خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نگرانی از تصرف جزیره آشوراده

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۷۱۰

اجرای طرح گردشگری در منطقه آشوراده در حالی به ایستگاه آخر یعنی سازمان حفاظت محیط زیست نزدیک شده است که سمن‌ها و فعالان محیط زیست نگران عدم رعایت الزامات محیط زیستی در این منطقه حفاظت‌شده هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منطقه حفاظت شده آشوراده که دولت هشتم وعده طرح گردشگری آن را داده و از آن به عنوان کیش شمال و کیش خزر یاد کرده بود، در زمان دولت دهم نیز آقای روحانی در سفر به استان گلستان اعلام کرد، طرح گردشگری آشوراده قطعا اجرایی خواهد شد، اما این طرح با مخالفت فعالان محیط زیست روبرو شده و طی ۱۴ سال گذشته اگرچه بارها و بارها برنامه‌های مختلفی برای این منطقه ارائه شده است، اما هربار به دلیل ارائه طرح‌های غیرکارشناسی این اتفاق صورت نگرفته است، تا اینکه چندی پیش سازمان حفاظت محیط زیست موافقت خود را با اجرای طرح گردشگری در منطقه آشوراده اعلام کرده و قرار است در این طرح هتل‌سازی شده و آشوراده را واگذار کنند. این موضوع باعث ایجاد نگرانی در میان فعالان محیط‌زیست شده برخی نیز می‌گویند آن چیزی که محیط‌زیست با آن موافقت کرده هیچ کمکی به گردشگری آشوراده نمی‌کند.

نگرانی از تصرف جزیره آشوراده

سازه سنگین و هتلینگ در آشوراده نخواهیم داشت

امیر عبدوس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اخباری مبنی بر واگذاری آشوراده به بخش خصوصی و تاسیس هتل در این جزیره گفت: این خبر صحت ندارد و قرار نیست؛ چنین اتفاقی بیفتد بلکه تاسیساتی از سوی خود سازمان برای ایجاد تسهیلات بیشتر برای گردشگران در این منطقه ایجاد می‌شود، البته این تسهیلات نیز براساس معیارهای طبعیت‌گردان است.

او با بیان اینکه در منتهی علیه جنوب شرقی جزیره این طرح اجرایی می‌شود، گفت: سال‌هاست سازمان حفاظت محیط‌زیست روی این طرح کار مطالعاتی انجام داده و نتایج آن نهایی شده و به تصویب سازمان رسیده است و تمامی ملاحظات برای اینکه ارزش‌های زیست‌گاهی و مقررات حفاظتی در آن حفظ و رعایت شود؛ در نظر گرفته شده و البته هنوز هم مجوز نهایی صادر نشده است. ما در حال تدوین ملاحظاتی هستیم که طبیعت‌گردی در آشوراده با ارزش‌های زیست‌گاهی در آن منطقه تداخلی نداشته باشد.

مدیر سازمان حفاظت محیط زیست استان گلستان خاطرنشان کرد: بیش از یکصد هکتار از اراضی بندر ترکمن در اختیار طرح‌های گردشگری به سازه‌هایی مانند هتل و سازه‌های سنگین اختصاص پیدا کرده است و به هیچ‌عنوان سازه‌های سنگین و هتلنیگ در جزیره آشوراده نخواهیم داشت.

عبدوس تصریح کرد: در حقیقت سازه‌ها در جزیره آشوراده آن هم در مساحت بسیار کم یعنی در حدود ۲۲ هکتار برای تفرج در جزیره در نظر گرفته شده و قرار است با استفاده از این سازه‌های سبک تسهیلاتی برای طبیعت‌گردان ایجاد شود تا فعالیت‌هایی که در چارچوب طبیعت‌گردی هستند در این جزیره انجام شود.

او با بیان اینکه سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست نباید نگران باشند، خاطرنشان کرد: همین سازه‌هایی که در جزیره آشوراده وجود دارد به مراتب بزرگتر از آن درپارک ملی گلستان موجود است که اتفاقا این پارک ضریب حفاظتی بالاتری نسبت به پناهگاه حیات وحش در آشوراده را دارد.

مدیر سازمان حفاظت محیط زیست استان گلستان یادآور شد: یکی از اهداف تفرج‌گاه‌های زیست محیطی استفاده‌های تفرجی و استفاده‌های آموزشی و فرهنگی است و اگر بخواهیم دور این مناطق حصار کشیده و اجازه چنین استفاده‌هایی را ندهیم از اهداف ایجاد چنین مناطقی دور خواهیم شد. بنابراین همانطور که در حال حاضر نیز از آشوراده به عنوان یک جزیره طبیعت‌گردی استفاده می‌شود نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که طبیعت‌گردی در آنجا هدفمند شود و بتواند به اهداف فرهنگی و آموزشی خود دست پیدا کند. این تاسیسات قرار است در قالب طرح طبیعت‌گردی آشوراده در این منطقه ساخته شود.

نگرانی از تصرف جزیره آشوراده

آشوراده حکم خاکریز اول را دارد، تصرف آشوراده تصرف محیط زیست است

مسعود مولانا (دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیستی مازندران) درباره همین‌ موضوع به ایلنا گفت: هنوز هیچ طرحی برای این جزیره پذیرفته نشده است اما در صورتی که این جزیره به عنوان جزیره گردشگری مورد توجه قرار گیرد بی‌شک پوشش گیاهی منحصر به فرد این منطقه و همچنین فوک خزری که در این منطقه آسیب ببیند از همه مهمتر این منطقه ذخیر‌گاه ژنتیک است که ممکن است با حضور بیش از اندازه گردشگران دچار آسیب شود.

او ادامه داد: بدترین پیامد این موضوع می‌تواند این باشد که از این طریق دریچه‌ای برای تصرف مناطق حفاظت شده گشوده می‌شود. جزیره آشوراده دارای یک بخش حفاظت شده است که کسی نباید وارد آن شود بخش دیگری از این جزیره که برای گردشگری نیز در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد برای پرنده‌نگری است که در آنجا نیز سازه‌های سبک که مطابق منطقه برای یک تعداد معین از گردشگران و پرنده‌نگران که ظرفیت برد منطقه را رعایت کنند وجود دارد. اگر قرار است تاسیساتی برای گردشگری ایجاد شود، باید خارج از این منطقه باشد.

او با بیان اینکه بدون مشارکت سازمان‌های مردم نهاد نمی‌توان محیط زیست را اداره کرد، خاطرنشان کرد: گردشگر اگر با حساب وکتاب وارد این منطقه شود و بنابر بر ظرفیت برد بوده و ارزیابی منطقه‌ای شده با رعایت استانداردها و در فصول خاصی از سال مانعی ندارد از منطقه بازدید کند از همین رو باید ارزیاب بین‌المللی منطقه را ارزیابی کند و سند آن نیز موجود باشد.

دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیستی مازندران تاکید کرد: جدا از ارزش آشوراده این منطقه حکم خاکریز را برای مناطق حفاظت شده زیست محیطی دارد، وقتی خاکریز اول گرفته شود خاکریزهای بعدی نیز بی‌شک تصرف خواهد شد. وقتی یک جزیره به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت بین‌المللی شده است و ذخیرگاه زیست‌کره است تصرف شود، قطعا مناطق دیگر را می‌توانند به راحتی تصرف کنند و نگرانی فعالان محیط‌زیست نیز برای این موضوع است.

مولانا خاطرنشان کرد: نمی‌شود به عنوان توسعه و اشتغال سرزمین را نابود کرد ما موافق توسعه پایدار هستیم. سند جهت‌گیری آمایش سرزمین منتشر شده است و فعالان محیط‌زیست بر این عقیده‌اند که اگر قرار است اقدامی صورت بگیرد باید براساس این سند انجام شود، نه اینکه طرحی اجرا شود و سپس بگویند محیط‌زیست ایرادات آن را برطرف کند از جمله موارد مهم دیگر این است که ذینفعان محلی در جریان موضوع باشند. طرح باید شفاف باشد نه اینکه به یکباره بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای مطرح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز