خبرگزاری کار ایران

نماینده پیشین صلیب سرخ در یمن:

۱۸ میلیون یمنی مشکل دسترسی به غذا دارند

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۳۸۳

رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن، گفت: از ۲۰ میلیون نفر جمعیت کشور یمن که درگیر جنگ هستند، ۱۸ میلیون نفر مشکل دسترسی به غذا دارند که از این میزان هفت میلیون نفر دچار مشکلات جدی و خاص غذایی هستند.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، الکساندر فیت رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن در نشست خبری که با حضور خبرنگاران ایرانی در دفتر کمیته صلیب سرخ در تهران برگزار شد به تشریح آخرین وضعیت یمن و حضور صلیب سرخ در این کشور پرداخت.

وی با اشاره به کشته شدن یکی از کارمندان صلیب سرخ در یمن افزود:  مرگ وی نشانه‌ای است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ عملیات مشکل و پیچیده‌ای در یمن دارد. امروز شرایط در یمن بحرانی است و میلیون‌ها نفر در این کشور نیاز مبرم به کمک‌های بشردوستانه دارند و به‌خاطر این نیاز است که صلیب سرخ در آنجا حضور دارد و همکاران ما برای برآورده کردن نیاز مردم آنجا هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز در یمن شاهد آثار عملیات نظامی هستیم که موجب مرگ عده‌ای از مردم یمن شده است خاطر نشان کرد: در این شرایط آثار غیرمستقیم جنگ بیشترین مشکلات را به وجود آورده است. امروز در یمن شاهد مشکل دسترسی به درمان، آب و غذا هستیم و شرایط برای شهروندان سخت و پیچیده است.

الکساندر فیت با تاکید بر اینکه از ۲۰ میلیون نفر جمعیت کشور یمن حدود ۱۸ میلیون نفر مشکل دسترسی به غذا دارند و هفت میلیون نفر از این تعداد نیز دچار مشکلات جدی و پیچیده غذایی هستند افزود: سال گذشته حدود یک میلیون نفر به وبا مبتلا شدند که بیش از دو هزار نفر از آن‌ها از بین رفتند. 

وی اضافه کرد: من در کشورهای مختلف و پایتخت‌های آن‌ها از جمله پاریس، نیویورک، واشنگتن، برلین و حالا در تهران حضور پیدا کردم و هدفم انتقال این پیام است که نشان دهم، آثار مستقیم و غیرمستقیم جنگ و درگیری در یمن چیست. سه سال است که از درگیری‌ها می‌گذرد و تمام زیرساخت‌های کشور یمن دچار معضل اساسی شده و ادامه آن می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر و سخت‌تر کند.

همکاری خوب هلال احمر ایران در امدادرسانی به مردم یمن

الکساندر فیت با اشاره به اینکه عملیات یمن جزو اولویت چهارم عملیات‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اس افزود: توجه ویژه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به وضعیت یمن است و  این کمیته بودجه‌اش را سه برابر کرده و از ۴۰ میلیون فرانک به ۱۲۰ میلیون فرانک رسانده است. 

رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن با اشاره به اولویت‌های این کمیته، گفت: درمان و آب از اولویت‌های کمیته است و از سال گذشته دبیرکل سازمان ملل نیز زنگ خطر را به صدا درآورد و گفت که قحطی در یمن در راه است. به نظر کمیته، در حال حاضر وضعیت از قحطی حادتر است و یکی از مشکلات، غذا است و مشکل اساسی درمان و آب است که بیشتر تمرکزمان روی این‌هاست. همچنین کار دیگری که سازمان انجام می‌دهد بازدید از زندان‌ها و توزیع غذا است.

فیت با اشاره به این‌که در هر درگیری مسلحانه همیشه حداقل یکی از طرفین، حقوق بشردوستانه و قوانین جنگ را نقض می‌کند، ادامه داد: البته معمولا هر دو طرف مرتکب این مساله می‌شوند و هر زمانی که نقض این قوانین صورت بگیرد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با طرف نقض‌کننده به صورت محرمانه وارد مذاکره می‌شود و مسائل را گوشزد می‌کند و این درگیری‌ها نیز چندباری به صورت محدود پیش آمده که نقض شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مذاکرات با مقامات کشورها در وضعیت موجود تاثیر داشته است یا خیر؟، گفت: باید در آینده دید که این فعالیت‌ها اثر داشته است یا خیر. به هر حال ما هم مذاکرات دوجانبه و هم کنفرانس‌های خبری را برگزار کردیم که امیدواریم اثر داشته باشد.

رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن، در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه ایران به یمن و موانعی که در این راه به وجود می‌آید، گفت: امروز در جمعیت هلال‌احمر ایران جلسه نسبتاً طولانی‌ای داشتیم و صحبت‌هایی انجام دادیم. ضمن این‌که پیش از این موفق شدیم دو محموله از هلال‌احمر ایران به یمن منتقل کنیم. به هر حال مشکلاتی وجود دارد اما باید به موفقیت‌ها نگاه کنیم. یک‌بار در سال ۲۰۱۵ و یک‌بار در سال ۲۰۱۸ این محموله‌ها به یمن انتقال داده شد.

وی اضافه کرد: دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران آماده پیگیری این مشکلات است تا در انتقال محموله‌های بعدی با آن‌ مواجه نشویم.

فیت در پاسخ به این سوال که آیا از حضور پزشکان ایرانی در یمن استفاده می‌شود؟، گفت: هر اتفاقی که در یمن می‌افتد حتما باید با هماهنگی جمعیت هلال‌احمر این کشور باشد. در حال حاضر نیز هدف و ایده اصلی ارسال محموله‌های درمانی و دارو است و در مورد این‌که تیم‌های درمانی بروند، بحثی نشده است. آنجا پزشکان یمنی هستند ولی دارو نیست.

رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سه تیم جراحی در یمن مستقر دارد که به آثار مستقیم جنگ رسیدگی می‌کنند و در صعده، حدیده و عدن مستقر هستند. در حال حاضر آثار مستقیم درگیری در یمن تحت‌الشعاع آثار غیرمستقیم آن است و کاری که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌تواند انجام دهد این است که به موقع تجهیزاتی مانند انسولین و تجهیزات دیالیز را برساند و در حال حاضر تمرکز کمیته روی این موضوع است.

وی با ابراز امیدواری‌ نسبت به این‌که راه‌حل سیاسی برای حل بحران‌ها پیدا شود، به موانع مختلفی که در راه انتقال کمک‌های بشردوستانه وجود دارد اشاره کرد و گفت: این موانع ترکیبی از عوامل مختلف است و به عنوان مثال یکی از آن‌ها این است که شرکت‌های کشتیرانی مایل نیستند تا کشتی‌های خود را به بندر حدیده بفرستند. با این حال ما با جلسات مختلفی که برگزار می‌کنیم، امیدواریم که به گوش دولت‌ها برسد و این موانع برطرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز