خبرگزاری کار ایران

علی الهیارترکمن مطرح کرد:

علت عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه بندی/بدهی‌های آموزش و پرورش مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۱۴۶

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ساختار و نیروی انسانی تأثیر مستقیم بر نرخ نیاز منابع مالی دارد، به همین دلیل ساختار در دستگاه‌های دولتی باید اصلاح شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش،صبح امروز علی الهیارترکمن در دومین روز گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین ومدیران کل آموزش وپرورش در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران  با اشاره به تصویب کلیت بودجه سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت همه سازمان ها و دستگاه ها را موظف کرده است تا بودجه ریزی های خود را بر اساس عملکرد انجام دهند. این الزام چه از طرف دولت باشد یا نباشد ما بایست خودمان را موظف بدانیم که بودجه ریزی مان را بر اساس عملکرد انجام دهیم.

الهیار ادامه داد: در شیوه های بکارگیری منابع بایست تلاش کنیم. درست است که بودجه آموزش و پرورش کسری دارد اما در آن عدم توازن نیز وجود دارد.ممکن است در جاهایی منابع مان را به خوبی مصرف نکرده ایم و این باعث شده که در جاهای دیگر کسری داشته باشیم.

وی درباره بودجه ۹۷ گفت: ستاد بودجه در دولت و سازمان مدیریت تشکیل شده و این ستادها در دستگاه ها و سازمان ها تشکیل شد. و نهایتا این ستادها بودجه ۹۷ را تدوین کردند.

الهیار با اشاره به اینکه،منابع عمومی دولت نسبت به سال ۹۶ شش و نیم درصد رشد داشته است، بیان کرد: در ترکیب هزینه های دولت ۷۲ درصد آن در فصل یک و شش هزینه می شود و این نشان می ده که ترکیب هزینه های پرسنلی دولت نامتوازن و نا متقارن هست. این موضوع یکی از مسایل و مشکلات دولت هست که بخش عمده ای از هزینه های آن بصورت پرسنلی هست.

وی گفت: در بحث هزینه های متفرقه ما رشد قابل توجهی داشتیم که ناشی از برداشت از صندوق توسعه ملی جهت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ هست.

الهیار با اشاره به افزایش سهم آموزش و پرورش در منابع عمومی کشور از ۹ درصد سال ۹۶ به ۱۰ درصد در سال ۹۷، گفت: اعتقاد داریم که بودجه ما مناسب نیست اما با بضاعت دولت و توانایی ها و مقدورات دولت ما آن را مناسب می دانیم.

وی ادامه داد: اگر انتقاداتی از طرف نمایندگان درمورد بودجه هست، می توانستند کلیات بودجه را رد کنند و آن را بر اساس نظرات خود که افزایش بودجه آموزش و پرورش هست، تغییر دهند. در حالیکه نمایندگان مجلس کلیات بودجه را تایید کردند.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در بودجه ۹۷ جهت گیری ما این بوده که دو شکل مشخص را در بودجه مشخص کنیم. یکی بودجه ای که استان ها مصرف می کنند که ۱۵ رقم هزینه هست و دیگری هزینه های ملی،که این هزینه ها نیز در استان ها مصرف می شود مانند شیر مدارس و ....

الهیار گفت: سرانه دانش آموزی روزانه که برای تغذیه مدارس شبانه روزی در اختیار ماست در حدود ۱۲۶۰ تومان هست اما در عمل برای دانش آموزان، این هزینه در حدود ۱۳۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان می باشد. با این استدلال ها و بردن این مصارف در ردیف های مشخص، توانستیم ۱۲۶۰ تومان را به ۵۰۰۰ تومان برای تغذیه دانش آموزان شبانه روزی برسانیم.

وی گفت: در بخش حمل و نقل دانش آموزان نیز دقیقا همین کار را کردیم و با ایجاد ردیف مشخص برای این سرویس ها توانستیم بودجه مناسب تری را برای حمل و نقل دانش آموزان روستایی بگیریم.

الهیار درخصوص افزایش اعتبار دانشگاه فرهنگیان گفت: اعتبارات دانشگاه فرهنگیان در بین ۱۸۶ دانشگاه کشور از نظر رشد نهمین رتبه را داشته است.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه بندی گفت:علت عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه بندی، عدم تعیین تکلیف آن بوده است. دولت بایست رتبه بندی را تصویب کند و چون هنوز دولت مصوب نکرده ما نمی توانیم پارامترهای آن را مشخص کنیم و بر اساس آن بودجه رتبه بندی را مشخص کنیم. اما پیش بینی ما این است که حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای بودجه سال ۹۷ نیاز داریم.

الهیار ادامه داد: در آموزش وپرورش برای سال ۹۷ به ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم که این رقم بدون احتساب پاداش بازنشستگان است وحدود ۳۳ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی آمده است.

وی ادامه داد: برای اجرای احکام مندرج در برنامه به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مورد در بودجه سال۹۷ تعیین تکلیف نشده است.

وی بر استفاده از منابع ثانویه تاکید وعنوان کرد: منابع اولیه معیین ومشخص شده است بنابراین ماباید بر منابع ثانویه تمرکز کنیم.

الهیار با اشاره به بدهی های آموزش وپرورش اظهار کرد: مبلغ کامل این بدهی ها مشخص نیست  بنابراین یکی از کارهایی که درسال ۹۷ باید انجام شود موضوع احصای مطالبات است.

وی از تشکیل کارگروهی با هدف شناسایی و شفاف سازی بدهی های آموزش وپرورش با همکاری مجلس خبرداد و افزود: تبصره هایی را به مجلس پیشنهاد داده ایم  که اگر در مجلس مصوب شود بسیاری از مشکلات  اعتباری آموزش وپرورش رفع می شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی خاطرنشان کرد: ۴۰ میلیون کتاب درسی و کمک آموزشی با قیمت میانگین ۵۰ هزارتومان، تولید ودر مدارس توزیع می شود بنابراین اگر این موضوع را ساماندهی کنیم می توانیم در آمد آن را به داخل آموزش وپرورش بیاوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز