خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران:

کلنگ ساختمان جدید پلاسکو، ۲۹ دی زده خواهد شد/معرفی کارکنان فاسد شهرداری به دستگاه‌ قضا

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۶۴۹

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: مقرر شده بیست و نهم دی ماه در مراسم سالگرد حادثه پلاسکو کلنگ ساختمان جدید زده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی حجت، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نزدیک شدن سالگرد حادثه پلاسکو درباره سرنوشت این ساختمان گفت: جلسات متعددی با شهرداری و بنیاد مستضعفان مالک ساختمان برگزار شده است و مقرر شد ساختمانی حدود 10 طبقه جای پلاسکو ساخته شود.

وی ادامه داد: البته مساله حاشیه‌ای در خصوص حریم مدرسه ژاندارک وجود داشته که جزو میراث فرهنگی به حساب می‌آید. قرار شد با توجه به حقوق کسبه میراث فرهنگی با 10 طبقه موافقت کند و سمت مدرسه ژاندارک کمتر بارگذاری شود.

وی در خصوص تعداد پارکینگ‌های مورد نیاز پلاسکو نیز افزود: پلاسکو نیاز به 2هزار و 300 پارکینگ دارد اما فقط امکان ساخت یک هزار و 300 پارکینگ وجود دارد  به همین دلیل بنیاد قبول کرد پارکینگ روبه‌روی ساختمان را ترمیم و از آن هم استفاده کند.

حجت در خصوص مراسم کنلگ‌زنی ساختمان جدید پلاسکو تصریح کرد: مقرر شده بیست و نهم دی ماه در مراسم سالگرد این حادثه کلنگ ساختمان جدید زده شود و با توجه به فرصت پروژه ساخت آن سه سال طول خواهد کشید. البته شهرداری عینا براساس قوانین و همچون یک مشتری معمولی با بنیاد مستضعفان برخورد کرده است.

حجت در ادامه با تاکید بر اینکه پرونده پالادیوم هنوز روی میز شهرداری منطقه 1 است، گفت: در بحث پالادیوم با یک ارتباطات حقوقی پولی پرداخت و مجوزی صادر شده است و از نظر حقوقی یک جواز ساخت کاملا قانونی گرفته است و به نظر می‌رسد فرد با یک مرجع کشوری ارتباط گرفته از این نوع گرفتاری‌ها تعداد زیادی در شهرداری وجود دارد و از شهرداران مختلف خواهش کردم که اینجور پرونده‌هایی که توافقی صورت گرفته را مشخص کنند تا بتوانیم سریع تکلیف آنها را مشخص کنیم.

او ادامه داد: بعلاوه چندین ساختمان بلندمرتبه پیش از آنکه ما روی کار بیاییم مجوز ساخت در کوچه‌های باریک گرفته‌اند که دیگر هیچ کاری از دست ما برنمی‌آید و مراجع حقوقی هم نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. اگر موافقت شده باشد و به صورت قانونی پروانه ساخت صادر شده دیگر کاری نمی‌توان کرد. در مورد پالادیوم هم شهردار جدید منطقه 1 قرار شده با مالک صحبت کند اما هنوز به نتیجه نرسیده اند.

حجت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعهد به اجرای طرح تفصیلی و تخلفات صورت گرفته در این زمینه ادامه داد: طرح تفصیلی درست یا غلط در حد پهنه‌بندی بوده و سعی شده تا حد امکان اجرا شود اما مداخلات زیادی هم صورت گرفته البته جای سوال دارد آیا با طرح تفصیلی اولیه تهران به آن آرمان‌شهری که باید می‌رسید یا خیر و سوال دوم اینکه در پنج سال گذشته طرح تفصیلی تا کجا اجرا شده است.

او ادامه داد: در همین راستا شورای شهر ما را تکلیف کرده ظرف شش ماه آینده میزان انحرافات از طرف تفصیلی را مورد به مورد بررسی کنیم اما باز هم سوال این است که آیا واقعا اهداف طرح تفصیلی در بلندمدت پاسخگوست؟ و می‌تواند موجب ارتقای شهر شود؟ این مساله برای من از میزان اجرایی شدن آن اهمیت بیشتری دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت شهر سوخته نیست افزود: هنوز ظرفیت‌های پنهان زیادی در تهران وجود دارد که نابود نشده روددره‌ها بافت تاریخی و ظرفیت باغات جزو این موارد هستند.

حجت با اشاره به اخطار محمد سالاری عضو شورای شهر درخصوص زمزمه‌هایی برای کنار گذاشتن بخشنامه دوم شهردار درخصوص شورای معماری مناطق گفت: اخطار آقای سالاری به جا بوده است اما ما کنترل می‌کنیم تا هیچ کدام متوسط کنار گذاشتن بخشنامه‌ها نشوند.

او در خصوص تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که برخلاف اصول طرح تفصیلی باز هم مجوز ساخت گرفته‌اند اما هنوز ساخته نشده‌اند گفت: در حال حاضر ما مشغول شناسایی پرونده‌های مشکوک و بلاتکلیف اینچنینی هستیم و با شهرداران منطقه هر هفته جلساتی را برگزار می‌کنیم تا پرونده‌ها را مطرح و راه برون‌رفت از آنها را پیدا کنیم.

معاون معماری و شهرسازی و شهرداری تهران درخصوص شهرداران و کارکنانی از شهرداری که هنگام صدور مجوز و یا موارد دیگر تخلف کرده و یا نفع شخصی برده‌اند، گفت: باید میان تخلف و فساد تفاوت گذاشت. اینکه یک نفر مبلغی را گرفته و به حساب شهرداری ریخته و همه اینها را با طی کردن مراتب قانونی انجام داده تخلف محسوب می‌شود و یا آنکه فردی با استفاده از دسترسی ویژه‌ای که در اختیار شهرداران مناطق قرار دارد با طی کردن مراتب قانونی مجوزی صادر کرده و آن را در اختیار شهرداری قرار داده هم با فساد تفاوت دارد.

او ادامه داد: اما اگر معلوم شود که خود و خانواده‌اش سود شخصی از تخلف برده فساد محسوب می‌شود و باید حتما مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

حجت در پاسخ به این سوال که چه تعداد از کارکنان به دستگاه‌های قضایی معرفی شده‌اند گفت: من عدد دقیق آن را نمی‌دانم اما اطلاع دارم که تعدادی از آنها به علت فساد به قوه قضاییه معرفی شده‌اند چراکه دیگر بحث بر سر بیت‌المال است و این مسائل از طریق حراست شهرداری قابل حل نیست و باید دستگاه قضائی ورود کند البته جزو حیطه کاری من محسوب نمی‌شود.

حجت با بیان اینکه بدون مشارکت مردم اداره شهر غیرممکن خواهد بود، ادامه داد: با صدور بخشنامه سعی کردیم شفافیت ایجاد کنیم تا مردم تهران از ظرفیت‌های فوق العاده شهر بهره‌مند شوند در طول دهه‌های گذشته طوری با مردم صحبت کردیم که گویا مسوولیتی در قبال شهر ندارند و شهرداری باید همه کارهای شهر را انجام دهد، در حالی که شهرداری از طریق شهروندان باید هزینه‌اش را تامین کند. هولوگرام‌ها هم یک وسیله ابداعی برای طلب بدهی‌های شهرداری بود که مسیر نادرستی را طی کرد.

او در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله گفت: باید در مردم آگاهی ایجاد شود تا خود نسبت به ایمن سازی ساختمان‌هایشان اقدام کنند. 15 درصد شهروندان در بافت فرسوده ساکن هستند و نوسازی آن 10 سال طول خواهد کشید.

معاون شهردار در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ناامنی پل‌های تهران و لرزش پل کریمخان گفت: لرزش بعضی از پل‌ها به دلیل ساختار آن است هر چند باید ایمن سازی هم صورت گیرد با این حال تونل رسالت و توحید در مقابل زلزله 7.5ریشتری هم مقاومت می‌کند.

حجت در خصوص گودهای رهاشده در تهران نیز گفت: 240 گود رها شده در سطح تهران وجود دارد این گودها شناسایی شده و برای نگهداری از آنها تذکرات لازم داده شده است اما دو گود مهم و خطرناک یکی گود کنار برج میلاد و دیگری گود فرهنگ کنار کتابخانه ملی است. گود کنار برج میلاد یکی از گوشه‌های برج میلاد احتمال خطر فراوان دارد و با مالک و شرکا در این مورد صحبت کردیم و احتمال دارد خودمان در جهت ثبت گود اقدام کنیم.

معاون شهردار در خصوص خطر گود فرهنگ در کنار کتابخانه ملی هم خاطرنشان کرد: از دو ماه پیش با مسوولیت شرکت مجری مذاکرات در خصوص ایمن سازی گود فرهنگ آغاز شده و اقدامات فنی آن هم شروع شده است و تا آخر خرداد داخل گود به نوعی تثبیت خواهد شد تا تمام نگرانی ها پایان یابد.

حجت با تاکید بر اینکه از یکم شهریور امسال دیگر هیچ توافق خطرناکی در شهرداری صورت نگرفته است ادامه داد: البته من ضامن هر کاری و اتفاقی که در شهرداری می افتد نیستم اما به صورت مکرر اخطار کرده‌ایم که هیچ توافقی صورت نگیرد و حتی از کارکنان خواسته‌ایم هر اقدامی می‌کنید باید روی سیستم ثبت شود وگرنه غیرقانونی است. می‌خواهید مالی را ببخشید این کار را انجام دهید اما باید روی سیستم باشد دیگر کار روی تاریکی و پنهان‌کاری تمام شده است.

حجت در خصوص تعیین تکلیف ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه 22 گفت: در منطقه 22 اتفاقات فراوانی رخ داده است. قول و قرارهای فراوانی گذاشته اند و پول های فراوانی گرفته اند. باید نشست و به همه آنها رسیدگی کرد. برخی از این پرونده‌ها مالی است و شرایط برخی پروژ‌ه‌ها مانند شرایط موسسات مالی غیرمجاز است.

او ادامه داد: برخی از تعاونی‌های مسکن امیدوارانه آمده‌اند و برای این پروژه‌ها از مردم پول گرفته‌اند و در این میان ما نمی‌دانیم چه کنیم و من اکثریت ذهنم به همین مساله اختصاص دارد.

معاون شهردار در خصوص معضلات موجود درباره حریم شهر تهران خاطرنشان کرد: در زمینه حریم شهر تهران مشکلات فراوانی با وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و جلسات متعددی در این زمینه گرفته شده است و تصمیم گرفتیم لایحه قانونی‌ای برای حریم شهر تهران به مجلس ارائه دهیم چرا که شرایط حریم پایتخت باید نسبت به بقیه شهر مستثنی باشد. البته توافقاتی نیز با استانداری صورت گرفته تا جلوی سوءاستفاده سودجویان گرفته شود.

حجت با تاکید بر اینکه مستمرا با استاندار در حال مذاکره هستیم افزود: قصد داریم کنترل را در حریم شهر افزایش دهیم و با نصب دوربین بتوانیم شب‌ها نیز انجا را مانیتور کنیم. چراکه بعضی در طول شب ساخت و ساز می‌کنند و بعد ادعای مالکیت می‌کنند برخی از تعاونی‌ها هم نسبت به زمین ها نظر دارند و بعضا با بچه‌های ما درگیر شده و آنها را کتک زده و کار به کلانتری کشیده است.

او ادامه داد: شرایط، شرایط نابسامانی است اما قوه قضائیه هم به ما کمک می‌کند و ما نیازمند یک قانون از سوی مجلس هستیم و پیشنهاد می‌کنیم یک حاشیه نازک هم دور حریم تهران ایجاد شود.

حجت از تغییر ساختاری جدی و کلان در شهرداری تهران خبر داد و افزود: هدف ما کاهش مدت زمان صدور پروانه‌هاست. برای مثال در منطقه 12 مدت زمان صدور پروانه را به یک هفته رسانده‌ایم و بین مناطق برای افزایش سرعت صدور پروانه ساخت مسابقه گذاشته شده است. البته سرعت صدور پروانه به خودِ شهرداری و بیرون شهرداری ارتباط دارد. اما شهردار دستور داد که آتش نشانی روند صدور پروانه را سرعت بخشد و طولی نخواهد کشید که صدور پروانه‌ها کاهش یابد.

معاون معماری شهرسازی و شهرداری تهران در انتها در پاسخ به این سوال که شهرداری برای آرامش مردم و مشاعات مزاحم چه کرده است، افزود: متاسفانه ما همواره به ساختمان ساختن فکر کردیم و نه رفاه مردم. مد شده است یک پارچه زده و روی آن می‌نویسند ببخشید مزاحم شما شدیم. شهرداری باید مثل مادر مراقب مردم باشد و مردم احساس کنند فرد دلسوزی هست که محافظ آنهاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز