خبرگزاری کار ایران

خدایی در بازدید از حوزه برگزاری آزمون سراسری خبرداد؛

عدم تغییر ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها/شانس قبولی در کنکور به ۷۵ درصد رسید

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۴۸۸

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر اینکه شانس قبولی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به ۷۵ درصد رسیده است، گفت: ظرفیت پذیرش در آزمون سراسری امسال تفاوتی با سال گذشته نخواهد داشت و به خصوص اینکه ما این ظرفیت را در دانشگاه‌ها و رشته‌های پرمتقاضی کاهش نخواهیم داد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم خدایی در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه علم و صنعت به عنوان یکی از حوزه ‌های برگزاری چهل و هشتمین آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، ضمن اعلام این مطلب در خصوص جزئیات و تغییرات کنکور 97 خاطر نشان کرد: کنکور امسال در ۳۷۵ شهرستان، ۴۷۹ حوزه امتحانی و ۲۲ کشور خارجی برگزار می‌شود و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی در برگزاری این آزمون گزارش نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در آزمون سراسری سال ۹۷ یک میلیون و ۱۱ هزار داوطلب شرکت کردند که از این تعداد ۵۹ درصد آن‌ها زنان و ۴۱ درصد نیز آقایان هستند. بیشترین شرکت‌کنندگان این آزمون در گروه آزمایشی علوم تجربی با ۶۴۲ هزار شرکت‌کننده قرار دارند و گروه آزمایشی علوم انسانی با ۲۰۵ هزار، گروه آزمایشی علوم ریاضی با ۱۴۴ هزار، گروه آزمایشی زبان ۱۴۵ هزار و در نهایت گروه آزمایشی هنر نیز با ۱۰۸ هزار شرکت‌کننده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: آزمون امسال که از صبح  امروز با شرکت گروه‌های آزمایشی ریاضی و علوم انسانی آغاز شده، بعدازظهر امروز گروه آزمایشی هنر و صبح فردا گروه آزمایشی علوم تجربی و در نهایت بعدازظهر فردا نیز گروه آزمایشی زبان ادامه می‌یابد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر اینکه آزمون سراسری امسال تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد، خاطرنشان کرد: در آزمون امسال فقط افزایش ظرفیت در گروه آزمایشی علوم تجربی را می‌بینیم که تعداد متقاضی این گروه آزمایشی در مقایسه با گروه‌های آزمایشی دیگر بسیار بالا بوده است که دلایل این موضوع می‌تواند به بحث هدایت تحصیلی آن‌ها در آموزش و پرورش برگردد و دلیل دیگر نیز می‌تواند به امر قوانین و ضوابطی برگردد که ما طی دو سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

به گفته دکتر خدایی در سال جاری ۱۳ درصد داوطلبان علوم تجربی دانشجو یا فارغ‌التحصیل بوده‌اند که این موضوع می‌تواند به دلایلی نظیر اشتغال و همچنین تصمیماتی باشد که در حوزه کنکور سراسری اتخاذ شده، زیرا در سال گذشته وزارت علوم و بهداشت مصوباتی داشتند که براساس آن تحصیل رایگان در یک مقطع مجاز می‌شد که البته با رأی عمومی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری این رأی حذف و محدودیت‌های آن نیز لغو شد. به همین دلیل ما امسال در گروه آزمایشی علوم تجربی با افزایش تقاضا مواجه شدیم.

وی همچنین در خصوص میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری امسال نیز گفت: میزان این تأثیر ۲۵ درصد برای دوره دیپلم و ۵ درصد برای دوره پیش دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر اینکه ظرفیت پذیرش در کنکور امسال تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نخواهد داشت، گفت:  تلاش ما این است که این ظرفیت به خصوص در رشته‌ها و دانشگاه‌های پرمتقاضی و در گروه‌های علوم تجربی و ریاضی در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا نکند.

خدایی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۷۲۵ هزار نفر ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی داشتیم اما تعداد قبولی نهایی در دانشگاه‌ها حدود ۳۸۸ هزار نفر اعلام شد. در واقع ما یکسری ظرفیت‌های پرمتقاضی داریم که داوطلبان عموما براساس آن در کنکور شرکت‌ می‌کنند و رقابت نیز بیشتر در این ظرفیت‌ها صورت می‌گیرد در غیر این صورت ۸۵ درصد تکمیل ظرفیت‌ها می‌تواند بدون شرکت در آزمون اتفاق بیفتد و البته سازمان سنجش آموزش کشور در حال ارائه سازوکارهایی است که بتواند این نوع رشته‌های کم متقاضی را از دفترچه کنکور حذف کند. به نحوی که پذیرش در رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که پرمتقاضی نیستند از دفترچه کنکور حذف و به دانشگاه‌ها محول شود.

به گفته وی در عمل ۷۵ درصد داوطلبان دانشگاه‌ها بدون احتساب دانشگاه آزاد می‌توانند وارد موسسات آموزش عالی شوند. مشکلی که ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که ظرفیت‌ها در دانشگاه متوازن نیست و مثلا حدود ۶۴ درصد پذیرش‌ها در گروه علوم تجربی قرار می‌گیرند اما باید به طور کلی تأکید کنم که شانس قبولی داوطلبان کنکور در آزمون ۷۵ درصد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز