود: بخش سوم برمی‌گردد به توانایی کاربردی دانشجویان یعنی آنها بعد از تحصیل بتوانند توانمندی خود را بالا ببرند تا توان اشتغال در جامعه را داشته باشند. بخش چهارم درصد دانش آموختگان است اگرچه پشتیبانی حقوقی آنها با ماست، اما دانشگاه ها هم باید حمایت کنند. امیدواریم این طرح به خوبی در سال 97-98 کلید بخورد. ناگفته نماند که این طرح تنها مربوط به مقطع کارشناسی است.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: برای این کار از سوی سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی را خواستیم و فکر می‌کنیم این تامین اعتبار کمک خوبی برای دانشگاه‌ها خواهد بود مبلغ آن هم حدود 140میلیارد تومان درخواست شده است.نکته مهم این است که این فرصت به نوعی با ابتکار عمل سازمان برنامه و بودجه بوده است.

او افزود: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و مسئولان نظام اصلاح وضعیت بیکاری دانش‌آموختگان است که در نشست خبری فردا صبح با حضور معاونین آموزشی دانشگاه های سطح یک کشور به این مسئله بیشتر خواهیم پرداخت.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: یکی از رموز موفقیت طرح ارتقاء اشتغال دانش آموختگان پیوند معاونت های آموزش و پرورش دانشگاه های کشور است.گرچه این مساله هم به ستاد و هم به دانشگاه ها بر میگردد اما انتظار این است که دانشگاه‌ها به صورت قاطع پشت هم بایستند و طرح جامع دانشگاه‌ها را پیاده سازی کند.

شریعتی نیاسر افزود: ما امروز شاهد فشارهای بسیار سنگینی از سوی استکبار جهانی به کشور هستیم. سیاست‌های قلدرمعابانه استکبار جهانی باید ما را متوجه این کند که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. این را بدانیم که این وضعیت فرصت خوبی است تا بدانیم چگونه کارهای بزرگ را با بودجه کم انجام دهیم و بدانیم چگونه طرح های دانشجویی را به سمت تجاری سازی هدایت کنیم و چگونه نقش  بخش خصوصی را در توسعه آموزش عالی افزایش دهیم.

شریعتی نیاسر عنوان کرد: هدایت پروژه های دانشجویی و رساله های دکتری در راستای نیازهای جامعه و حضور بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی برنامه هایی هستند که مدنظر داریم. همچنین ساماندهی موسسات آموزش عالی باید یکی از اولویت های آمایش آموزش عالی باشد. برای جلوگیری از اتلاف نیرو و سرمایه باید تمامی زیرنظام های آموزشی با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.

وی بیان کرد: اگر همه دنیا به کشور فشار بیاورند، دانشگاهیان در خط مقدم نظام و دولت پای کار ایستاده اند.

شریعتی‌نیاسر افزود: مبلغی حدود  255 میلیارد تومان اعتبار برای دانشجویان دکتری در سال جاری اختصاص داده شده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه نحوه پرداخت به نفرات به چه صورتی خواهد بود، گفت: براساس برنامه تدوین شده دانشجویان دوره دکتری می‌توانند ماهیانه حدود 750 هزار تومان به عنوان وام دریافت کنند و این وام مشمول دانشجویان واجد می‌شود شرایط یعنی کسانی که بورسیه دستگاه‌ها و مراکز خاصی نیستند و از وام‌های دکتری نیز استفاده نکرده‌اند. دانشجویان دو سال بعد از اتمام دوره تحصیلی خود این وام را در قالب برنامه زمانی پنج ساله پرداخت خواهند کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: حذف و کم شدن رشته های کم متقاضی و رشته هایی که با بازار کار انطباق ندارند از دیگر برنامه های وزارت علوم است و باید رشته هایی که سربار دولت هستند و در دانشگاه های سطح سه و چهار وجود دارند، بازنگری شوند و راهکاری تدوین شود تا کمتر از اعتبار دولتی استفاده کنند. ناگفته نماند باید از تکثیر پایان نامه ها و رساله ها جلوگیری شود و به صورت الکترونیک ارائه  شوند.

شریعتی نیاسر از رابطه خوب وزارت علوم  با مجلس به خصوص کمیسیون آموزش اشاره کرد و گفت: با توجه  به رابطه خوب ما در دوره جدید بحث حذف کنکور در دست بررسی است و باید یک کارگروه فعال برای آن طراحی کنیم. البته موضوع حذف مرحله پشت کنکوری ها مطرح شده که اگر این طرح مراحل تصویب را طی کند مورد استقبال واقع خواهد شد.

او افزود: ما همچنین برای تحقق شعار سال و توسعه مهارت افزایی به دانشگاه ها ابلاغ کردیم که دو درصد از درآمدهای اختصاصی خود را به موضوع مهارت افزایی اختصاص دهند. البته این موضوع باید در هیئت امنای دانشگاه ها بیان شود از طرفی بعضی دانشگاه ها آن را تایید و تصویب کردند.

وی گفت: آموزش عالی مجری مصوبات نهادهای بالادستی است. سال 90  شورای عالی اداری  مصوبه منع دستگاه های اجرایی برای دوره های آموزشی منجر به مدرک را  تصویب کرد، اما به نتیجه ای نرسید و بعد در سال 96دوباره این مصوبه مورد بررسی قرار گرفت ولی تنها برای دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی استثنا قایل شدند. بر اساس این مصوبه آموزش عالی و سازمان سنجش مجاز به ارائه ظرفیت به مراکز آموزشی مربوط به دستگاه های اجرایی نیستند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در شرایط تحریم باید دیپلماسی علمی خود را بیشتر از گذشته تقویت کنیم و دانشگاه ها، کشورهای هدف خود را در منطقه و جهان اسلام مشخص کنند تا ایران به عنوان کانون کمک به این کشورها در حوزه علمی و آموزشی معرفی شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان با تاکید بر آمایش آموزش عالی بیان کرد: تحقق آمایش آموزش عالی در گرو حمایت و اراده همه ارکان نظام است. پیاده سازی آن تنها به عهده وزارت علوم نیست و  به همه بخش ها و مسئولان مربوط می شود. به عنوان مثال ما یک طرح  مدیریت منطقه ای داریم اگر پیاده سازی شود، تنها مربوط به وزارت علوم نیست؛ بلکه مسئولان استان های مختلف باید در این زمینه فعالیت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز