خبرگزاری کار ایران

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد:

لزوم برنامه‌ریزی برای تحول و نوآوری در آموزش علوم پایه پزشکی

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۶۴۲

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با تشریح برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: لازم است ترجمان این برنامه ها در علوم پایه نیز تدوین شود.

به گزارش ایلنا، حمید اکبری در نشست شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، به اقداماتی که در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: علوم پایه از حوزه های زیربنایی نظام سلامت هستند و لازم است اکنون که بسترهای تحول در تمامی حوزه های آموزش علوم پزشکی فراهم شده، مسئولین این رشته ها در کشور نیز در مسیر تحول و نوآوری در این حوزه حرکت کنند.

 
وی گفت: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال 94 در سطح کشور در حال اجرا است و این برنامه ها باعث شده تا توجه بیشتری به حوزه آموزش در دانشگاهها شود و دستاوردهای چشمگیری را در سطح کشور به همراه داشته است.
 
قائم مقام معاون آموزشی از توجه به مرجعیت علمی در حوزه آموزش سخن گفت و اظهار داشت: مطابق با بیانات مقام معظم رهبری، حرکت در این حوزه از الزاماتی است که باید به آن توجه شود. یکی از بسته های تحول به این موضوع اختصاص پیدا کرده و در همین راستا نیز مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی راه اندازی شده، کمیسیون کتب مرجع علوم پزشکی تشکیل شده و گفتمان مرجعیت در بین بدنه دانشگاهها نهادینه شده است.
 
وی حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم را از دیگر برنامه های تحول و نوآوری در آموزش ذکر کرد و اظهار داشت: در واقع دانشگاهها باید به سمت نیروهای کارآفرین حرکت کنند. نقشه راه دانشگاهها در این زمینه ترسیم شده و برنامه ریزی لازم برای توسعه مفاهیم نوآوری و کارآفرینی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی صورت گرفته است.
 
اکبری از بسته پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت سخن گفت و اظهار داشت: در این زمینه طی چند سال گذشته دوره تخصصی پزشکی خانواده راه اندازی شده و مرکز ملی آموزش های مهارتی یکی از اقدامات مهمی است که برای تامین نیازهای نظام سلامت با استفاده از آموزش های کوتاه مدت صورت گرفته است.
 
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: سند برآورد نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت برای 5 سال آینده با استفاده از مطالعات صورت گرفته در کشور تدوین شده است. این برآورد برای رشته های تخصصی و مناطق آمایشی در حال تدوین است. در واقع در این سند مشخص شده که کشور ما برای 5 سال آینده به چه تعداد نیرو نیاز دارد.
 
وی افزود: برآورد نیروی انسانی دکترای تخصصی نیز در حال انجام است و گروه های علوم پایه پزشکی می توانند با کمک دبیرخانه آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی نقش چشمگیری در برآورد نیروی انسانی این حوزه داشته باشند.
دکتر اکبری با بیان اینکه حدود 2 سال از اجرای سند آمایش سرزمینی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده می گذرد گفت: با تشکیل مناطق آمایشی کشور همکاری مناسبی در بین دانشگاهها و دانشکده های مستقر در کلان مناطق آمایشی کشور شکل گرفته است.
 
وی خاطرنشان کرد: بحث علوم بین رشته ای در علوم پایه یکی از مسائلی است که به شدت مورد توجه است و با مطالعاتی که انجام شده مشخص است که در برخی رشته های میان رشته ای نیازهای مختلفی در کشور ما وجود دارد. لازم است برنامه ریزی مناسبی برای گسترش رشته های میان رشته ای از طریق همکاری با سایر بخش ها مانند دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم صورت پذیرد.
 
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه ماموریت گرایی در دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: از این طریق اقدامات خوبی در سطح ملی توسط دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شده و برخی از این ماموریت ها در حوزه های بین رشته ای است و اساتید محترم علوم پایه می توانند همکاری خوبی با مناطق آمایشی داشته باشند.
 
دکتر اکبری با بیان اقداماتی که در راستای توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی کشور شده گفت: 3 هزار دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند و ظرفیت های بسیاری برای گسترش تعاملات بین المللی در علوم پزشکی ایران وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: نقشه آمایش بین المللی تدوین شد و دفاتر همکاری با کشورهای مختلف در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تشکیل شده و با تحول در نظام های ارزشیابی دانشگاههای خارجی اقدامات خوبی در زمینه گسترش های بین الملل آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.
 
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت به گسترش آموزش مجازی و تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره و عنوان کرد: باتوجه به اینکه تعدادی از دوره ها به صورت مجازی راه اندازی شده و به زودی دانشگاهها می توانند دروس خود را در سامانه دانشگاه مجازی قرار دهند و این آمادگی وجود دارد تا بخشی از دروس تئوری تمامی رشته ها به صورت مجازی برگزار شود.
 
وی افزود: وزارت بهداشت مجوز دارد تا بتواند بسیاری از آزمون های بین المللی را برگزار کند. همچنین اقداماتی نیز در زمینه ارتقای آزمون های علوم پزشکی کشور صورت گرفته است.
 

اکبری به ظرفیت های موجود در گروه های علوم پایه پزشکی اشاره کرد و گفت: باتوجه به حرکتی که در مسیر تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ایجاد شده لازم است تا ترجمان بسته های تحول و نوآوری در علوم پایه پزشکی با همکاری شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی طراحی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز