خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت:

ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان ممنوع است

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۶۸۴

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی هرگونه ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای دریافت خدمات ممنوع است.

به گزارش ایلنا، ایرج حریرچى، سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى درباره مطالبات بیمارستان‌های دولتی از سازمانی‌های بیمه‌ای، گفت: در ازای خدمات ارائه شده در سال ۹۵ و ۹۶، تاکنون ۲۴ هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان اسناد ارسالی و ۴ هزار میلیارد تومان اسناد بین راهی داریم.

او ادامه داد: ۱۲ هزار میلیارد تومان دریافت شده و ۱۳ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان برای اسناد ارسالی طلب داریم که تاثیر شدیدی روی بیمارستان‌ها دارد. در همه بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی، خصوصی و نهاد عمومی غیر دولتی هرگونه دریافتی خارج از صندوق بیمارستان، حتی یک ریال و بدون ارائه فاکتور رسمی ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

حریرچی افزود: در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی هرگونه ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای دریافت خدمات ممنوع است. تا حدود ۱۳ سال پیش بیماران تصادفی، هزینه درمان را خودشان می‌پرداختند. در ماده ۹۲ قانون برنامه چهارم مقرر شد به جز قسمتی از دریافتی توسط بیمه شخص ثالث، هیچ دریافتی از مردم برای ارائه خدمات با تعرفه دولتی نداشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سازمانی‌های بیمه‌گر مکلفند ۱۰ درصدی که از مردم بابت این موضوع دریافت می‌کنند، به حساب وزارت بهداشت بریزند. اکنون بیش از هزار میلیارد تومان از این بیمه‌های تجاری طلب داریم.  یکی از این شرکت‌ها اعلام ورشکستگی کرده است و حدود ۶۹ میلیارد تومان بدهی دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: تعرفه‌ها باید قبل از تقدیم بودجه به مجلس و شکل‌گیری شاکله اصلی بودجه تصمیم‌گیری شود و افزایش‌ها و تغییرات مورد نیاز حتما باید در بودجه لحاظ شود. از تابستان کارهای کارشناسی آن انجام شده و در آبان ماه نیز پیشنهادات به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.

وی افزود: پیش‌بینی لازم در خصوص تعرفه‌ها برای هر نوع تغییر در بودجه فعلی دیده نشده است و نگران هستیم که وقتی سقف بودجه بسته شده، تعرفه نمی‌تواند تغییر پیدا کند و سازمان‌های بیمه‌گر دچار مشکلات خواهند شد.

حریرچی تاکید کرد: درخواست ما این است که قبل از تصویب نهایی بودجه، تغییرات تعرفه بررسی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره مشکلات شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی گفت: وزارت بهداشت برای شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی، حمایت‌های خوبی انجام می‌دهد. در اکثر داروها و تجهیزات پزشکی که به خودکفایی رسیدیم، محدودیت مطلق یا شدید واردات را اعمال می‌کنیم. مشکلی که شرکت‌ها با آن مواجه هستند، تعویق در دریافتی‌ها است.

او ادامه داد: امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود، قسمتی از مطالبات پرداخت شود. البته از شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی تقاضای کاهش هزینه‌ها و نگاه به صادرات را نیز داریم. ظرفیت تولید برخی داروها و صنایع بیش از نیاز کشور است. راه نجات توجه به بازارهای کشورهای همسایه و صادرات است. البته در این راستا باید استانداردها نیز بهبود پیدا کند.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره جلسه با شرکت‌های دارویی گفت: این جلسه با بخش‌های مختلف حوزه دارو برگزار شد. عمده‌ترین مشکل صنعت دارو، مطالبات به تاخیر افتاده آن‌هاست. برای این موضوع راه‌کارهایی ارائه شد.

وی افزود: قسمت اعظم بازار بهداشت و درمان و تمام بازاری که بیمه‌ها پرداخت می‌کنند با تعرفه مصوب دولت است.

 سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در جلسه دیروز، به این نتیجه رسیدیم که با تفاهم می‌توان مشکلات دارویی را حل کرد. بیشترین مشکلات صنایع دارویی، تاخیر در دریافت‌ها است. این‌که چطور از اوراق استفاده کنند نیز مطرح شد. به هر حال صنعت دارو باید به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سرباری و صادرات توجه جدی کند.

حریرچی با اشاره به گلایه پرستاران گفت: همه تلاش ما بر این است که مطالبات پرستاران و پیراپزشکان در اسرع وقت پرداخت شود. در حال حاضر اکثر دانشگاه‌های ما پرداخت پرستاران و پیراپزشکان را نسبت به گروه پزشکی از یک تا چند ماه جلو انداختند.

وی افزود: این موضوع به دریافتی ما از سازمان‌های بیمه‌گر بستگی دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در مورد کارانه از تاخیرهای ۴ تا ۵ ماه وجود دارد تا ۱۳ و ۱۴ ماه. برای کارانه به صورت متوسط حدود ۹ ماه تاخیر وجود دارد. در مورد اضافه کار نیز در برخی از دانشگاه‌ها با همین کارانه پرداخت می‌شود، اما در برخی دانشگاه‌ها انتهای ماه یا با یکی دو ماه تاخیر پرداخت می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت جسمی آیت‌الله شاهرودی که در حال حاضر برای درمان در خارج از کشور به سر می‌رود، توضیح داد و گفت:طبق اصول قانونی، اعلام وضعیت درمانی بیماران عادی، سیاسی، ‌ ورزشکار، ‌ هنرمند و غیره باید از طرف خانواده صورت گیرد و یا به ما اجازه داده شود تا مطرح کنیم. ما در جریان جزییات احوال ایشان هستیم، اما اعلام آن باید با صلاحدید خود و خانواده‌شان انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز