خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

مراکز معاینه فنی مراجعه کننده ندارند/بررسی و کنترل صنایع آلاینده توسط گشت‌های ویژه‌

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۱۹۸

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه آلودگی هوای تهران را باید از منبع کاهش داد، گفت: متاسفانه اکثر مراکز معاینه فنی ما خالی است و مراجعه کننده‌ای ندارد، در حالی که هزینه زیادی برای این مراکز پرداخت می‌شود.

صدر الدین علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه آلودگی هوا یک موضوع سیستمی است به همراه موضوعات دیگری که بر آن تاثیر می گذارد، گفت: برای مدیریت آلودگی هوا باید همه این موضوعات را بررسی کنیم و در یک بازه زمانی نسبتا بلند مدت به خروجی و نتیجه برسیم. طرح‌هایی که در کارگروه آلودگی هوا مطرح می‌شود طرح‌های فوری و آنی است.

او ادامه داد: برای شرایط بحران نمی‌توان صحبت از برنامه‌ریزی بلند مدت کرد وقتی شاخص‌های آلودگی از یک رِنجی بالاتر برود طبق دستورالعمل باید تمهیدات آنی و فوری را انجام داد. براساس این دستورالعمل باید مواجه افراد آسیب‌پذیر را کم کنیم که این افراد شامل کودکان، زنان باردار و افراد مسن هستند.  

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در مطالعاتی که انجام شده سهم هر یک از خودروهای آلاینده در آلودگی هوای تهران مشخص است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد منبع آلودگی هوای تهران تردد خودروها است باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که این میزان را پایین بیاوریم با اجرای طرح زوج و فرد میزان تردد خودروهای فعال در شهر به نصف می‌رسد بنابراین از این طریق بار آلودگی را کاهش می‌دهیم.

علی‌پور با تاکید براینکه باید منبع آلودگی را کاهش داد تصریح کرد: اصلی‌ترین کار برای کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی از مبدا است و همه دستگاه‌ها از جمله دولت و شهرداری باید در این باره اقدام کنند. مهمترین این اقدامات نیز توسعه و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی است که شامل نوسازی ناوگان، دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی. بالا بردن کیفیت خودروها، تعویض قطعات، تعویض کاتالیست در زمان مناسب، بالابردن کیفیت سوخت است که البته در این‌باره اقداماتی انجام شده است.

او ادامه داد: انجام معاینه فنی و کنترل خودروهای دودزا توسط پلیس از دیگر اقداماتی است که به زمان نیازمند است. ما نیاز به کشف و تخصص ویژه نداریم منبع آلودگی هوا مشخص است و باید آن را کم کنیم. البته همه این اقدامات در اختیار یک دستگاه نیست.

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری با بیان اینکه برای پدیده‌ای مانند آلودگی نمی‌توانیم مرز در نظر بگیریم تصریح کرد: نمی‌توان گفت مرز آلودگی از این قسمت شروع می‌شود و تا آن نقطه تمام می‌شود در خصوص آلودگی هوا باید شهرهای اقماری در اطراف تهران را نیز در نظر گرفت. فعالیت‌ کارگاه‌ها، صنایع، مصارف خانگی و شرایط آب و هوایی همچنین کاهش میزان بارندگی و افزایش میزان پایداری هوا در آلودگی هوای تهران بسیار موثر است.

علیپور تاکید کرد: برای حل معضل آلودگی هوا یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند و دستگاهی نیز بر آن نظارت داشته باشد بلکه نیازمند یک عزم ملی است و باید دولت، شهرداری، دستگا‌های مرتبط و مردم در کنار هم کارشان را به درستی انجام دهند تا با کاهش آلودگی هوا مواجه شویم.

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره اقدامات شهرداری در خصوص کاهش آلودگی هوا توضیح داد: شهرداری درحوزه حمل و نقل عمومی براساس برنامه، اقدامات مربوط به خطوطی را که مقرر شده، انجام داده است و اگر امسال اعتبارات لازم تامین شود و دولت همکاری لازم برای تامین اعتبارات را داشته باشد خطوط اقماری از شهرک‌های اطراف تهران به تهران را تکمیل خواهیم کرد و با کاهش سفر و ورود خودرو به تهران مواجه می‌شویم.

علیپور با بیان اینکه گشت‌های ویژه‌ای در حال بررسی و کنترل صنایع آلاینده و مزاحم هستند تصریح کرد: همچنین با کم کردن فاصله‌های مترو و افزایش واگن‌ها می‌توان تعداد مسافران بیشتری را جابجا کرد که البته این امر نیز تمهیدات ویژه‌ای از نظر بودجه‌ای می طلبد. اصلی‌ترین و مهمترین کار توسعه حمل و نقل عمومی است که شهرداری به جد به دنبال آن است. از سوی دیگر نیز بحث معاینه فنی باید به صورت جدی پیگیری ‌شود. متاسفانه اکثر مراکز معاینه فنی ما خالی است و مراجعه کننده‌ای ندارد در حالی که هزینه زیادی برای این مراکز پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز