خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش وزارت بهداشت به شیوع بیماری‌های عفونی و شپش در مناطق زلزله‌زده/غربالگری زنان از نظر اختلالات روانی

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۱۰۹

کارشناس مسئول اداره مراقبت بیماری‌ها، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به شیوع بیماری‌های عفونی و شپش در مناطق زلزله‌زده واکنش نشان داد.

بهزاد امیری، کارشناس مسئول اداره مراقبت بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره گزارش مواردی از ابتلا به شپش سر (پدیکلوسیز) و بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده گفت: در برخی از مناطق زلزله‌زده به صورت محدود گزارشی از موارد ابتلا به شپش سر مواردی گزارش شده که داروهای مورد نیاز برای درمان در این مناطق توزیع نیز شده است. شپش سر یک بیماری بومی این مناطق است اما زمانی که تراکم جمعیت در منطقه‌ای محدود افزایش پیدا می‌کند و مشکلاتی که درپی حوادثی مانند زلزله‌ای ایجاد می‌شود، توجه به موارد بهداشتی در خانواده‌‌ها کم خواهد شد و این بیماری‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کند.

او ادامه داد: اقلام دارویی مورد نیاز به میزان لازم در سطح مناطق زلزله‌زده توزیع شده است اما برای کنترل این گونه  بیماری‌ها نیاز به آموزش هست البته در حال حاضر بیماری تحت کنترل است و مشکل خاصی در قالب مطالبه مردمی نیست که پاسخ داده نشده باشد.

امیری افزود: بیش از 20 هزار لوسین "دایمتیکن" برای نقاطی که آب وجود نداشت و شامپوی "پرمترین" برای جاهایی که آب داشت برای درمان شپش سر در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.

اجرای طرح توانمند‌سازی زنان و دختران زلزله‌زده کرمانشاه

امیری با اشاره به گزارش مواردی از عفونت‌ها از جمله عفونت‌های اداری در این مناطق، افزود: مواردی از این عفونت‌ها گزارش شده که محدود بوده و با اقدامات صورت گرفته درمان شده است. اقدامات آزمایشگاهی و تشخیصی در مناطق وجود دارد که در صورت بروز بیماری درمان می‌شود. در این مناطق موضوع آموزش و توصیه های بهداشتی بسیار حائز اهمیت است که همکاران بنده در مراکز بهداشتی و درمانی خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

کارشناس مسئول اداره مراقبت بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه مناطق زلزله‌زده تحت پوشش شبکه‌های بهداشتی و درمانی است، گفت: از طریق این شبکه‌ها اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم در رابطه با بیماری‌هایی مانند عفونت‌های ادراری انجام شده است. هم‌چنین طرحی در این مناطق تحت عنوان پروژه توانمند‌سازی زنان و دختران ساکن در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اجرا شده که اهداف آن غربال‌گری زنان در سنین باروری از نظر بیماری‌های عفونی و رفتارهای پرخطر و اختلالات روانی بوده است. در این رابطه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و اقداماتی تشخیصی و درمانی لازم انجام می‌شود.

همچنان سرویس بهداشتی کم است

او درباره اقدامات وزارت بهداشت برای ارتقای بهداشت محیط در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها و اقدامات لازم جهت تامین آب سالم بهداشتی، تهیه و استقرار سرویس‌های بهداشتی و دوش‌های حمام، جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله و فاضلاب‌ها و هم‌چنین جمع‌آوری و دفع‌ بهداشتی آوارها و نخاله‌های ساختمانی در مناطق زلزله‌زده به عمل آمده است. با توجه به گستردگی و وسعت منطقه و علی‌رغم اقدامات خوبی دستگاه‌های مسئول تاکنون به عمل آورده‌اند ولی هنوز در برخی مناطق در خصوص سرویس‌های بهداشتی و حمام و دسترسی به آب سالم بهداشتی کمبود وجود دارد که با تدابیر اندیشیده شده به مرور در حال رفع هستند.

امیری با اشاره به اجرای طرح‌های واکسیناسیون زلزله زدگان، گفت: باتوجه به اینکه در حوادثی مانند زلزله ممکن است شیوع بیماری‌های واگیر در منطقه افزایش یابد لذا پیش‌بینی‌های لازم جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر در منطقه به عمل آمده و در این رابطه علاوه بر واکسیناسیون روتین، تمامی مجروحین ناشی از زلزله تحت واکسیناسیون کزاکز قرار گرفته و هم‌چنین گروه‌های در معرض خطر و داراری اولویت مانند زنان باردار، سالمندان و کودکان و هم‌چنین افرادی که دارای بیماری‌های مزمن هستند تحت واکسیناسیون آنفولانزا قرار گرفتند و در این رابطه 20 هزار واکسن آنفولانزا به صورت رایگان جهت واکسیناسیون گروه‌های هدف در منطقه توزیع و طبق گزارشی که به وزارت بهداشت منعکس شده، برنامه واکسیناسیون مورد اشاره به طور کامل انجام شده است.

وی افزود: در مناطق زلزله‌زده به منظور شناسایی به موقع بیماری‌های واگیر و پاسخ سریع جهت کنترل و پیشگیری آنها نظام روتین مراقبت بیماری‌ها در منطقه به نظام مراقبت سندرومیک ارتقا یافته است که در این مراقبت با استفاده از علائم بالینی شیوع و افزایش بیماری‌های واگیر به موقع شناسایی و اقدام تشخیصی، کنترلی و درمانی برای آنها انجام می‌شود.

لکه‌گیری بهداشتی مناطق زلزله‌زده ادامه دارد

امیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در همه مناطق زلزله‌زده کرمانشاه براساس طرح گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی، واحدهای ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی اعم از مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه‌های بهداشتی وخانه‌های بهداشت فعال بوده و کمبود نیروی انسانی، کادر بهداشت و درمانی توسط سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی و هم‌چنین جذب نیروهای جدید در حد امکان برطرف شده است.

او در پایان گفت: علاوه بر خدمات جاری و مستمر مراکز بهداشتی و درمانی که به طور معمول در سایر نقاط کشور ارائه می‌شود؛ تا زمانی که نیاز به خدمات ویژه بهداشت و درمانی در منطقه وجود داشته باشد، این‌گونه خدمات استمرار یافته و از این جهت نگرانی وجود ندارد. خوشبختانه تاکنون هیچ گونه بیماری خطرناک و نگران‌کننده‌ای در منطقه گزارش نشده است و به طور مستمر با حساسیت اقدامات مراقبتی جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر در منطقه به عمل می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز