خبرگزاری کار ایران

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران خبر داد:

حذف ۱۴۰۰ مدرسه فرسوده تا ۱۰سال آینده

asdasd
کد خبر : ۵۸۹۶۲۵

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه قرار شده در یک برنامه ریزی ۱۰ساله یعنی تا سال۱۴۰۵، ۱۴۰۰مدرسه فرسوده از چرخه فضاهای آموزشی حذف شوند گفت: بابت مدارس فرسوده در زمان بروز حوادثی چون زلزله نگرانیم.

به گزارش ایلنا، داریوش ورناصری در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شب گذشته با موضوع وضعیت تجهیزات و ساختمان مدارس تهران به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، با اشاره به وظایف سازمان نوسازی مدارس اظهار کرد : این سازمان همانطور که از نامش پیداست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سطح استان ها را برعهده دارد.

وی افزود: احداث فضای جدید، مقاوم سازی، تعمیرات اساسی و تجهیز مدارس نوساز جهت بهره برداری دانش آموزان توسط این سازمان صورت می پذیرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات گرمایشی مدارس در هفته گذشته به علت بارش برف و برودت هوا گفت: هیچ مدرسه ای در سطح تهران نداریم که مشکل گرمایشی داشته باشد و علت عمده نگرانی اولیای مدارس برف و یخ انباشته و سختی تخلیه آن از محوطه بود.

ورناصری با بیان اینکه اگر مدارسی مشکل گرمایشی یا سرمایشی داشته باشند می‌توانند به ادارات گزارش دهند تا آنها سریعا به ما منتقل کنند گفت: استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس را از سال ۹۱ شروع کردیم. در ابتدا ۴۵۰۰کلاس درس سیستم گرمایشی غیراستاندارد داشتند که برنامه ریزی شد تا مدارس به سامانه حرارت مرکزی یا موتورخانه مجهز شوند و دسترسی مستقیم دانش آموز به شعله قطع شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران افزود: سال گذشته این امر به اتمام رسید و اکنون در شهر تهران نباید هیچ مدرسه ای با مشکلات گرمایشی روبرو باشد. در شهرستان ها نیز کمتر از هزار کلاس درس باقی مانده و طبق برنامه تا قبل از شروع سال تحصیلی آتی سیستم‌های گرمایشی آنها نیز استانداردسازی می‌شوند.

وی درباره انواع مدارس از منظر نوسازی اظهار کرد: مدارس ما یا نوساز و در برابر حوادث مقاوم اند و یا در بافت های فرسوده قرار دارند که قدمتشان بالای ۴۰سال است.

ورناصری با اشاره به اینکه ۶۰۰۰ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی در استان تهران داریم، عنوان کرد: تقریبا ۱۴۰۰فضای آموزشی در تهران فرسوده اند. تقریبا ۴۰ درصد مدارس ما حدود ۲۵۰۰فضا که در دهه ۸۰ و ۹۰ ساخته شده اند نوساز محسوب می‌شوند و حدود ۲۲۰۰مدرسه هم مقاوم سازی شده اند.

وی ادامه داد: نگرانی ما بابت ۱۴۰۰مدرسه فرسوده است. البته نگرانی از این بابت نیست که آنها هر لحظه ممکن است فرو بریزند، بلکه این مدارس در شرایط معمول پاسخگوی نیاز هستند و در زمان بروز حوادثی چون زلزله نگرانی وجود دارد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه قرار شده در یک برنامه ریزی ۱۰ساله یعنی تا سال۱۴۰۵، ۱۴۰۰مدرسه فرسوده از چرخه فضاهای آموزشی حذف شوند، درباره قدمت مدارس نوساز اظهار کرد: عمر مدارس نوساز کنونی را تا  ۱۰۰سال دیده‌ایم.

ورناصری برنامه های ویژه افتتاح و بهره برداری مدارس در دهه مبارک فجر را نیز اعلام کرد و گفت: در این ایام ۱۵ مدرسه افتتاح و عملیات کلنگ زنی ۲۵ مدرسه دیگر انجام می‌شود.

وی درباره کمبود مدرسه در منطقه ۲۲تهران توضیح داد و اظهار کرد: در منطقه ۲۲ انبوه سازی  های متعددی صورت گرفته و انبوه سازان طبق قانون شوراهای آموزش و پرورش موظف به ساخت فضای آموزشی هستند و باید به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک فضای آموزشی بسازند. در خصوص ماده ۱۸ این قانون مشکلاتی پیدا شد و ما پیگیر احیا و اصلاح آن هستیم. اگر الحاقیه ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش حذف نمی‌شد انبوه سازان نمی‌توانستند آموزش و پرورش را دور بزنند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران ادامه داد: هرچند اقداماتی انجام و مدارسی ساخته شده اما هنوز با کمبود فضا روبرو هستیم و انتظار می‌رود تعاونی هایی که ساخت و ساز می‌کنند این امر را مدنظر داشته باشند تا دیگر ما وارد مسائل حقوقی و قضایی نشویم.

ورناصری درباره وضعیت مدارس در سایت های مسکن مهر نیز گفت: ۳۳۰ هزار واحد مسکونی در مسکن مهر تهران از فیروزکوه و دماوند تا ملارد و پاکدشت داریم که برای آنها ۳۰۰ فضای آموزشی نیاز است.

وی افزود: تا کنون تعدادی مدرسه با کمک ما، وزارت راه و خیران مدرسه ساز ساخته شده ولی هنوز به تعداد تعداد قابل توجهی  مدرسه نیاز داریم. به عبارتی ۱۰۰فضا ساخته شده و احداث حدود ۵۰ فضا در دست اجراست.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در پایان گفت: مشکلات ما در استان تهران زیاد است و یک علت آن تعدادی بالای دانش آموزان است. دومیلیون و ۱۰۰هزار دانش آموزدر استان داریم که در پی افزایش مهاجرت، در حال رشد است. به عنوان مثال رشد جمعیت در شهرستان بهارستان بالای ۱۰ درصد است و سرعت بقدری بالاست که برخی مواقع به آن نمی‌رسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز