خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

نظار‌ت‌ در حوزه غذا ناقص است

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۹۶۳

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظار‌ت‌ در حوزه غذا را ناقص عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش ملی مبارزه با سرطان گفت: نباید مایوس شویم زیرا همه زندگی مبارزه برای رسیدن به کمال است. اسم سرطان خیلی خطرناک است اما اگر به موقع تشخیص داده شود بیماری ترسناکی نیست. دوسوم سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند اگر امروزه سرطان خیلی ترسناک شده و شیوع زیادی پیدا کرده به خاطر این است که عمر انسان‌ها طولانی‌تر شده است. اوایل قرن 20 متوسط عمر 30 تا 40 سال بود و الان حداقل 70 سال است.

او ادامه داد: اگر در دنیا حدود 10 میلیون نفر به سرطان مبتلا می‌شدند امروز بیش از 20 میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند و این آمار ممکن است تا 15 سال آینده به 25 میلیون نفر افزایش پیدا کند.

هاشمی افزود: نمی‌توان گفت؛ سونامی در شیوع سرطان در کشور ما اتفاق افتاده‌است. امروزه کمترین تریبون دولتی و غیردولتی را می‌بینیم که مردم را به جا امیدوار می‌کند و هر چه تریبون وجود دارد، برای مایوس کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن اجزای خدمتگزار است.

وزیر بهداشت افزود: نباید مردم را ترساند و مایوس کرد. دولت و قوه قضائیه و مجلس باید راهکار پیدا کنند و مقابل این عوامل عمل کنند. در ایران چیزی به نام سونامی سرطان نداریم اما این به آن معنی نیست که در آینده با آن مواجه نخواهید شد.

وزیر بهداشت با اشاره به هزینه بالای سرطان گفت: هزینه سرطان بسیار بالاست. حدود یک تریلیون دلار است که اگر به پیشگیری دقت شود می‌توان 100 تا 200 میلیارد از این هزینه را کاهش داد.

هاشمی تصریح کرد: مرگ و میر سرطان نسبت به بیماری‌های قلبی در جهان کمتر است اما هزینه آن بالاست. برای کاهش هزینه باید سرطان در مراحل اولیه شناسایی شود. علت بالا بودن هزینه آن هم این است که کمتر در خصوص پیشگیری کار شده و سواد جامعه بالا نرفته است.

او افزود: وقتی می‌خواهیم وارد پیشگیری شویم یقه ما را می‌گیرند که این کار درست نیست. آلودگی هوا باعث بخشی از بیماری‌ها و سرطان می‌شود. اگر کسی به صنعت خودرو اشکال وارد می‌کند این موضوع باید اصلاح شود. پیشگیری از این جهت اهمیت دارد که بتواند هزینه‌ها را کاهش دهد و معلولیت‌ها را کم کند. به نظر می‌رسد متاسفانه این بخش درست عمل نکرده است.

هاشمی تاکید کرد: نظار‌ت‌های ما در حوزه غذا ناقص است هزاران میلیارد در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی هزینه می‌شود اما در زمینه نظارت موفق نیستیم شاید به این علت است که بسیاری از کارها دولتی است و کارها را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنیم برای عوارض سیگار خیلی تلاش کردیم و امیدواریم مجلس در زمینه سیگار تصمیم بگیرد و اراده خود را نشان دهد که چقدر به پیشگیری اهمیت می‌دهد و به حوزه سلامت کمک خواهد کرد.

او افزود: از هنرمندان، ورزشکاران و روحانیت برای کمپین‌های مختلف در زمینه سرطان کمک گرفتیم و تا اندازه زیادی هم موفق بودیم همچنین خیرینی در این زمینه بسیار موثر بودند. شروع این گونه بیماری‌ها توهم نیست و ممکن است مسیر بسیاری از افراد را تغییر دهد نوع خورد و خوراک و سبک زندگی می‌تواند در بروز سرطان تاثیر بگذارد امیدواریم مراکز تحقیقاتی بتوانند نتیجه تحقیقات بومی را به اطلاع مردم برسانیم و مردم نیز به آن توجه کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد:‌ قطب‌های مختلفی در زمینه تشخیص و درمان سرطان ایجاد شده است توجه رادیوتراپی به جای شیمی درمانی از این اقدامات است که در این حوزه انجام شده است. عدم توجه به اولویت‌ها در هزینه کرد منابع مشکلاتی ایجاد کرده است که در شروع دولت جدید شوراها و کمیته‌های مختلف تشکیل شده و تدوین راهنماهای بالینی واجرای آن توسط بیمه‌ها و وزارت بهداشت ثمراتی خواهد داشت.

هاشمی در پایان افزود: بسیاری از هزینه‌هایی که برای شیمی درمانی انجام می‌شود، غیرضروری است باید مراکز رادیوتراپی را توسعه دهیم تا بتوانیم خدمات را از شیمی درمانی به جراحی و رادیوتراپی منتقل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز