خبرگزاری کار ایران

رییس کمیته امداد خبر داد:

اختصاص ۲۰ تا ۳۰ درصد از صدقات برای وام قرض‌الحسنه/واریز همزمان مستمری اسفند با یارانه نقدی

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۹۲۹

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بین 20 تا 30 درصد صدقات به وام قرض الحسنه اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه منابع دولتی امداد با موصبه مجلس پرداخت می شود، گفت: تاکنون92 درصد این منابع پرداخت شده و از این لحاظ بین دستگاه‌ها از حمایت بالاتری برخورداریم اما تلاش بر این است که طی ده روز آینده این تخصیص به صد در صد برسد.

وی افزود: مستمری بهمن را برای همه افراد تحت پوشش پرداخت کردیم و عیدی این افراد هم روز پنجشنبه پرداخت شد و فقط مستمری اسفند مانده که طبق قرار با دولت همراه با پرداخت یارانه ها واریز می شود. عیدی مناطق زلزله زده را سه برابر پرداخت کردیم که دو درصد از مشارکت های مردمی و یک درصد هم از طرف دولت بود.

فتاح با بیان اینکه 250 میلیارد تومان بار مالی مستمری هاست، گفت: دولت با مصوبه مجلس عنایت کرد تا از دی ماه مستمری را از ساز و کار کمیته امداد پرداخت کنیم و چون آیین نامه دایمی هست سال 97 هم همین گونه خواهد بود. یارانه افراد تحت پوشش هم از دی ماه توسط کمیته پرداخت می شود که ماهانه 145 میلیارد تومان متوسط پرداختی هاست و این باعث شد یک میلیون و ششصد کارت اعتباری بانکی ایجاد کنیم و واریزی ها به آنها پرداخت شود.

رییس کمیته امداد اضافه کرد: هزار و صد میلیارد وام اشتغال برای کمیته در نظر گرفته بودند و با همکاری بانک ها 85 درصد جذب و پرداخت شد و این عدد اضافه هم خواهد شد که امیدواریم سال97 و 98 منتهی به خودکفایی افراد تحت پوشش شود.

فتاح عنوان کرد:نسبت به مدت مشابه سال95 سی درصد درآمدهای مردمی اضافه شده، صدقات چهارده درصد و کمک به طرح محسنین هم سی درصد افزایش داشته است.

وی گفت: ردیف تبصره 14 بودجه مربوط به کمیته و بهزیستی برای سال97 به هفت هزار میلیارد تومان ارتقا یافته و بالاترین رشد بودجه مربوط به همین ردیف است که دولت با هدف رفع فقر مطلق این کار را کرده است. اگر توافق با وزارت کار و سازمان مدیریت هم اجرایی شود افرادی که پشت نوبت هستند می توانند تا حد زیادی در جامعه هدف کمیته قرار بگیرند. همچنین قرار است در سال97، 50 هزارواحد مسکن مهر نیمه تمام و بدون متقاضی به جامعه هدف کمیته تخصیص داده شود و همه چیز برای این کار مهم آماده است.

فتاح اضافه کرد:دولت و مجلس توافق کردند بیمه اجتماعی زنان سرپرست برای اولین بار با 230 میلیارد تومان اجرایی شود که از این فرصت باید برای توسعه بیمه زنان سرپرست خانوار استفاده کرد.

رییس کمیته امداد با بیان اینکه پروسه خروج وام گیرندگان از امداد تا سه سال طول می کشد،گفت: ورود و خروج به صورت طبیعی ادامه دارد برخی به خاطر اشتغال و خودکفایی هست و تعدادی هم طبیعی است مثلا کسانی که سرپرستشان از زندان آزاد می‌شود و به دلایل مختلف از پروسه امداد خارج می شوند. امداد جای دایمی برای ماندن نیست افراد پس از رفع نیازشان در یک پروسه خارج می شوند و اگر اینگونه نباشد جایی برای پوشش افراد جدید پیدا نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: برخی صحبت‌ها در مورد رفع فقر مطلق، به تقاضاها دامن زده و مراجعات به کمیته امداد در سال 96 بیشتر شده است، چرا که تقاضا را با شعارها تحریک کرده ایم  ولی اگر با ضوابط اقدام کنیم قابل کنترل خواهد بود.

فتاح عنوان کرد: افزایش بودجه ردیف تبصره 14 بودجه 97 را نمی توانیم برای هر خدمتی بکار بگیریم جابه جا کنیم چرا که این اعتبار فقط برای مستمری است و ردیف مربوط به کمیته امداد که سال آینده 4750 میلیارد تومان است برای همه خدمات مورده استفاده قرار می گیرد، علاوه بر اینکه ما خودمان از مردم کمک دریافت می کنیم و برای خدمات کمیته استفاده می کنیم.

رییس کمیته امداد اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه بیش از صد میلیارد تومان از طریق کمک های مردمی توزیع شد. و اگر زلزله زدگان نیاز به کانکس داشتند داده شده و اگر در جایی هم گرفته نشده تحت پوشش ما نبوده اند. 24هزار خانواده کانکس گرفتند. 600 هزار واحد آسیب دیده و 3500 واحد باید بازسازی شود و اعلام کردیم همه این ها باید وام بلاعوض دولت را بگیرند که مبلغ این وام برای روستاییان35 میلیون و شهری ها 40 میلیون است.

وی ادامه داد: با این پول،خانه ها تکمیل نمی شود بلکه تا 90 درصد پیش می رود و مردم در آن ده درصد مشکل دارند چون اگر آب و برق وصل نشود قابل سکونت نیست ولی کمیته امداد از طریق کمک های مردمی آن ده درصد را تکمیل می کند و جامعه هدف کمیته امداد نگران نباشند. بعد از اسکان در خانه هم بازپرداخت وام ها از سال98  شروع می شود و جامعه هدف ما اگر توانستند  قسط ها را می دهند و اگر هم نتوانستند به کمکشان می شتابیم.

فتاح گفت:برای اشتغال فقط وام قرض الحسنه پرداخت می کنیم ضامنش هم خیلی ساده است در برهه ای این سوال پیش آمد ایا از صدقات می شود وام داد یا خیر که رهبری اجازه فرمودند شرعا می‌شود از صدقات وام اشتغال داد و بین 20 تا 30 درصد صدقات به وام قرض الحسنه اختصاص می یابد.

وی تصریح کرد: فقرزدایی در سطح ملی و سیاست های کلی نظام تعریف شده و مورد توجه همه است و اگر به صورت ریشه ای انجام شود،مراجعات به کمیته امداد کم می شود. ما با معلول ها طرفیم و فرد وقتی وضعش بد می شود به سراغ ما می آید.

فتاح افزود: بخشی از خدمات ما مسکن است که امسال500 میلیارد تومان برای مسکن خرج کردیم ولی اگر مسکن افراد تحت پوشش حل شده باشد باری از دوش ما کاسته می شود.اگر بهداشت و درمان ما به صورت کامل رفع مشکل کنند کسی به خاطر درمان به کمیته امداد مراجعه نمی کند.بیمه های ما نواقصی دارد حدود35 هزار بیمار سرطانی و صعب العلاج تحت پوشش داریم و امسال500 میلیارد تومان برای بهداشت و درمان در نظر گرفته ایم.

رییس کمیته امداد با تاکید بر اینکه اگر وضع در کلیت نظام از نظر اقتصادی بهبود یابد تحت پوشش های کمیته کم می شود،گفت: یکی از مواردی که برای ما مشکل ایجاد می کند زندانی شدن سرپرست خانوار است که حدود سی و پنج هزار خانواده این مدلی تحت  پوشش داریم.نه درصد جامعه تحت پوشش ما هم به دلیل طلاق ناشی از اعتیاد است و اگر وضعیت اجتماعی بهتر شود اینها یا از تحت پوشش ما خارج می شوند و اصلا سراغ ما نمی آیند.

فتاح در پایان با بیان اینکه سالمندان مشمول طرح شهید رجایی هستند،گفت:قانونی در مجلس وضع شده که کسانی که در روستاها به شصت سال برسند و نیازمند باشند تحت پوشش قرار می گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز