خبرگزاری کار ایران

سردار مهماندار:

جریمه ورود بی‌مجوز به طرح ترافیک تا ابتدای خرداد ۲۰ هزار تومان است/بدون حساب و کتاب موتورسیکلت تولید می‌کنند

کد خبر : ۶۱۷۹۷۷

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: روزانه هزار دستگاه خودرو و سالانه 300 الی 400 هزار دستگاه خودرو به تهران اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمدرضا مهماندار در نشست خبری جزئیات طرح ترافیک سال 97 و تمهیدات ترافیکی نمایشگاه کتاب گفت: اجرای طرح ترافیک جدید از 15 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و کارت‌های سهمیه سازمان‌ها نیز توزیع شده است. این محدوده طرح ترافیک از نظر مکانی هیچ تغییری نکرده و ساعت اجرایی آن از 6:30 صبح تا ساعت 19 خواهد بود.

به گفته سردار مهماندار، طرح ترافیک جدید در روزهای پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل در تهران اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که ساکن محدوده طرح ترافیک هستند می‌توانند یک بار قبل از ساعت 8:30 صبح و یک بار قبل از ساعت 19 وارد محدوده طرح ترافیک شوند. افرادی که وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند و مجوز ورود به محدوده را ندارند برابر قانون جریمه ورود به طرح برای آنها در نظر گرفته می‌شود و مابقی به صورت ساعتی برای آنها محسوب خواهد شد اما این قانون در حال حاضر اجرایی نخواهد شد و همان جریمه 20 هزار تومانی اعمال خواهد شد  و به آنها تا ابتدای خرداد تذکر داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مراحل تست و آزمایش دوربین‌های جدید محدوده طرح ترافیک در حال انجام است، تصریح کرد: جریمه خودروها فقط در مبادی ورودی انجام می‌شود و طرح ترافیک از نظر ما تغییرات آنچنانی‌ ندارد به جز در پرداخت‌های آن. اگر کسی در این زمینه مشکلی دارد از آنجا که مرجع رسیدگی به این موارد شهرداری تهران است می‌تواند در خصوص عوارض محدوده طرح ترافیک به شهرداری تهران مراجعه کنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: کسی که برای بار اول از 15 اردیبهشت وارد محدوده طرح ترافیک می‌شود اگر ثبت نام نکرده باشد پیامک برای او ارسال می‌شود و تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارد در سایت ثبت نام کند تا مشمول جریمه نشود در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی افراد بدون داشتن گواهینامه موتور سیکلت وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، گفت: موتورسیکلت‌ها نیازمند گواهینامه هستند و هیچ کس نمی‌تواند بدون داشتن گواهینامه از موتورسیکلت استفاده کند تنها راکبان دوچرخه‌های الکترونیکی نیازمند گواهینامه نیستند.

سردار مهماندار با بیان اینکه دوربین هم در محدوده طرح و هم در ابتدا و انتهای آن نصب شده است، گفت: کسانی که به عنوان ساکن محدوده ترافیک در داخل سایت ثبت نام کرده‌اند در صورتی که در محل چرخیده و پس از 8:30 خارج شوند مشکلی برای آنها وجود ندارد اما اگر این افراد پلاک خودروشان مخالف طرح زوج و فرد است باید قبل از ساعت 8:30 محدوده را ترک کنند؛ چراکه در این صورت جریمه طرح زوج و فرد شامل حال آنها خواهد شد.

وی در خصوص عدم اجرای طرح ترافیک در روز پنجشنبه نیز گفت: بنابر آمار و اطلاعات شهرداری در روزهای پنجشنبه تردد زیادی در سطح شهر به ویژه تا ساعت 11 صبح انجام نمی‌شود و ما با این استدلال پذیرفتیم که طرح زوج و فرد در روز پنجشنبه اجرا نشود.

وی تاکید کرد: این طرح به طور قطع نواقصی خواهد داشت اما در طول اجرا قطعا مشخص شده و برطرف خواهد شد. اگر نواقصی در سیستم یا ابزارهای شهرداری باشد باید عوارض از شهروندان گرفته نشود؛ چراکه در صورت دریافت عوارض به دلیل نقص سیستم حقوق شهروندی را رعایت نکرده‌ایم.

سردار مهماندار در خصوص معاینه فنی خودرو نیز گفت: مالکان خودرو زمان معاینه فنی خودروی خود را کنترل کنند؛ چراکه دوربین‌های نصب شده در سطح شهر و در محدوده طرح ترافیک اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد را جریمه می‌کنند و این جریمه به صورت روزانه اعمال می‌شود که مبلغ آن هم 50 هزار تومان است. معاینه فنی خودرو هر چهار سال یکبار تکرار می‌شود بنابراین خودروهای سال 92 به پایین نیازمند دریافت معاینه فنی جدید هستند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته شده، گفت: استفاده از موتورسیکلت در سطح شهر تهران موضوع بسیار پیچیده‌ای است که با اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ما گره خورده است. عده‌ای از موتورسیکلت برای باربری و مسافرکشی استفاده می‌کنند عده‌ای نیز از طریق موتورسیکلت ایاب و ذهاب می‌کنند و دیگر موتور از حالت تفریحی خارج شده و به یک وسیله برای منبع درآمد تبدیل شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در 10 سال گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی درخواست‌های متعددی برای استانداردسازی موتورسیکلت داشته است اما متاسفانه تاکنون این موارد رعایت نشده و بدون حساب و کتاب موتورسیکلت تولید می‌شود. در حال حاضر سه میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در سطح شهر تهران تردد می‌کنند البته موتورسیکلت‌های دیگری نیز هستند که بدون شماره‌گذاری در سطح شهر تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال 97 طرحی را درخصوص معاینه فنی موتورسیکلت‌ها آماده می‌کنیم و به شورای طرح ترافیک برده و ارائه خواهیم داد تا بتوانیم از این طریق موتورسیکلت‌ها را نیز ساماندهی کنیم. البته این طرح هنوز آماده نشده و در حال حاضر برنامه‌ای برای اجرای طرح ترافیک در خصوص موتورسیکلت‌‌ها نداریم اما با توجه به اینکه با اجرای طرح ترافیک جدید عده‌ بیشتری به استفاده از موتورسیکلت‌ رو می‌کنند قطعا این کار را انجام خواهیم داد.

سردار مهماندار در خصوص نمایشگاه کتاب نیز گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب از 12 اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود ما از ابتدا با برگزاری نمایشگاه در مصلی مخالف بودیم و کتبا مخالفت خود را اعلام کردیم. مراجعه عده کثیری از شهروندان به منطقه باعث افزایش آلودگی و ایجاد نارضایتی برای ساکنان منطقه می‌شود اما متاسفانه با اصرار مسوولین امر نمایشگاه در این منطقه برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم ماجرا و مشکلات ترافیکی را به حداقل برسانیم و تسهیلات لازم را فراهم کنیم، گفت: در مصلی هیچ پارکینگی برای پارک خودرو پیش‌بینی نشده است؛ چراکه پارکینگ‌ها گنجایش پارک این همه خودرو را ندارند بنابراین بهترین کار استفاده از حمل و نقل عمومی است پیش‌بینی‌های لازم نیز در این زمینه صورت گرفته و شرکت اتوبوسرانی و مترو همکاری‌های لازم را در این زمینه با ما خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در محدوده نمایشگاه کتاب نیز هیچ پارکینگی برای پارک خودرو وجود ندارد، گفت: مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه از پارک خودرو در خیابان‌های اطراف و کوچه‌های اطراف مصلی به شدت خودداری کرده، چراکه خودروی آنها در صورت پارک توسط پلیس راهنمای و رانندگی به پارکینگ پلیس منتقل می‌شود.

سردار مهماندار خاطرنشان کرد: عدم استفاده از خودرو برای عبور و مرور به نمایشگاه کتاب باعث می‌شود تا استفاده از حمل و نقل عمومی را تمرین و به آن عادت کنیم.

وی در خصوص افرادی که از شهرستان‌ها برای مراجعه به نمایشگاه کتاب به تهران می‌آیند، گفت: افرادی که از شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند می‌توانند خودروهای خود را در پارک سوارها و پارکینگ‌های اطراف شهر تهران پارک کرده و با استفاده از مترو و اتوبوس به نمایشگاه کتاب مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید عدم استفاده از خودرو برای مراجعه به نمایشگاه کتاب مشکلات و معضلات ترافیکی دیگری به همراه داشته باشد، گفت: روزانه هزار دستگاه خودرو و سالانه 300 الی 400 هزار دستگاه خودرو به تهران اضافه می‌شود. نمی‌توان با توجه به این افزایش خودرو ترافیک را مدیریت کرد مگر آنکه توان بیشتری برای حمل و نقل عمومی به کار گرفته شودو تنها راهکار حل ترافیک تهران استفاده از حمل و نقل عمومی است.

وی ادامه داد: البته نمایشگاه بخشی را برای پارک خودروی غرفه‌داران در نظر گرفته است همچنین شرکت‌های پیک در داخل مصلی مستقر هستند و افرادی را که بار سنگین دارند، می‌توانند به شرکت‌های پیک مراجعه کرده و در همان روز بار خود را در درب منزل تحویل بگیرند.

وی همچنین ادامه داد: اتوبوس‌هایی که به صورت کاروانی برای حضور در نمایشگاه تهران می‌آیند، می‌توانند بدون هیچ مشکلی به نمایشگاه مراجعه و در پارکینگ آن توقف کنند.

سردار مهماندار در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: مجوز ساخت مجتمع تجاری و اداری از طریق کمیسیون ماده 5 شهرداری صادر می‌شود که متاسفانه پلیس و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در آن کمیسیون نماینده‌ای ندارد و این نشان می‌دهد که نگاه این کمیسیون به ساخت و ساز‌ها بیشتر تجاری است و به حمل و نقل توجهی ندارند.

وی در پایان نیز گفت: در سال جدید برابر تدبیر فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ اولویت اخیر ما موضوع آموزش است از همین رو معاونتی را با عنوان معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیکی در پلیس راهور تهران بزرگ ایجاد کردیم تا براساس آن اقدامات فرهنگی - اجتماعی لازم صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز