خبرگزاری کار ایران

صدر اعظم نوری:

موتورهای کاربراتوری آلودگی هوا را تشدید می‌کند/وزیر کشور اجازه شماره‌گذاری ندهد

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۷۴۳

براساس گزارش سازمان ملی استاندارد، یک موتور سیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودروی یورو ۲ ایجاد آلودگی می‌کند و در فصل زمستان قریب به ۱۲ درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت های کاربراتوری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا صدراعظم ‌نوری صبح امروز (سوم تیرماه) در هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر در  تذکر پیش از دستور خود از وزیر کشور خواست با شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال ۹۷ به‌طور جدی مخالفت نمایند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در شهر تهران حدود سه تا چهار میلیون دستگاه موتور سیکلت پلاک شده است که قریب به ۹۵% آنها کاربراتوری است، گفت: براساس گزارش سازمان ملی استاندارد، یک موتور سیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودروی یورو ۲ ایجاد آلودگی می‌کند و در فصل زمستان قریب به ۱۲ درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت های کاربراتوری است.

وی ادامه داد: موتورسیکلت‌های کاربراتوری به دلیل تنظیم نبودن نسبت هوا به سوخت، آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون تولید می‌کنند که در شرایط حاضر مسأله اصلی آلودگی هوای تهران و تعدادی از کلانشهرهای دیگر است. هر موتورسیکلت کاربراتوری استاندارد در هر کیلومتر پیمایش می‌بایست حداکثر سه گرم آلودگی تولید کند که پس از دستکاری برای سرعت بیشتر به یک دستگاه فرسوده تبدیل شده که به‌جای سه گرم در هر کیلومتر در مجموع، ۱۵ گرم الایندگی تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه هیأت محترم وزیران تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شده است، گفت: در نامه‌ای که وزرای صنعت، معدن و تجارت و کشور برای معاون اول رییس جمهور ارسال نموده‌اند، اعلام شد باتوجه به عدم اطلاع برخی از شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت و به منظور جلوگیری از تبعات اجتماعی و بروز مشکلات کارگری و مساعدت برای تداوم فعالیت این شرکت‌ها، آنها خواهان تصمیم هیأت وزیران جهت شماره‌گذاری ۹۵۴۳ دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری هستند که این موضوع در کارگروه زیربنایی دولت بررسی و به زودی در هیأت دولت مورد تصمیم‌گیری نهایی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به‌طور قطع هدف از وضع مصوبه‌ی «توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری» کاهش آلودگی هوا و افزایش تعداد روزهای سالم و پاک برای شهروندان است و طبیعتاً صدور مجوز شماره‌گذاری مجدد موتورسیکلت‌های کاربراتوری، نقض این مصوبه محسوب می‌شود. هرچند طی دو سال گذشته به‌جای تلاش جهت تولید موتورسیکلت‌های برقی و انژکتوری یورو ۳ و یورو ۴ با اضافه شدن تبصره‌ای به مصوبه‌ی ممنوعیت، در سال ۹۶، ۷۴۰ هزار دستگاه و در سال ۹۵،  ۴۳۰۰ دستگاه موتور کاربراتوری تولید و شماره‌گذاری شده است.

صدراعظم‌نوری با بیان اینکه اگر این ۹۵۴۳ دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری شماره‌گذری و وارد بازار شوند و برای مدت پنج سال در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش نمایند، اضافه انتشار آلودگی این ناوگان نسبت به نوع انژکتوری بالغ بر ۱۴۰ هزار تن خواهد بود، گفت: شماره‌گذاری مجدد موتورسیکلت‌های کاربراتوری اگرچه مشکل چند واردکننده و قطعه‌ساز را حل می‌نماید اما مشکل آلودگی هوا را تشدید نموده و سلامت شهروندان را تحت تأثیر جدی قرار می‌دهد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: در جهت سلامت شهروندان عزیز شهر تهران از هیأت محترم وزیران به ویژه وزیر محترم کشور که خود واقف به چالش‌ها و مشکلات کلانشهر تهران است، درخواست می‌نمایم که با شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال ۹۷ به‌طور جدی مخالفت نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز