خبرگزاری کار ایران

صدور کارت ضابطیت عام برای بیش از ۶۰ درصد کارکنان پلیس پیشگیری

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۶۲۵

جانشین رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به صدور کارت ضابطیت عام برای بیش از ۶۰ درصد کارکنان پلیس پیشگیری ناجا توسط قوه قضائیه، اظهار امیدواری کرد با آموزش‌های دقیق و نظارت پیگیر قوه قضائیه و پلیس ضابطان بتوانند گام‌های بسیار موثری در راستای حقوق شهروندی بردارند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار "حمید عطایی" با اشاره به اینکه موضوع "حقوق شهروندی" یکی از مباحث مورد توجه پلیس در سال‌های اخیر بوده است، اظهار کرد: در مجموعه پلیس پیشگیری ناجا نیز برنامه های بسیاری در این زمینه تنظیم شده است که با جدیت در حال پیگیری آنها هستیم.

وی افزود: اهمیت دوچندان این موضوع برای پلیس پیشگیری نسبت به سایر بخش‌های نیروی انتظامی از آن روست که این پلیس به دلیل انجام وظیفه در کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها و همچنین برقراری پیوسته گشت‌های انتظامی به صورت مداوم با شهروندان عزیز کشورمان در ارتباط بوده و به همین دلیل بیشترین سهم را در ایجاد تصویر مثبت یا منفی از پلیس در ذهن مردم به خود اختصاص داده است.

جانشین پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: چنین موقعیت ویژه‌ای توجه به رفتار و برخورد کارکنان پلیس پیشگیری با شهروندان را ضروری می‌سازد و در این راستا نیاز به آموزش دقیق و هدفمند کارکنان پلیس در کلانتری ها و پاسگاه‌ها برای رفتار و برخورد مناسب در سطح جامعه و آشنا ساختن هرچه بیشتر آنان با قوانین وضع شده در این زمینه امری ناگزیر است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه چارچوب حقوق شهروندی در پیوند آن با ماموریت های پلیس است، تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین اقداماتی که پس از اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری تاکنون با همکاری نزدیک میان نیروی انتظامی و قوه قضائیه در زمینه رعایت شایسته حقوق شهروندی پیگیری و انجام شده است، مسئله آموزش ضابطان قضائی و صدور کارت مخصوص ضابطیت برای آنان بوده است.

سردار عطایی خاطرنشان کرد: ضابط به معنی شخصی است که به عنوان نماینده قانون و بازوی قوه قضائیه در سطح جامعه عمل کرده و نسبت به نقض قوانین واکنش نشان می‌دهد که به دو گروه  "ضابط عام" و "ضابط خاص"  تقسیم می شوند.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی با توجه به نوع ماموریت و رسالتی که دارد ضابط عام قوه قضائیه است، اظهار کرد: هرچند هر نقض قانونی باید با قاطعیت پاسخ گفته شود، لیکن این واکنش نیز شرایطی دارد و حتی مجرمی که هنگام ارتکاب مشهودترین و ناپسندترین جرائم بازداشت شده است نیز حقوقی دارد که باید آن را محترم شمرده و رعایت کرد.

جانشین پلیس پیشگیری ناجا تصریح کرد: با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که یک پلیس آرمانی می‌بایست ضمن انجام ماموریت‌های جاری، تامین امنیت و پیشگیری از جرم، از حقوق شهروندان، متهمان و حتی مجرمان نیز آگاهی کامل داشته و رعایت همه‌ جانبه این حقوق را به همراه رفتار مقتدرانه و احترام‌آمیز سرلوحه کار خویش قرار دهد.

این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر اینکه چنین رفتار و کرداری حاصلی جز آموزش دقیق نیست، گفت: تا پایان آذر ماه امسال شمار بسیاری از کارکنان پلیس پیشگیری ناجا که یکی از بزرگترین بخش‌های ضابطیت قضائی پلیس در سطح ناجا نیز است در سراسر کشور کارت ضابط قضائی را دریافت کرده‌اند که این مجوزها تنها پس از طی کردن دوره‌های آموزشی دقیق و حصول اطمینان از توانایی کافی آنها برای چنین کاری صادر شده‌ است.

سردار عطایی تصریح کرد: در حالی که تا کنون بیش از ۶۰ درصد کارکنان پلیس پیشگیری ناجا، کارت ضابطیت دریافت کرده‌اند، برای برقراری پوشش سراسری کارت ضابط قضائی در سطح پلیس کشور نیاز به جدیت و تلاش بیشتری برای آموزش و ارتقاء سطح آگاهی و مهارت یکایک کارکنان است.

وی ادامه داد: در راستای همین هدف با همکاری قوه قضائیه و معاونت‌های "آموزش" و "حقوقی پارلمانی" ناجا برنامه‌ریزی جامعی صورت گرفته است که به لطف پروردگار تا امروز و در چارچوب همین برنامه آموزشی بخش زیادی از ضابطان و متقاضیان کارت ضابطیت، آموزش خود را در مراکز و مجتمع‌های آموزشی تکمیل کرده‌اند.

سردار عطایی با بیان اینکه تا امروز بیشتر کارکنان آموزش‌های حقوقی و رویه‌های ضابطیت را سپری کرده‌اند و اقدامات خوب و چشمگیری در راستای حقوق شهروندی صورت گرفته است، تاکید کرد: نیاز است که کارکنان به صورت پیوسته و دوره‌ای به وسیله مراکز آموزشی پلیس و مراجع قضائی، مورد آموزش نظری و عملی قرار گیرند تا زمینه‌های بروز خطا در رعایت حقوق شهروندی به کم‌ترین میزان ممکن برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز