خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزیر بهداشت:

۷ هزار خانواده با ناامنی غذایی شناسایی شدند

asdasd
کد خبر : ۵۸۹۸۳۸

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر در بیماری های تغذیه‌ای ریشه دارند، گفت: 62 درصد مردم در شهر و 50 درصد مردم در روستا دچار اضافه وزن هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش بهبود تغذیه سالم در جامعه با مشارکت زنان روستایی و عشایری یکی از مباحث مهم در سلامت را تغذیه دانست و گفت: بسیاری از بیماری‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم ناشی از الگوی غلط غذایی است. اگر در بحث تغذیه اقدامات مناسبی نداشته باشیم راه برای افراد سودجو باز می‌شود و از راه‌های غیرعلمی و نامعتبر به نیازهای مردم پاسخ داده می‌شود بنابراین ما با راهکارهای مناسب باید به تقاضاهای مردم پاسخ دهیم.

او درباره کاهش وزن و رژیم‌های غذایی گفت: بعضی افراد برای کم کردن وزن قرص‌ها و داروهای مختلفی مصرف می‌کنند که در نهایت آسیب جدی‌ای به کبد خود وارد می‌کنند. اما این وظیفه کارشناسان تغذیه است که به مردم آگاهی دهند. به طور مثال دیابت نوع 2 ارتباط مستقیمی با چاقی و چاقی ارتباط مستقیمی با سبک زندگی و تغذیه دارد. گاهی سوءتغذیه به معنای کمبود غذا نیست بلکه زیاده‌روی در مصرف غذا و نامناسب بودن الگوی غذایی نیز سوءتغذیه است.

رئیسی افزود: فقط سیر شدن فرد کافی نیست  ودر اینجا اهمیت ریزمغذی‌ها بیش از پیش مورد توجه است. به طور مثال سالم بودن غذا بسیار مهم است باید مردم نسبت به الگوی غذایی خود اطمینان حاصل کنند. فرمانده غذایی در منزل بانوان هستند بنابراین آنها نقش  زیادی در سبک صحیح غذا و ذائقه اعضای خانواده دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: بعد از اجرای طرح در هر مرکز بهداشت یک کارشناس تغذیه مستقر شده و در مجموع 1400 کارشناس تغذیه در مراکز حضور دارند که به مردم مشاوره تغذیه ارائه می‌کنند. تامین غذای سالم و کافی به شیوه‌های قابل قبول اجتماعی و همچنین توان اقتصادی خانواده برای تامین غذا و انتخاب غذا با توجه به دانش و فرهنگ صحیح تغذیه‌ای برمی‌گردد.

رئیسی با بیان اینکه امنیت غذایی شرط اولیه برای تامین امنیت تغذیه‌ای است گفت: برخورداری از سلامتی، زندگی در محیطی بهداشتی، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، رفاه اجتماعی و توزیع عادلانه غذا در خانوار و منطبق بر نیازهای فیزیولوژیک افراد است.

او ادامه داد: اسناد بالادستی خوبی درباره امنیت غذا وجود دارد. به طور مثال سیاست‌های کلی سلامت و سند چشم‌انداز 20 ساله کشور به مساله غذا توجه ویژه دارد.

رئیسی خاطرنشان کرد: سال 1380، 26.8درصد بیماری‌ها از نوع واگیر و 57.2 درصد بیماری‌ها غیرواگیر بودند که آمار بیماری‌های غیرواگیر در سال 90 با 76.4 درصد افزایش پیدا کرد. ریشه این بیماری‌ها در تغذیه است و اولین عامل اصلی از 10 عاملی اصل بروز بیماری‌های غیرواگیر تغذیه ناسالم است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد: ما 3.5 برابر متوسط دنیا قند و 2.5 برابر نمک مصرف می‌کنیم. همچنین میزان مصرف سبزی و میوه در کشور بسیار پایین است.

رئیسی با اشاره به مساله تغذیه در روستاها گفت: از هر 10 نفر روستایی دو نفر چربی خون بالا دارند. همچنین 52 درصد روستاییان فعالیت بدنی کمی دارند که در سطح روستاها 50 درصد اضافه وزن و در سطح شهر 62 درصد چاقی به چشم می‌خورد. همچنین 4.5 درصد مردم در شهرها دچار کمبود وزن هستند.

او تصریح کرد: از 29 هزار خانواده بررسی شده بیش از هفت هزار خانواده با ناامنی غذایی شناسایی شدند. این موارد نشان می‌دهد سطح سواد مادر خانواده ارتباط مستقیم با سلامت خانواده دارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پایان با اشاره به تکمیل پرونده الکترونیک سلامت تاکید کرد: در حال حاضر سه سامانه در حال ثبت اطلاعات سلامت مردم هستند که اطلاعات بالغ بر 77 میلیون نفر در این سه سامانه ثبت شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز