خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران:

هدفمان افشاگری نیست/تدوین آیین‌نامه برای شفافیت استخدام‌ها در شورا و شهرداری

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۳۱۳

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر مجموع قراردادها با یک مجری بیش از یک میلیارد باشد، در سامانه شفافیت منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهاره آروین در نشست خبری درباره اطلاعات قراردادهای بیش از یک میلیارد شهرداری تهران گفت: از ابتدای شورای پنجم ما پیگیر این موضوع بودیم و خوشبختانه اطلاعات قراردادها در سامانه قراردادها مناقصات و پیمانکاران شهرداری ثبت شده بود و فقط لازم بود تصمیمی اتخاذ شود تا نحوه قرارگرفتن این قراردادها در سامانه شفافیت بررسی شود.

وی ادامه داد: مواردی را که احساس می کردیم انتشار آن باعث ضرورت شفافیت می شود را انتخاب کردیم و به شهردار سابق اعلام کردیم.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های مهم این سامانه این است که اطلاعات در سامانه آف لاین نبوده بلکه به صورت آنلاین روی سامانه قرار می گیرد و قراردادها پس پایان انعقاد بدون هیچ تغییری در سامانه شفافیت قرار می گیرد.

وی با تاکید براینکه با استفاده از این سامانه نظارت همگانی می شود، گفت: نظارت همگانی باعث می شود تا فساد و تخلف را که سالها در این سازمان ریشه دوانده و حتی با دستور مدیریتی از بالاهم برطرف نمی شود، از بین برود. چراکه نظارت همگانی نسبت به نظارت متمرکز بسیار کار آمدتر است و قطعا می تواند از فساد جلوگیری کند.

وی خاطر نشان کرد: اصلی ترین هدف ما نظارت همگانی است و شهروندان می توانند از طریق لینک 1888 موارد ابهامی خود را در خصوص این قراردادها اعلام کنند.

آروین در پاسخ به این سوال که چرا فقط قراردادهای بیش از یک میلیارد در نظر گرفته شده گفت: شهردار سابق به صراحت اعلام کرده بود قراردادهای بالای یک میلیارد در این سامانه قرار گیرد و به مبالغ کمتر به دلیل تعدد قراردادها و حجم اطلاعات عملا سامانه را بلااستفاده می کرد اما معتقدم باید اهم قراردادها در این سامانه قرار گیرد و امیدوارم در ادامه و در فازهای بعدی این قراردادها نیز منتشر شود.

رییس کمیته شفافیت شورا گفت: در این سامانه قراردادهایی منتشر می شود که بتوانیم مسئولیت آنها را برعهده بگیریم چراکه هدف سامانه شفافیت، شفافیت سیستماتیک است نه افشاگری.

وی درباره تخلفات قراردادهای دوره شهردار سابق ادامه داد: درباره قراردادهای دوره مدیریت شهردار اسبق باید در یک مسیر دیگری بررسی شود ما در این سامانه قراردادهایی که از پنجم شهریور ماه منعقد شده ارائه می شود.

آروین گفت: اگر مجموع قراردادها با یک مجری بیش از یک میلیارد باشد نیز در این سامانه منتشر می شود البته باید این بخش نیز در سامانه قراردادها تعریف شود تا بتوانیم در سامانه شفافیت قرار دهیم.

وی همچنین در خصوص شفاف بدون عملکرد شورا گفت: شورای پنجم تلاش کرده شهروندان را در جریان رویدادها قراردهد و صورت جلسه های شورا با ارای آنها در سایت شورا قرار می گیرد. هیچ تصمیمی در جلسات هم اندیشی شورا گرفته نمی شود و تصمیمات شورا نیز سانسور نمی شود.

رییس کمیته شفافیت با بیان اینکه مزایده ها در سامانه قراردادها نیست گفت: ایجاد سامانه جامع مناقصات و مزایده ها در دستور کار است همچنین قرار است مناقصات و مزایده ها در سامانه قراردادها نیز تجمیع شود تا فرآیند آنها نیز الکترونیک شود.

وی ادامه داد: سامانه شهرسازی یکی دیگر از حوزه هایی است که تخلفات قابل توجهی در آن صورت می گیرد و با معاونت معماری و شهرسازی مکاتباتی در این زمینه داشتیم و درخواست کردیم تا اطلاعت املاکی را که از تاریخ 5 شهریورماه درخواست پروانه کردند در اختیار ما قرار گیرد که برخی انجام شده و برخی نیز در دستور کار است.

اروین تاکید کرد: یکی از برنامه های سوم شورا این است که برای کاهش عدم شفافیت هدف گذاری شده و در تلاش هستیم تا برنامه های شهرداری الکترونیکی شود و باید شاخص سازی به صورت واقعی با حذف واگذاری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از بودجه شهرداری صرف دستمزد و حقوق کارکنان می شود گفت: آن بخش از بودجه شهرداری در این سامانه قرار می گیرد که در قالب قراردادها به مجریان واگذار می شود. همچنین قراردادهایی که انعقاد آن در سال 96 بوده اما به تازگی به اتمام رسیده در دسترس عموم باشد.

آروین در خصوص عدم قراردادهای واگذاری املاک و تهاتر در سامانه شفافیت گفت: واگذاری املاک و تهاتر به دلیل اینکه اطلاعات آن در سامانه قراردادها قرار نمی گیرد واگذاری املاک و تهاتر در سامانه دیگری ثبت می شود و انتشار عمومی آن در دستور کار است.

آروین با بیان اینکه یکی از موارد اختلافی در لایحه بودجه سال 97 شهرداری تهران همین موضوع تهاتر املاک بود گفت:‌ شورا درنظر داشت تا موارد تهاتر به تایید شورا رسیده و با تصویب شورا اجرایی شود اما معتقدم این عمل در فرآیند اجرا باعث کندی کار شده و از همین رو قرار شد هر شش ماه یک بار تهاترهای انجام شده به اطلاع عموم برسد.

وی با بیان اینکه فر آیند مزایده‌ها با توجه به اینکه بر اساس هزینه‌های درآمدی شهرداری است در سامانه دیگری ثبت می‌شود گفت: در فازهای بعدی تکمیل سامانه شفافیت قصد داریم تا موضوع مزایده‌ها را نیز وارد این مجموعه کنیم.

او ادامه داد: در خصوص تهاتر نیز باید نکته دیگری اضافه کنم که واگذاری املاکی مانند زمینی که به ایران درودی از طریق مصوبه شورای قبلی واگذار شد دیگر منتفی شده از همین رو زمین ایران درودی نیز باید به تصویب شورای جدید نیز برسد در خصوص دیگر موارد تهاتر نیز بر اساس تبصره بودجه باید گزارش‌های آن به شورا ارائه شود.

آروین همچنین در خصوص شفاف‌سازی درباره استخدام نیروهای انسانی در شورای شهر و شهرداری تهران و حقوق دریافتی این افراد گفت: اساسا آیین‌نامه‌ای در این خصوص تدوین شده و استخدام‌ها بر اساس آن صورت می‌گیرد قطعا اگر دولت مصوبه‌ای برای شفاف‌سازی حقوق و دستمزد کارکنان تصویب کند نیز شورا با استفاده از آن مصوبه‌ای تعیین کرده تا نحوه استخدام و حقوق نیروی انسانی در شهرداری و شورای شهر شفاف‌سازی شود. در حال حاضر نیز آیین‌نامه‌ای وجود دارد که پروسه آن کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: شفافیت آرای اعضای شورای شهر اولین موضوعی بود که ما در شورا آن را پیگیری کردیم همچنین شفافیت بودجه شهرداری تهران از اقداماتی بود که در این شورا صورت گرفته در خصوص مبالغ دریافتی اعضای شورا نیز می‌تواند به عنوان یک طرح به سخنگوی شورای شهر ارائه شود تا او نیز پاسخگوی این موارد باشد.

او تاکید کرد: در سامانه شفافیت اطلاعاتی که در سامانه قراردادها ثبت شده و در مجموعه شهرداری تهران و مناطق وجود دارد بارگذاری می‌شود البته باید سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه نیز به این سامانه بپیوندند تا بتوانیم قراردادهای شرکت‌ها و سازمان‌ها را نیز در این سامانه منتشر کنیم. همچنین تلاش داریم از طریق اداره کل مجامع و شرکت‌ها این اتصال هر چه سریعتر بین سامانه‌ها صورت بگیرد و با این اقدام مطمئن هستیم که همه قراردادهای در گردش در این سامانه ثبت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز