خبرگزاری کار ایران

کشاورز در گفت‌وگو با ایلنا:

"سلامت روان و اخلاقی" داوطلبان استخدام در امور آموزشی و تربیتی باید مورد معاینه قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۲۷۲

یک حقوقدان با اشاره به آزار جنسی دانش آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران گفت: این واقعه موجبی است برای یادآوری اینکه داوطلبان استخدام برای امور پرورشی، آموزشی و تربیتی حتما باید از نظر سلامت روانی و نداشتن اشکالات اخلاقی مورد بررسی و حتی معاینه و مصاحبه تخصصی قرار گیرند. متاسفانه هر از چند گاهی ناظر مواردی از این قبیل هستیم و گاهی مرتکبان در موقعیت و شرایطی هستند که باور نکردنی است.

بهمن کشاورز (حقوقدان و وکیل دادگستری) در خصوص پرونده قضایی آزار جنسی گروهی دانش آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران به خبرنگار ایلنا گفت:‌ خبر آزار جنسی در مدرسه‌ای در غرب تهران بسیار تکان‌دهنده است به ویژه با توجه به اینکه گویا این آزار جنسی از طرف فردی که مسئول انضباطی مدرسه بوده، صورت گرفته است. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که چگونه در محیط مدرسه عملا امکان چنین حرکاتی وجود داشته است؟ و اگر تعداد قربانیان که بر حسب شایعات حدود 15 یا 16 نفر است، درست باشد، آن گاه این مساله مطرح می‌شود که مدیریت و تشکیلات حفاظتی و اخلاقی این مدرسه به چه کاری مشغول بوده‌اند؟!

این حقوقدان درباره حکم متهم توضیح داد:‌ اما در مورد حکم قضیه حسب مورد باید اظهار نظر کرد. به طور قطع بچه‌های مورد آزار و اذیت قرار گرفته به پزشکی قانونی معرفی شده‌اند و یا باید بشوند. اگر نتیجه بررسی‌های پزشکی قانونی این باشد که دخول به معنای شرعی و قانونی آن طبق (ماده 233 قانون مجازات اسلامی) صورت گرفته است، آن گاه مجازات فاعل اعدام خواهد بود و در شرایط عادی ممکن است در صورت مجرد بودن فاعل، مجازات صد ضربه شلاق باشد. در این ماجرا قربانیان نوجوانان زیر 18 سال بوده‌اند. در این حالت باید قائل شد به اینکه این تجاوز توام با عنف بوده‌است. به طور کلی نوجوانان زیر 18 سال نمی‌توانند، قاصد و عامد و دارای اراده آزاد در چنین ماجرایی محسوب شوند. بنابراین به نظر می‌رسد مورد را باید مشمول عنوان تجاوز به عنف دانست.

کشاورز ادامه داد:‌ این واقعه موجبی است برای یادآوری اینکه داوطلبان استخدام برای امور پرورشی، آموزشی و تربیتی حتما باید از نظر سلامت روانی و نداشتن اشکالات اخلاقی مورد بررسی و حتی معاینه و مصاحبه تخصصی قرار گیرند. متاسفانه هر از چند گاهی ناظر مواردی از این قبیل هستیم و گاهی مرتکبان در موقعیت و شرایطی هستند که باور نکردنی است.

وی در خصوص حکمی که باید برای این متهم صادر شود، بیان کرد: گفته شده است، متهم این ماجرا اقرار کرده، شرعا اقرار متهم می‌تواند قاطع دعوی باشد و بر مبنای آن حکم شود، اما نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که زشتی و شناعت عمل متهم نباید باعث محرومیت او از دادرسی منصفانه و حق دفاع شود. در این گونه پرونده‌ها نظر پزشکی قانونی و بررسی‌های علمی نظیر آزمایش DNA کاملا می‌تواند تعیین کننده باشد و قطعا باید این قبیل اقدامات صورت گیرد و التهاب افکارعمومی مانع حق‌گذاری و اجرای عدالت نشود.

کشاورز درباره نحوه برخورد با مدیر مدرسه عنوان کرد: در مورد مدیر و صاحب امتیاز این مدرسه بدیهی است مقامات مسئول وزارت آموزش و پرورش باید اقدام کنند، زیرا به نظر می‌رسد چنین بی‌مبالاتی و بی‌توجهی آن هم در امر خطیر و حساس آموزش و پرورش قابل اغماض و گذشت نیست و چه بسا ادامه کار مدیریت این مدرسه قابل قبول نباشد.

این حقوقدان در پایان اظهار داشت:‌ یادآوری می‌شود، در نظام کیفری پیشین وجود رابطه معلم و شاگردی بین قربانی و متهم از موجبات تشدید مجازات محسوب می‌شد، ولی در نظام فعلی چنین ضابطه‌ای نداریم، هر چند که در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان اشاره‌ای کلی وجود دارد. به نظر می‌رسد، در مواردی از این قبیل علاوه بر مجازات شرعی که حد محسوب می شود باید از باب تعزیر نیز مجازات حبس سنگین پیش‌بینی شود تا متهم نتواند به دلیل مثلا فقدان عدله شرعی از مجازات فرار کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز