خبرگزاری کار ایران

فعال حقوق کودک در گفت‌وگو با ایلنا:

"کودکان زباله‌گرد" نیروی کار ارزان محسوب می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۲۴۷

یک فعال حقوق کودک گفت: کودکان زباله‌گرد نیروی کار ارزان محسوب می‌شوند و پیمانکاران شهرداری ترجیح می‌دهند به هر بهایی آنها را حفظ کنند.

ایلیار رابط‌ یکی از فعالان حقوق کودک و عضو جمعیت امام علی (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با وضعیت کودکان زباله گرد گفت: به نظر می رسد که شهرداری با این مساله مواجه شده است که اگر مانع از فعالیت کودکان زباله گرد شود، باید در ازای آن دست مزدهای زیاد به کارگرانی پرداخت کند که سن قانونی برای انجام این کار دارند، از همین رو چون این کودکان نمی‌توانند از طریق قانونی حق حقیقی خود را دریافت و پیگیری کنند، همین مساله موجب سوء استفاده از آنها شده است.

وی تاکید کرد: کودکان زباله گرد نیروی ارزان محسوب می‌شوند و پیمانکاران ترجیح می‌دهند به هر بهایی آنها را حفظ  کنند.

رابط با اشاره به اینکه برخی از مدیران شهری این مساله را مطرح می کنند که اگر کودکان زباله‌گرد در تهران نباشند، تهران زیر زباله دفن خواهد شد، گفت: مساله این است که باید برای اجرای عدالت، هزینه‌ای که این کودکان را از کار زباله‌گردی منع می‌کند، پرداخت کنیم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

این فعال حقوق کودک با اشاره به مقاوله نامه "کنوانسیون ممنوعیت و اقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک" و زباله گردی که یکی از این مشاغل سخت برای کودکان است، بیان داشت: طبق قوانین بین المللی کودک از انجام کارهای سخت باید معاف شود.

وی همچنین در رابطه با مشکلات درمانی کودکان کار گفت: علاوه بر کودکانی که ایرانی هستند، اما بدلیل پدر خارجی شناسنامه ندارند؛ بسیاری از کودکان که در ایران زندگی می کنند و مهاجر هستند نیز شناسنامه ندارند این یک چالش مهم است و مهمتر از آن مساله هزینه برای درمان این کودکان است که مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.

رابط افزود: کودکان کار پذیرش می‌شوند و در پذیرش آنها مشکلی وجود ندارد، اما در پرداخت هزینه‌های درمانشان مشکل دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز