خبرگزاری کار ایران

چهاربند خطاب به نمایندگان مجلس؛

آموزش و پرورش را از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی کنید/ احتمال افزایش نرخ بازماندگی از تحصیل به دلیل کمبود معلم در مناطق محروم

کد خبر : ۶۱۷۱۱۱

قائم مقام محترم وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با انتقاد از قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: این قانون کارمند محور است نه معلم محور. تا زمانی که این قانون ماندگار باشد، تحول در برنامه توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش را شاهد نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسفندیار چهاربند، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم و رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی، در نشست خبری که به  مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت  برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مواجهه با تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، جایگاه معلم پررنگ تر می‌شود یا کمرنگ‌تر؟ گفت: کشورهایی که امروز پرچمدار توسعه‌اند، ابتدا تربیت معلم و بهبود زندگی حرفه‌ای و شخصی را دنبال کرده اند چرا که رکن توسعه، توجه به نظام تعلیم و تربیت است. این دیدگاه که با توسعه فناوری، کمتر به معلم احتیاج خواهیم داشت دیدگاه بسیار خطرناکی است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه اعتماد فرهنگیان به حاکمیت و نظام بزرگترن سرمایه ماست و حفظ آن در گروی ارتقای جایگاه واقعی آنهاست گفت: تلاش می کنیم اعتماد و امید را در معلمان افزایش دهیم.

وی در ادامه به روزشمار هفته معلم اشاره کرد و گفت: ۱۲ اردیبهشت روز ولایتمداری و سلوک معلمی، ۱۳ اردیبهشت روز معلم و تکریم اجتماعی، ۱۴ اردیبهشت روز معلم، توسعه اجتماعی و انسجام ملی، ۱۵ اردیبهشت روز معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت، ۱۶ اردیبهشت، روز معلم مسوولیت پذیری و هدایت انقلابی، ۱۷ اردیبهشت روز معلم، مرجعیت اجتماعی، مولد سرمایه اجتماعی و ۱۸ اردیبهشت روز معلم و تکریم سازمانی نامگذاری شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که امسال ۸۰۰ هزار بازنشسته فرهنگی داریم و سال ۹۸ تعداد شاغلین و بازنشسته ها  برابر خواهد شد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۵۰ هزار بازنشسته و ۸۳۰ هزار شاغل خواهیم داشت و تعداد بازنشسته ها از شاغلین بیشتر خواهد شد.

چهاربند همچنین با انتقاد از قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح کرد: این قانون کارمند محور است نه معلم محور. تا زمانی که این قانون ماندگار باشد، تحول در برنامه توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش را شاهد نخواهیم بود. از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که آموزش و پرورش را از این قانون مستثنی کنند تا ما ظرف سه ماه قانون اداری استخدامی آموزش و پرورش را به آنها تقدیم کنیم. شرایط حرفه‌ای معلمان منطبق با قانون مدیریت خدمات کشوری است و به نهادینه کردن تبعیض منجر شده است.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چارچوب این قانون با طرح طبقه بندی مشاغل معلمین سازگار نیست، بلکه در تناقض است. اصلاحاتی که برای این قانون در مجلس مطرح است به هیچ عنوان پاسخگو نیست و درخواست معلمین مستثنی کردن فرهنگیان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.

وی ضمن اشاره به اینکه در مهر ۹۷ با ۳۰۰هزار کمبود نیرو مواجه خواهیم بود، افزود:  حدود ۱۹۴هزار مورد از این کمبود را باید از طریق ندادن معلم به مدارس پشت سر بگذاریم و از طرفی دیگر باید به ازای هر چهار دانش آموز یک ساعت مربی پرورشی به مدرسه بدهیم؛ یعنی هر ۹۶ دانش آموز یک مربی. این در حالی است که فقط ۱۸ هزار مربی به مدارس اعزام می‌کنیم اما نیاز ما ۱۲۳ هزار مربی است.

رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش اضافه کرد: تامین آموزگار برای ۲۰ هزار مدرسه با کمتر از ۲۴ دانش آموز عمدتا در مناطق روستایی تهدید و مشکل دیگر برای حوزه آموزش ابتدایی به شمار میرود با این وجود احتمال افزایش نرخ بازماندگی از تحصیل وجود دارد.

این مقام مسول آموزش و پرورش با اعلام اینکه در سال گذشته از ۴۳هزار مشمول بازنشستگی، ۴۲ هزار نفر بازنشسته شدند، اظهار داشت: در سال جاری ۶۵ هزار نفر مشمول بازنشستگی‌اند که پیش بینی می‌کنیم ۵۵هزار نفر بازنشسته شوند. 

وی در ادامه تاکید کرد که اگر این روند بدون تمهید سازوکار مناسب ادامه یابد در سال ۹۹ آموزش و پرورش از پا درمی‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز