خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش به ایلنا خبر داد:

تمهیدات ویژه برای "مهدهای کودک" و "مراکز پیش دبستانی"/جذب نیرو فقط به صورت "خرید خدماتی"

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۸۸۵

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تمهیدات ویژه برای فعالیت مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی خبر داد.

رضوان حکیم زاده (معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش) در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی مورخ آذر ۱۳۹۵، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، تمامی مهدِکودک‌هایی که تا ۴ سال تمام را آموزش می دهند، صدور مجوزشان با سازمان بهزیستی است و صدور مجوز کودکان ۴ تا ۶ ساله با آموزش و پرورش است. با توجه به اینکه بسیاری از کسانی که مهدکودک دارند و کودکان ۴ تا ۶ سال تمام یعنی پیش دبستانی ها را تحت پوشش خودشان داشتند، به این دلیل که وقفه‌ای در  این کار رخ ندهد، طی تفاهم نامه با بهزیستی که به زودی به امضا خواهد رسید، پیش‌بینی کردیم که آن دسته از صاحبانی که می‌خواهند بچه های پیش‌دبستانی را همچنان پذیرش کنند، باید در سامانه آموزش و پرورش ثبت‌نام و کد رهگیری که دریافت می‌کنند؛ به منزله مجوز موقت است تا اینکه مجوز فعالیت پیش دبستانی را دریافت کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: برعکس این مورد هم پیش بینی شده؛ یعنی آن دسته از صاحبان مراکز پیش دبستانی که از آموزش و پرورش مجوز دارند، در صورتی که می خواهند کودکان زیر ۴ سال را تحت پوشش قرار دهند، می توانند از بهزیستی مجوز بگیرند. هدف از این اقدام این است که تعداد بیشتری از کودکان ایرانی را تحت پوشش قرار دهیم.

حکیم زاده درباره وضعیت نیروهای پیش دبستانی گفت:‌ در رابطه با نیروهایی که در پیش‌دبستانی مشغول می شوند، به جز استان و مناطقی که دارای ضریب ۹ و مناطق محرومِ دو زبانه هستند، باید به صورت خرید خدمات از این نیروها استفاده شود؛ چرا که مجوز استخدام را برای این دوره نداریم. در حال حاضر "چارچوب صلاحیت حرفه‌ای مربیان" را تدوین کردیم که به زودی ابلاغ می شود، از طرفی دیگر تدوین شاخص‌ها برای مهدهای کودک، پیش‌دبستانی، شاخص‌های آموزشی و پرورشی و نظارت بر آن طبق قانون مصوب مجلس برعهده آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه ساز و کار نظام‌مندی برای همکاری مشترک بین بهزیستی و آموزش و پرورش در گذشته وجود نداشته و قانون مصوب مجلس در سال ۹۵، زمینه بسیار خوبی را فراهم کرده که از این به بعد طی یک ساز و کار کاملا مشخص و تقسیم  مسئولیت ها بتوانیم نظارت را هم داشته باشیم، گفت: در عین حال وزیر کار طی نامه ای، درخواست   کردند، تقسیم کار در حوزه مهدهای کودک و پیش دبستان در یک تفاهم نامه مشترک با بهزیستی بررسی و مورد تایید طرفین قرار گیرد. در حال حاضر این تفاهم نامه نهایی شده و امیدواریم بعد از تصویب این قانون به یک بستر مناسب همکاری برسیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود مربی پیش دبستانی، گفت: به طور کلی در بحث دبستان و پیش‌دبستانی با کمبود نیرو مواجه هستیم؛ اما با توجه به اعتبار مصوبِ مشخص، یکی از شاخص‌های بسیار مهم برای توسعه، گسترش پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه است که در این راستا تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا تعداد کودکان بیشتری را تحت پوشش پیش دبستانی قرار دهیم.

حکیم زاده ضمن بیان این مطلب که در دولت تدبیر و امید نرخ پوشش پیش دبستانی از ۳۸ درصد به ۷۰ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: معلمان عشایری در کانکس‌های چند پایه یک یا دو نوآموزِ پیش دبستانی را به صورت رایگان تحت پوشش قرار دادند و در واقع از این طریق تعداد ۱۵ هزار نوآموز به این شکل جذب شدند؛ خوشبختانه معلمان ابتدایی پایه اول، فوق العاده ایثار کردند و نرخ پوشش پیش دبستانی را افزایش دادیم.

وی تعداد نیرویی که از دانشگاه فرهنگیان در مقطع ابتدایی وارد آموزش و پرورش می شوند را ناکافی دانست و گفت: درباره وضعیت نیرو بررسی هایی داشتیم و متوجه شدیم که تفاوت زیادی میان تعداد نیرویی که قرار است از آموزش و پرورش خارج شود، با تعداد نیرویی که از دانشگاه فرهنگیان به مقطع ابتدایی می آیند، وجود دارد که واقعا این تفاوت نگران کننده است. با توجه به اینکه در سند تحول بنیادین در اولویت بودن دوره ابتدایی و نگاه تخصصی به آن تاکید شده، اگر واقعا دنبال این هستیم که به سند تحول بنیادین عمل کنیم، باید نگاه متفاوت تری نسبت به جذب نیرو در این مقطع داشته باشیم؛ نگاهی که هزینه ای نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز