خبرگزاری کار ایران

فوت ۱۰ نفر در اثر تب کریمه کنگو کذب است

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۸۹۱

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکذیب فوت 10 نفر در اثر بیماری تب کریمه کنگو گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ٢٤ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد 2 نفر فوت کردند.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی گویا (رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) اظهار داشت: یک نفر از افرادی که در اثر این بیماری جان باختند، پیرمرد ۷۲ ساله ای بود که به نوعی بیماری خونی ابتلا داشت و به تب کریمه کنگو نیز مبتلا شد و فوت کرد.

وی گفت: این فرد ساکن یکی از مناطق روستایی بندرعباس بود و به مدت یک هفته تحت درمان قرار داشت و سرانجام صبح روز گذشته فوت کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: اقدامات مراقبتی، اطلاع رسانی و آموزش در راس برنامه های پیشگیری از این بیماری قرار دارد.

گویا از همه رسانه ها خواست در درج و انعکاس اخبار مربوط به مسائل حساس بهداشتی دقت لازم را داشته باشند.

تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین گزارش شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد.

در سال ۱۹۶۹ معلوم شد بیماری‌ ایجادکننده تب خونریزی دهنده در کریمه، مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده‌ بود؛ از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ها در هر دو مکان، به بیماری نام تب خونریزی دهنده کنگو داده شد. این بیماری در انسان ها با احتمال مرگ و میر حدود ۳۰ درصدی همراه است و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

عامل بیماری ویروسی و دارای پوشش پروتئینی است؛ مقاومت ویروس در برابر گرما کم است و در دمای ۵۶ درجه سلسیوس به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود؛ بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

ویروس این بیماری می‌تواند در خون به مدت ۱۰ روز در دمای ۴۰ درجه سلسیوس مقاومت کند. با اینکه مواد شوینده مانند صابون ویروس را از بین نمی‌برند ولی تا حدی ویروس را غیرفعال می‌کنند. در کشتارگاه‌های صنعتی، لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سلسیوس نگهداری می‌شود تا ویروس از بین برود. نگهداری گوشت در یخچال منزل در دمای ۱تا ۴ درجه سلسیوس به مدت حداقل ۲۴ ساعت نیز ویروس را از بین می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز