خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

صدور پروانه شکار در فصل زاد و ولد حیات وحش!/خطر کاهش اعتماد عمومی نسبت به سازمان حفاظت محیط‌زیست

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۴۹۷

در حالی که فعالان محیط‌زیست معتقدند؛ صدور پروانه‌‌های شکار از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست در فصلی غیر از فصل مرسوم شکار امری بی‌سابقه است، شکارچیان بومی نیز بر این باورند که این اقدام سازمان در فصل زاد و ولد حیوانات به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همه ساله از ابتدای اردیبهشت فصل زاد و ولد و تولید مثل گونه‌های پستاندار علف‌خوار وحشی آغاز و تا پایان خردادماه ادامه دارد و از همین‌رو جلوی شکار شکارچیان بومی گرفته می‌شود، اما امسال سازمان حفاظت محیط‌زیست در اقدامی قابل تامل پروانه شکار برای ۱۱۰ راس از گونه‌های کل و قوچ و به تازگی گراز را نیز صادر کرده است.

در واقع امضای تفاهم‌نامه‌ای که بهمن‌ماه سال گذشته به منظور صدور پروانه شکار میان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست منعقد شد، دلیلی برای حضور شکارچیان خارجی به ایران و شکار برخی گونه‌ها در استان‌هایی چون خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد در هفته‌های اخیر شده است.

درحالی‌که فعالان محیط‌زیست و شکارچیان بومی با این اقدام سازمان حفاظت محیط‌زیست در فصل زاد و ولد حیوانات وحشی مخالف هستند، اما دیدگاه مسئولان محیط‌زیست بسیار متفاوت است و معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست معتقداست؛ خردادماه عموما نه فصل جفت‌گیری حیات وحش است و نه فصل زایمان! کم‌اطلاع‌ترین افراد در امور حیات وحش هم می‌دانند که در خردادماه نرهای گله از ماده‌ها و بره‌ها جدا می‌شوند. بنابراین افرادی که به این موضوعات می‌پردازند، تعمدا این مسائل را مطرح می‌کنند و هدفشان نیز تخریب و زیر سوال بردن موفقیت‌ها است.

صدور پروانه شکار در فصل زاد و ولد حیات وحش!/خطر کاهش اعتماد عمومی نسبت به سازمان حفاظت محیط‌زیست

محمد درویش (مدیر کل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مجوزهای شکار که به تازگی توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر شده است، گفت: در گذشته تا پایان اسفندماه مجوزهای شکار در مناطقی که تشخیص می‌دادند، تعداد حیات وحش از ظرفیت منطقه بیشتر است یا گونه‌هایی وجود دارد که از مرحله زادآوری گذشتند و پیر و فرتوت شده‌اند، صادر می‌شد.

وی با بیان اینکه این اقدام سازمان حفاظت محیط‌زیست و صدور پروانه‌های شکار در فصلی غیر از فصل مرسوم بی‌سابقه است، خاطرنشان کرد: صدور مجوز شکار از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست در چنین فصلی کاملا بی‌سابقه است، در حالی که تا قبل از این به شدت سیاست‌های سختگیرانه‌ای اعمال می‌شد و این پروانه‌ها به شکارچیان محلی داده نمی‌شد.

مدیر کل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ما در تلاش بودیم که با روش‌هایی مانند گروه‌های مشارکتی بتوانیم NGOها و سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه را جذب سرمایه‌گذاری برای ارتقای توان تاب‌آوری زیستگاه‌ها کنیم و از محل درآمدهای گردشگری طبیعی یا فروش پروانه شکار این افراد انگیزه پیدا کنند تا به سرمایه‌گذاری در این زمینه ادامه دهند.

درویش با بیان اینکه سازمان به یکباره وارد ماجرا می‌شود و پروانه شکار آن هم فقط برای شکارچیان خارجی صادر می‌کند، ادامه داد: این اقدام سازمان باعث می‌شود تا اعتماد عمومی به شدت کاهش پیدا کند. بی‌شک با این اقدام سازمان تخلفات بیشتر خواهد شد و ممکن است؛ شکارچیان بومی اقدام به شکارهای غیرقانونی می‌کنند که قطعا این اقدام باعث می‌شود هم هموطنان و هم محیط‌بانان صدمات جدی ببینند.

وی با بیان اینکه تعداد حیات وحش کاملا مشخص است، چگونه ممکن است که در این مدت متوجه تورم جمعیت در این مناطق شده باشند، تصریح کرد: اگر صدور مجوز به دلیل افزایش جمعیت بوده، چرا قبل از عید و قبل از زاد و ولد این حیوانات پروانه‌های شکار را صادر نکردند. حتی گفته شده بود در کنار لاشه شکار عکس نگیرند و در صفحات مجازی منتشر نکنند تا باعث حساسیت مردم نشوند.

این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: امیدوارم نظر مردم برای سازمان نیز مهم باشد و چنین تصمیمات خلق‌الساعه‌ای را نگیرند.

درویش در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود به دلیل ضعف پوشش گیاهی و کاهش منابع آبی این امر صورت گرفته، گفت: برای جلوگیری از کاهش جمعیت حیات‌وحش براثر خشکسالی آبشخور نصب کرده و علوفه دستی به منطقه منتقل می‌شد و باید سازمان اجازه می داد سن باروری حیات وحش به پایان برسد و سپس پروانه شکار صادر کند.

همچنین در حالی که سازمان حفاظت محیط‌زیست مدعی است به دلیل افزایش جمعیت چارپایان در زیستگاه‌ها از طریق شکار اقدام به کاهش جمعیت آنها کرده‌ایم، از سوی دیگر اعلام می‌کند تعداد معدود پروانه شکار در راستای کمک به حفظ و پویایی جمعیت برخی گونه‌ها در تعداد محدودی از مناطق که نیاز به اصلاح ترکیب جنسی و جمعیتی داشت صادر شده است همچنین تعدیل جمعیت آن‌ها در سطح ظرفیت قابل تحمل محیط متاثر از تبعات محدود کننده خشکسالی و ضعف پوشش گیاهی و منابع آبی ضرورت داشت.

صدور پروانه شکار در فصل زاد و ولد حیات وحش!/خطر کاهش اعتماد عمومی نسبت به سازمان حفاظت محیط‌زیست

یاشار روستایی‌فر که یک شکارچی است در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره این اقدام سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: براساس آنچه ما شنیدیم تاکنون مجوز شکار ۱۱۰ راس در ۵ نقطه از کشور از جمله، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و البرز صادر شده است. همچنین بغیر از شکار کل و قوچ پروانه شکار گراز در شمال و جنوب کشور نیز صادر شده است.

وی ادامه داد: شکارچیان نسبت به موضوع شکار در این فصل نه از دید یک شکارچی بلکه از دید گاه یک فرد عادی ناراضی هستند. یک شکارچی اصولا مانند یک کوهنورد یا فردی که وارد طبیعت پا می‌گذارد نیست بلکه یک شکارچی فردی است که برای طبیعت و وحوش دل می‌سوزاند.

وی با بیان اینکه این مجوزها از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست و به درخواست برخی شرکت‌‌های جهانگردی و گردشگری شکار صادر شده است، خاطرنشان کرد: در داخل کشور شکارچیان زیادی را داریم که تمایل دارند دو برابر قیمت را برای شکار پرداخت کنند، اما نه در این فصل که فصل زاد و ولد حیات وحش است.

روستایی‌فر با بیان اینکه سالانه بین ۷۰ تا ۸۰ تیم شکار وارد کشور می‌شوند، خاطرنشان کرد: شکارچیان خارجی به همراه محیط‌بانان به منطقه‌های شکار می‌روند و براساس مجوزهایشان تنها حق شکار حیوانات نر را دارند. اما همانطور که گفتم همه ما شکارچیان داخلی معتقدیم که این اقدام در این فصل به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

اگرچه به گفته پرویز آرامنش مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی شکار چارپایان در خرداد ماه، اختلالی در حیات چارپایان ماده و بره‌ها ایجاد نمی‌کند، اما ایجاد ناامنی در فصل زادآوری حیات وحش در زیستگاه‌های کشور یکی از مشکلاتی است که حضور شکارچیان در مناطق حیات وحش ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز