خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در آموزش و پرورش به ایلنا خبر داد:

ارزیابی میزان "تعهد سازمانی" و "ویژگی‌های شخصیتی" مدیران مدارس/نتایج سنجشِ صلاحیت در انتصاب‌ها و رتبه‌شغلی تاثیر دارد

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۰۷۲

رئیس اداره برنامه‌ریزی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی آموزش و پرورش با اعلام ارزیابی میزان "تعهد سازمانی" و "ویژگی‌های شخصیتی" مدیران مدارس گفت: شرکت و ثبت‌نام در طرح سنجش صلاحیت حرفه‌ای منجر به اعطای گواهینامه‌ای به مدیران خواهد شد و نتایج سنجشِ نیز در انتصاب‌ها و رتبه‌شغلی تاثیر دارد.

حسین صادقی، رئیس اداره برنامه‌ریزی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت اجرای طرح "سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان" و جزییات آن اظهار داشت: با تاکید وزیر آموزش و پرورش، ابتدا قرار است، صلاحیت "مدیران مدارس" و پس از آن "معلمان" و "مدیران مناطق " مورد سنجش قرار بگیرد.

رونمایی از سامانه سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران در هفته معلم
اجرای آزمایشی این سامانه در 3 استان

صادقی از رونمایی "سامانه سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان" در هفته بزرگداشت هفته معلم خبر داد و گفت: ابتدا قرار است، این طرح به صورت پایلوت (آزمایشی) در استان تهران، شهرستان‌های استان تهران و البرز و برای ۵ درصد مدیران اجرایی شود؛ پیش بینی ما این است که اجرای سراسری این طرح در تمامی استان های کشور در خرداد ماه صورت بگیرد.

اجرای طرح در مدارس درجه 3 ، 4 و 5
آمار مدیران مدارس کشور به تفکیک

وی با اشاره به اجرای این طرح در مدارس درجه ۳، ۴ و ۵ گفت:‌ سعی داریم ابتدا از مدارسی استفاده کنیم که جامعیت خاصی داشته باشند. ابتدا مدارس درجه ۳، ۴ و ۵ را انتخاب می‌کنیم؛ چرا که مدارس بزرگی هستند و و مدیران توانمندی نسبت به مدارس درجه ۱ و ۲ به شمار می‌روند و می‌توانند نتایج خوبی را به ما ارائه دهند.

صادقی درباره آمار مدیران مدارس در کشور گفت: برخی مدیران مدارس ما مستقل هستند و برخی دیگر مستقل نیستند. بعضی مدیران هم ، مدیر-آموزگار هستند؛ به همین دلیل نمی‌توانیم آمار دقیقی از آنها داشته باشیم؛ البته براساس آخرین آمار ۶۱ هزار و ۵۵ مدیر مدرسه داریم که ۵ درصد از اینها باید مورد سنجش قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه طرح سنجش فعلا برای مدیران مدارس دولتی اجرایی می‌شود، گفت: براساس آخرین آمار ۶۱ هزار و ۵۵ مدیر مدرسه داریم که ۵ درصد از اینها باید مورد سنجش قرار گیرند. از تعداد ۶۱ هزار و ۵۵ مدیر مدرسه،  ۱۱ مدیر در کودکستان‌های استثنایی،۳۱ هزار و ۱۴۵ مدیر ابتدایی، ۱۴ هزار و ۲۹۷ متوسطه اول، ۱۵ هزار و ۶۰۲ نفر متوسطه دوم مدیریت دارند.

سنجش صلاحیت مدیران در 5 بخش
ارزیابی میزان تعهد سازمانی و ویژگی‌های شخصیتی مدیران مدارس

رئیس اداره برنامه‌ریزی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی  ادامه داد: مدیران در دو تست ارزشیابی و سنجش می‌شوند؛ نخست از لحاظ شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای که ویژگی های شخصیتی مدیران و مهارت آن ها و ارزش ها و نگرش های مدیران مانند میزان تعهد سازمانی آن ها سنجشیده می شود.

صادقی خاطرنشان کرد: از لحاظ حرفه‌ای، در ۵ سطح مورد ارزشیابی قرار می گیرند؛ از جمله مدیریت ارتباطات، مدیریت منابع، مدیریت آموزشی، شایستگی‌ها و سطح دانش. همچنین از آنها آزمون‌های روانشناختی و  آزمون مورد کاوی(به طور مثال اینکه صبر و اعتماد به نفس آنها چقدر است) از آنها گرفته می‌شود و یا مورد مصاحبه کتبی و شفاهی قرار می‌گیرند و ارزیابی ۳۶۰ درجه می‌شوند؛ البته ممکن است این شاخص‌ها در هنگام اجرا اضافه یا کم شود.

وی درباره ارزیابی ۳۶۰ درجه گفت:‌ ارزیابی ۳۶۰ درجه، روش و ابزاری است که به مدیران ما فرصت دریافت بازخورد عملکردشان را از جانب مافوق، همکاران و دیگر کارمندان خواهد داد. این ارزیابی به مدیران  امکان می‌دهد تا از چگونگی ارزیابی دیگران از سودمندی‌اش به عنوان کارمند یا همکار مطلع شود. نتیجه‌ی مؤثرترین فرایندهای ارزیابی ۳۶۰ درجه، بازخوردهایی است که اساس آنها رفتارهایی است که کارمندان دیگر می‌توانند ببینند و فرد ارزیابی‌شونده، خودش متوجه آن رفتارها نیست. هدف دیگر ارزیابی ۳۶۰ درجه، شناسایی نقاط قوت و ضعف افراد به آنها و آگاهی رساندن درباره‌ی جنبه‌هایی از کارشان است که به پیشرفت و توسعه مهارت های حرفه‌ای نیاز دارند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی با اشاره به تاکید سند تحول بنیادین بر اجرای سنجش صلاحیت معلمان، افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با چند نظام رو به رو هستیم که با یکدیگر پیوند دارند؛ یکی از اصلی ترین نظام‌ها، نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان است که زیرساخت چند نظام از جمله نظام پرداخت، رتبه بندی و بازنشستگی است.

به دنبال ضعف‌های علمی و مدیریتی منابع انسانی هستیم
شرکت در طرح برای مدیران و معلمان اجباری نیست

وی با تاکید بر اینکه در سنجش منابع انسانی، به دنبال ارتقای مهارت‌ها هستیم، گفت: به دنبال این هستیم که ببینیم ضعف‌های علمی و مدیریتی منابع انسانی در چه بخش‌هایی است تا برای رفع آن نواقع و ضعف‌ها، برنامه‌ریزی کنیم.

صدور گواهینامه برای مدیران
مجلس بدون اجرای سنجش، نمی‌گذارد رتبه بندی انجام شود

صادقی با بیان اینکه شرکت در این طرح برای مدیران و معلمان داوطلبانه است و اجباری نیست، عنوان کرد:  شرکت و ثبت‌نام در این طرح منجر به اعطای گواهینامه‌ای به مدیران خواهد شد که سطوح مختلفی دارد؛ اینکه این گواهینامه ۳ یا ۵ سطح داشته باشد، هنوز به توافق نرسیده ایم که البته به احتمال قوی ۵ رتبه دارد.

رئیس اداره برنامه‌ریزی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی ضمن اشاره به اینکه سنجش صلاحیت، بنای رتبه بندی همکاران خواهد بود، گفت: مجلس شورای اسلامی بدون اجرای سنجش صلاحیت‌ها، نمی‌گذارد رتبه‌بندی انجام شود؛ بنابراین نتایج سنجش منجر به رتبه‌بندی همکاران خواهد شد. امتیازاتی که همکاران کسب می‌کنند، یک نیم رخ شایستگی از فرد به اداره و ... ارائه خواهد داد.

نتایج گواهینامه در انتصاب‌ها، درجه‌بندی و رتبه شغلی ملاکِ عمل است

وی با بیان این مطلب که هنوز مرجع صدور گواهینامه مشخص نیست، گفت: نتایج گواهینامه در انتصاب‌ها و درجه بندی و رتبه شغلی آن ها ملاکِ عمل خواهد بود. امیدواریم تا مهرماه بتوانیم از نتایج این سنجش بهره برداری لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز