خبرگزاری کار ایران

معاون کارگروه اول هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم:

"سیل" پیامد ناشی از تغییر اقلیم در ایران است

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۵۴۱

معاون کارگروه اول هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم گفت: مشکل تغییر اقلیم مشکل مشترک جهان است و هیچ کشوری از آسیب تغییر اقلیم در امان نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ادوین آلدریان در نشست IPCC که در سازمان هواشناسی برگزار شد، بیان داشت: در ایران پیامد تغییر اقلیم به شکل بیابانی است، سایر کشورها نیز تحت تاثیر این پدیده و مخاطرات جوی ناشی از آن هستند. مشکل تغییر اقلیم باید با کمک همه کشورها حل شود.

آلدریان در ادامه با اشاره به اینکه IPCC به دنبال این است که مشخص کند؛ در سامانه‌های اقلیمی چه اتفاقی در حال وقوع است و مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم به چه شکلی است؟ تاکید کرد: به دنبال این هستیم که چگونه این مخاطرات جوی را کاهش دهیم.

معاون کارگروه اول IPCC تاکید کرد: در هیات بین‌الدلی تغییر اقلیم، متخصصان بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله علوم اخلاقی، قضائی، اقتصاد و سیاست حضور دارند.

او در ادامه افزود: تغییر اقلیم روی پدیده‌های مختلف جوی از جمله بارش تاثیر دارد.

آلدریان با اشاره به اینکه  تغییر اقلیم روی یخ‌ها و یخچال‌ها و همچنین اقیانوس‌ها نیز تاثیر می‌گذارد، بیان داشت: به دلیل فعالیت‌های انسانی تغییرات جو تغییر می‌کند و بر اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی، گازهای گلخانه‌ای انتشار پیدا می‌کنند و همین موضوع بر افزایش آلودگی هوا نیز اثرگذار است.

آلدریان در ادامه با اشاره به کشور اندونزی و آب و هوای آن گفت: در حال حاضر اندونزی در فصل خشک است، اما بارش‌ها همچنان ادامه‌دار است، چون فصل‌ها تغییر کرده است شاید در ایران پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم به شکل‌های دیگر از جمله بیابان‌زایی خود را نشان داده است.

معاون کارگروه اول IPCC در ادامه گفت: نیازهای انسان باعث جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی شده است. این پدیده‌ها بر میزان منابع آبی مناطق نیز اثر منفی گذاشته و بر شاخص‌های گرمایش جهانی، رطوبت، بارش‌ها، یخچال‌های قطبی و کوه‌های یخی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

آلدریان با اشاره به اینکه افزایش جمعیت یکی از مشکلات جدی در حوزه تغییر اقلیم است، گفت: افزایش جمعیت موجب افزایش مصرف انرژی و سوخت و در نتیجه تولید گازهای گلخانه‌ای بیشتر می‌شود. طی 150 سال اخیر ترکیب جوی تغییر کرده است و شاهد افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای هستیم. گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش 17 درجه‌ای دمای زمین شده است و قطعا بدون این گازها دمای زمین 18 درجه کمتر خواهد بود.

او در ادامه تاکید کرد: فعالیت‌های انسانی باعث شده که حدود دو تا سه درجه دمای زمین افزایش پیدا کند. اما مساله این است که گرمایش جهانی تاثیرات متفاوتی بر بخش‌های مختلف جهان دارد. بیابان‌زایی، تغییرات سطح آب دریاها از جمله عوارض گرمایش زمین و تغییر اقلیم است.

آلدریان با اشاره به اینکه اگر دمای کره زمین 40 درجه افزایش یابد تاثیرات گسترده‌ای روی سیستم غذایی و محصولات کشاورزی خواهد داشت: گفت: شاید تغییرات ناچیز دما خیلی اثرگذار نباشد، اما تغییرات شدید دما طی بازه زمانی کوتاه، نیم قرن تاثیرات گسترده ای خواهد داشت و تغییرات دمای اقیانوس‌ها میلیاردها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون کارگروه اول IPCC در ادامه گفت: براساس داده‌های سازمان هواشناسی جهانی بعد از سال 2000 تنها طی دو سال بالاترین دما را ثبت نکرده‌ایم. در غیر این دو سال دمای  کره زمین بسیار بالا بوده و طبیعی است که این افزایش دما بر کاهش یخ‌های اقیانوس‌ها و تکثیر آلودگی اثرگذار خواهد بود.

آلدریان تاکید کرد که تهران در فصل زمستان شاهد افزایش آلودگی هواست، چون چرخه هوا در این فصل کافی نیست.

او در پایان گفت: وقوع سیل یکی از مهمترین مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم در ایران است. واضح است که همه مناطق دنیا چه کشورهای فقیر و چه غنی از تغییر اقلیم تاثیر می‌گیرند اما کشورهای فقیر قطعا در برابر تغییر اقلیم آسیب‌پذیرتر هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز