خبرگزاری کار ایران

رییس شورای شهر تهران:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منادی وحدت بود

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۲۵۸

رییس شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: سیره آیت الله هاشمی، راه اعتدال، روش عقلانیت، مدارا و وحدت در عین کثرت است.

‌‎‌‎به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران ری تجریش در سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران بیان داشت: دوزلزله که یکی زمین را به لرزه درآورد و دیگری جامعه را، هشداری برای ما بود، این هشدارها نه آنقدر کوچک بود که حس نشود و نه آنقدر بزرگ که پیامدهای سخت داشته باشد.

وی افزود:ما هم باید تهران را مقاوم در برابر زلزله بسازیم و هم مدیریت جامعه را کارامد کنیم،به مدد برجام، توطئه علیه ایران در شورای امنیت شکست خورد اما این نباید ما را از مشکلات جدی در اداره جامعه غافل کند.

‌‎هاشمی با اشاره به اینکه در آستانه نخستین سالگرد  آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار داریم بیان داشت: شاید امروز بیش از هرزمان دیگری خلاء نبودن  ایشان  در فضای متلاطم جامعه احساس می شود، امروز نه بعنوان فرزندی در رثای پدر بلکه بعنوان یک شهروند ایرانی که در طول نیم قرن شاهد مجاهدتهای خستگی ناپذیر این بزرگمرد تاریخ ایران معاصر بودم، لازم می دانم به نکاتی در رابطه با ایشان اشاره کنم.‌‎

رییس شورای شهر تهران ری تجریش تاکید کرد: هاشمی، نماد عقلانیت نظام بود، عقلانیتی که ضرورتهای جامعه و نیازهای مردم را با مصالح نظام ومبانی اسلام پیوند می زد و برای بن بست‌ها، راه برون رفت، طراحی می کرد و از تهدیدات فرصت می ساخت.

‌‎وی افزود: هاشمی اسطوره صبر و بردباری بود، خویشتن داریش  از خویش گذشتنش حاصل شده بود، بیاد ندارم که عصبانیتش را دیده باشم، از دیگرانی که به او جفا می کردند، دیر ناراحت می شد و زود می گذشت، مخالفان خود را نیز فرزندان ایران و نیروهای انقلاب می دانست و می کوشید از ریزش در نظام جلوگیری کند، حالا در این راه اگر متحمل آسیب و حمله وجفا نیز می شد، به جان می خرید.

‌‎هاشمی گفت:هاشمی آینده نگر بود، دنیا دیدگی و مطالعه تجربیات سایر ملتها، برایش الهام آفرین وایده ساز بود و از یادگیری در هر شرایطی استقبال می کرد، ظرفیتهای فراوان ایران زمین و محرومیتهای بی حد ایرانیان را به خوبی درک می‌کرد و فاصله وضع موجود و وضعیت مطلوب هم برایش رنج آور بود و هم به او انرژی وانگیزه می‌داد.

‌‎وی افزود: هاشمی اسلام شناسی نواندیشی، قرآن پژوهشی خلاق، مجتهدی آگاه به زمان، پایبند به اخلاق و فضیلت بود که رسالت روحانیت وحوزه های علمیه را در برداشتن موانع پیشرفت و توسعه از مسیر جوامع اسلامی می دانست، به تضاد بین علم وعقل با روح دین واحکام آن قایل نبود، امتیاز شیعه و اسلام ناب را در جمع بین علم وعقل وشرع می دانست.

‌‎رییس شورای شهر تهران ری تجریش بیان داشت: هاشمی شجاع بود، همان اندازه که در فرماندهی  وحضور در خط مقدم جبهه های جنگ  دلیر بود، در پذیرفتن مسئولیت و مواجه با حقیقت، شجاعت داشت، رزمنده ای صلح طلب و مبارزی خستگی ناپذیر بود، از دشمن نمی هراسید اما شهادت جوانان ایرانی ومرگ سربازان دشمن او را رنج می داد، با هدف برقراری صلح می جنگید.‌‎

وی افزود: هاشمی مجاهدی نستوه بود، بیست سال برای پیروزی انقلاب اسلامی و به نتیجه رسیدن نهضت سازماندهی، سخنرانی، تولید فکر و  رنج زندان، شکنجه و دوری از خانواده را برخود هموار کرد تا شاهد به ثمر نشستن آرمان آزادی خواهی مردمش باشد، تحمل سخت ترین شکنجه ها و فشارهای ساواک را به عشق وطن پذیرا شد تا ایران از این مسیر پر پیچ و خم بگذرد و به ایستگاه انقلاب برسد.

‌‎هاشمی تاکید کرد: هاشمی آرمانخواهی واقع گرا بود، اهدافی بزرگ داشت، اما اگر با مانع روبرو می‌شد، با برداشتن گامهای کوچک این مسیر دشوار را می پیمود، هیچگاه از آرمانهای بزرگش دست نشست و هرگز از واقعیات پیش رو چشم نپوشید، مصلحت را در پیوند آرمانها و واقعیت معنا می کرد تا  جامعه در بن بست نماند.

‌‎وی افزود: هاشمی سیاستمداری با بصیرت بود، رگه های انحراف را پیش از دیگران تشخیص می داد ونسبت به آن هشدار می داد، افراط وتفریط، تندروی و کندروی را دو روی یک سکه می دانست که هریک مقدمه و متلازم دیگری است، میانه روی و اعتدال را توصیه می کرد و در زندگی شخصی و سیاسی خود بیش از دیگران به توصیه اش پایبند بود.

‌‎وی تاکید کرد: هاشمی منادی وحدت بود، وحدت بین شیعیان واهل سنت، وحدت بین نظام و مردم، وحدت بین جریانات وسلایق مختلف سیاسی و وحدت بین ملتها. اعتقادی راسخ داشت که نباید تفاوتهای فکری و فرهنگی که می تواند عامل پویایی جامعه و رشد شود، باعث کدورت ودشمنی گردد.

‌‎رییس شورای شهر تهران ری تجریش بیان داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری خلاء فقدان هاشمی را حس می کنیم، جامعه ونظام با جای خالی اندیشه نگرشی مواجه هستند که تهدیدها را تبدیل به فرصت، و کدورت ها را تبدیل به صمیمت و وحدت کند.

‌‎رییس شورای شهر تهران ری تجریش تاکید کرد: سیره هاشمی،  راه اعتدال، روش عقلانیت، مدارا و وحدت در عین کثرت است. میراث او برای ایران، مسیر آبادانی، رفاه و شکوفایی است و رسالت بزرگ ما پیمودن این مسیر دشوار است، راهی که هاشمی با استواری آن را طی کرد و امیدوارم ما نیز رهروی پیوسته در مسیر اعتلای ایران باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز