خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

اشتغال دانش‌آموختگان مهم‌ترین چالش پیش‌روی آموزش عالی کشور است

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۳۷۹

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در نشست «آموزش عالی به کجا می‌‌‌‌رود؟» حضور پیدا کرد.

به گزارش ایلنا ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌‌ای به عنوان سخنران کلیدی در این نشست که به همت گروه آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری مؤسسه پژوهش و برنامه‌‌‌ریزی آموزش عالی و انجمن آموزش عالی ایران امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود، سخنرانی کرد.

وی در این نشست با موضوع آموزش عالی در مسیر حرفه گرایی اظهار داشت: آموزش عالی برای ایجاد اوضاع‌ و احوال آموزش (نظام آموزشی و نظام آموزش عالی) از جهات مختلفی مورد انتقاد است. توسعه آموزش و کیفیت کار آن با نیازهای اقتصادی و تقاضاهای اجتماعی همخوانی ندارد و گسترش کمی آموزش، کمتر رابطه‌ای با نیازها و امکانات اقتصادی و آموزشی داشته و جامعه را در معرض از مشکلات فراوانی قرار داده که می‌توان بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی را از مهم‌ترین آنها قلمداد کرد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: آموزش عالی به‌عنوان بالاترین سطح آموزشی، نقش اساسی در رشد و توسعه همه‌جانبه در ابعاد فناوری، علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند و حاصل کلیه فعالیت‌ها و تلاش‌های نظام آموزش عالی در ابعاد ذکر شده منعکس می‌شود.

صالحی عمران اضافه کرد: در سالیان گذشته توجه به آموزش عالی برای تربیت نیروی متخصص و تأمین سرمایه انسانی کشور در بخش‌‌‌‌‌های دولتی و خصوصی صورت گرفته، ولی متاسفانه امروز اشتغال دانش‌‌‌آموختگان دانشگاهی مهمترین چالش پیشروی آموزش عالی کشور است زیرا بیشترین بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌‌دهند و این نشانگر اشکالاتی در زمینه کیفیت آموزش و عدم تناسب آموزش‌‌های نظری با نیاز بازار کار است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا شاخص‌‌های سرمایه انسانی از ثبت نام در دانشگاه تا مشارکت در صنعت و بازار کار رصد می‌شود،‌ تصریح کرد: «سرمایه انسانی» یکی از با ارزش‌‌‌‌ترین ذخایر اقتصادی کشورهاست. در این رابطه «مجمع جهانی اقتصاد» در تازه‌ترین گزارش از سلسله گزارش‌های سالانه سرمایه انسانی خود، رتبه‌بندی «شاخص سرمایه‌ انسانی ۲۰۱۷» را منتشر کرد. این رتبه‌بندی برای ۱۳۰ کشور در چهار زیر شاخص «ظرفیت»، «به‌کارگیری»، «توسعه» و «دانش فنی» ارائه شده است و با استانداردهای فوق تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: یکی دیگر از انتقادهایی که به بدنه آموزش عالی در کشور مطرح است نبود بهره‌وری و نقش مؤثر دانشجویان در جامعه است. با نگاهی به کشورهای در حال توسعه درمی‌‌‌‌یابیم که سرمایه انسانی تحصیل‌‌کرده فاقد دانش و مهارت لازم برای جذب در بازار کار و اشتغال است.

صالحی عمران با اشاره بر اینکه رشته‌‌‌های موجود در آموزش عالی چند در صد از حرفه و مشاغل بازار کار را تحت پوشش قرار می‌‌دهد، خاطرنشان کرد: با تحقیق در آموزش عالی کشور در ۳۰ سال اخیر درمی‌‌یابیم حدود ۸۰ درصد دانشجویان در حدود ۲۰ رشته تجمع یافته‌اند. سرمایه‌‌گذاری و سیاستگذاری آموزش عالی زمانی هدفمند خواهد بود که در جهت آموزش‌های مهارتی باشد.

رییس انجمن آموزش عالی، قدرت هر کشور را در توانمندسازی جوانان  دانست و ابراز داشت: امروزه قدرت و توسعه هر کشور به نیروهای توانمند با پشتوانه مهارت‌آموزی بستگی دارد. عامل مهم ارتقای کیفیت در آموزش عالی، آموزش بر مبنای نیاز جامعه و تناسب استاد به دانشجو است.

صالحی عمران افزود: باید نظام آموزشی عالی کشور به سوی توسعه آموزش‌‌های عالی فنی و حرفه‌‌ای معطوف گردد تا به اشتغال‌‌زایی و کارآفرینی در سطح ملی کمک کند.

گفتنی است، جعفر توفیقی، محمدامین قانعی‌‌راد، مقصود فراستخواه و محمد یمنی‌‌دوزی‌‌سرخابی دیگر سخنرانان این نشست علمی بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز