خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهر تهران مطرح شد؛

مترو به میراث فرهنگی شهرری آسیب نمی‌زند/ مترو از عوامل خشک شدن چشمه‌ علی است/انتقال اجرای خط متروی پرند به وزارت راه/اتصال مترو به پایانه جدید شرق واجب است

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۰۵۶

علی امام می‌گوید: خط ۷ سال گذشته در همین روزها افتتاح شد اما به علت نواقصی که داشت، مدیریت شهری جدید صلاح دید آن را تعطیل کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی امام (مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهر تهران و حومه مترو) در نشست خبری که هم‌اکنون در حال برگزاری است، جزییات میزان پیشرفت خطوط پروژه‌های مترو را تشریح کرد.

امام با بیان اینکه تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو از برنامه‌های سال جاری است، گفت: تکمیل این خطوط جزو مهمترین تعهدات ماست. خط ۷ سال گذشته در همین روزها افتتاح شد اما به علت نواقصی که داشت، مدیریت شهری جدید صلاح دید آن را تعطیل کند.

وی ادامه داد: تکمیل خط ۷ از آبان شروع شده است و با وجود مشکلات زیاد در تامین منابع با جدیت پیگیر آن هستیم. بخش میانی خط به طول ۶ کیلومتر و با ۵ ایستگاه تا پایان خرداد ماه تکمیل خواهد شد و روزهای اول تیرماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به تاریخچه مترو با بیان اینکه 32 سال از زمان فعالیت آن می‌گذرد، گفت: براساس قوانین بالادستی بودجه مصوب مترو از دو بخش تامین می‌شود. بخش اول بودجه مصوب سالیانه شورا و بخش دوم بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان اینکه مترو یکی از گران‌ترین روش‌های حمل و نقل است، افزود: براساس مصوبه مجلس 160 میلیارد تومان سال 96 برای مترو تهران و حومه مصوب شد که این بودجه باید در سه بخش یعنی توسعه مترو، خط مترو اسلامشهر و خط مترو پرند هزینه شود. با این حال فقط 101 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. این اعداد برای تکمیل مترو بسیار کوچک است و علی‌رغم حسن نیت دولت به علت محدودیت منابع این اعداد ناچیز تکرار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سهم مترو از بودجه 17 هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری نیز حدود هزار و 760 میلیارد تومان است، گفت: این ارقام نشان می‌دهد که فقط یک دهم درآمد شهر صرف مترو می‌شود. ما از آذرماه سال گذشته مستقر شدیم و رایزنی‌ها را برای افزایش سهم مترو کلانشهرها انجام دادیم. قرار بود اتفاقات خوبی بیفتد اما به دلایلی که ما نفهمیدیم توافقات ما در کمیسیون عمران مجلس در کمیسیون تلفیق منتفی شد.113 میلیارد تومان برای مترو تهران و حومه به تصویب رسید که 45 میلیارد تومان آن برای توسعه اسلامشهر و 18.4 میلیارد تومان آن برای مترو پرند است. از 75 درصد مبلغی که از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد هم 25 درصد کاهش یافت و 55 درصد بودجه را ابلاغ کردند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهر تهران و حومه با بیان اینکه تکمیل خطوط بهره‌برداری شده جزو برنامه‌های اساسی سال جاری شرکت است، گفت: بعضا خطوط بهره‌برداری شده دارای نواقصی هستند بعضی از این خطوط دچار کمبود آسانسور، تهویه و پله‌برقی بوده و تکمیل آنها جزو وظایف ماست. ما این خطوط را بدون افتتاح و خبری کردن تکمیل می‌کنیم.

امام در رابطه با تکمیل خط 6 مترو نیز تصریح کرد: این خط 32 کیلومتر بوده و از ایستگاه دولت آباد تا کوهسار ادامه دارد: در صورت تامین منابع تا آخر شهریور ماه 10 کیلومتر از این خط را تکمیل خواهیم کرد که شامل ایستگاه دولت‌آباد تا امام حسین(ع) می‌شود. ادامه خط نیز خردادماه سال 98 تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما نبود دپوی پارکینگ در برخی از خطوط مترو است. هر خط باید یک دپوی پارکینگ و یک پارکینگ داشته باشد اما خط 3 فاقد دپوی پارکینگ است.

امام در رابطه با ادامه خط هفت مترو تا ایستگاه علوم تحقیقات که پیش از این بحث آن مطرح شده بود، گفت: سال 93 شهردار وقت و رئیس دانشگاه آزاد با یکدیگر توافق کردند و شهرداری متعهد شد شاخه غربی خط هفت را تا جنت‌آباد و دانشگاه علوم تحقیقات ادامه دهد اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد و این عملیات اجرایی ادامه نیافت. مطالعات اولیه خط هفت این مسیر را از میدان کتاب تا میدان کاج تصویب کرده بود اما مطالعات جدید صورت گرفته و ادامه خط تا جنت آباد غربی مورد تایید قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با بدهی‌های مترو به پیمانکاران تصریح کرد: در حال حاضر 170 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم. در خط 4 برخی از کارمندان و کارگرها مدتی بود به خاطر کمبود منابع حقوق دریافت نکرده بودند اما با پیگیری توانستیم بخشی از مطالبات معوقه‌شان را پرداخت کنیم. تمام تلاشمان را می‌کنیم که دیگر شرایط به حدی نرسد که این دوستانمان از نظر مالی دچار تنگنای شدید شوند.

امام در رابطه با اتصال مترو به پایانه شرق نیز افزود: برای آنکه خط 2 مترو به پایانه جدید شرق برسد باید نزدیک به 4.5 کیلومتر توسعه پیدا کنند. مطالعات توسعه خط 2 هنوز کامل نشده و مشاوری برای تکمیل مطالعات استخدام شده است. توسعه خط 2 و اتصال آن به پایانه جدید شرق بسیار واجب است و اگر تامین مالی صورت بگیرد می‌توانیم شش ماهه دوم سال کار را آغاز کنیم.

وی در رابطه با تعلل بانک شهر در تامین منابع مالی خط 6 گفت: بانک شهر سرمایه‌گذار اصلی خط 6 است اما قرار بود شهرداری در عوض سرمایه بانک شهر املاکی را به این بانک واگذار کند اما این اتفاق نیفتاد و املاک واگذار نشده است و ما کماکان پیگیر این مساله هستیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره سرنوشت خط پرند که مدت‌هاست به تعویق افتاده افزود: قرار است با یک توافق رسمی اجرای خط متروی پرند به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود تا شاید وزارت راه بتواند آسانتر و بیشتر از کمک‌های دولتی استفاده کند چرا که با این رقم و اعداد توانایی تکمیل خط متروی پرند را نداریم.

امام در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با خشک شدن چشمه علی در شهر ری به علت احداث خط مترو گفت: در این رابطه جلسه‌ای با حسن خلیل‌آبادی (عضو شورای شهر تهران) و محسن هاشمی (رئیس شورای شهر) برگزار کردیم در آن جلسه مطالعات زمین‌شناسی که توسط کارشناسان ما انجام شده در اختیار اعضای شورای شهر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه تاکید کردیم که اجرای مترو به میراث فرهنگی شهرری آسیبی نخواهد زد و از میراث فرهنگی این شهرستان فاصله داشته و جای نگرانی وجود ندارد.  

مدیر عامل شرکت مترو در رابطه با تاثیر مترو در خشک شدن چشمه علی افزود: مترو یکی از عوامل خشک شدن و نوسان آب در این چشمه است. در دا خل تونل‌ها یک دستگاه حفاری عظیم مدام در حال کار کردن است و وقتی آسیب می‌بیند برای تعمیر آن باید آب را پمپاژ کنیم این پمپاژ باعث می‌شود آب چشمه علی به صورت مقطعی کم شود.

وی ادامه داد: بعد از آنکه مشکل دستگاه حل شد آب دوباره به مسیر برگشته و به اعضای شورای شهر هم قول دادیم که از این محدوده تا 15 تیر عبور خواهیم کرد و اثر حفاری به صفر می‌رسد ما به هیچ وجه مجاری چشمه را خشک نکرده‌ایم و خط مترو از داخل سفره آب زیرزمینی عبور کرده است.

امام در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شهر قبلی در تغییر مسیر متروی شهر ری تاثیر داشته‌اند یا خیر گفت: من در این زمینه اطلاعاتی ندارم.

امام همچنین در رابطه با حاشیه‌های احداث کانال هواکش مترو در محدوده موزه فرش تصریح کرد: این هواکش از حاشیه پیاده‌روی کنار موزه فرش بیرون می‌آمد و کاملا براساس توافقات با مدیر اسبق سازمان میراث فرهنگی انجام شده بود و قرار بود نمای آن مطابق با موزه فرش طراحی شود اما با روی کار آمدن مدیریت جدید این توافقات منتفی شده و هواکش جابجا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در رابطه با افتتاح خط مترو در لواسانات که پیش از این مطرح شوده بود، گفت: قرار بود مترو از زیر خیابان ولیعصر رد شده و خط 3 از ایستگاه قائم تا لواسانات ادامه یابد. این طرح زمان آقای هاشمی مطرح شود اما ابتر مانده و بعید می‌دانم که با توجه به امکانات موجود و منابع شهرداری تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و مترو در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با احداث مترو در منطقه 22 و نیاز این منطقه به حمل و نقل عمومی گفت: در این منطقه مطالعات طرح جامع در حال انجام است و باید به نتیجه برسد. همچنین به دنبال توسعه قطارهای سبک شهری هستیم اما باید منتظر تکمیل مطالعات باشیم.

وی در خصوص وجود پیوست زیست محیطی در زمان احداث خطوط مترو و تاثیراتی که احداث خطوط جدید روی ظرفیت‌های زیست محیطی شهر دارند، گفت: معمولا عمق مترو بیش از 15 متر بوده و گاهی تا 30 متر هم می‌رسد به همین دلیل تاثیری روی فضای سبز و درختان نخواهد گذاشت هرچند اکثر قنات‌های تهران خشک شده‌اند اما اگر هم خط مترو از وسط قناتی رد شود ما مکلف هستیم مسیری جایگزینی برای این قنات احداث کنیم هر چند احداث مسیر جایگزین هزینه فراوانی می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز