خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:

60 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۷۲۶

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه شیرینی در فرهنگ ایرانی در اعیاد و جشن ها، جایگاه ویژه ای دارد، گفت: یکی از مهمترین مشکلات جامعه، افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی در مردم ایران است به گونه ای که 60 درصد از مردم، اضافه وزن و چاقی دارند و این شاخص در کودکان کمتر از پنج سال، دو برابر شده است.

به گزارش ایلنا، زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در همایش غذای سالم با محوریت شیرینی در زندگی سالم، گفت: مصرف قند، چربی و نمک، خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ها را افزایش می دهد و متاسفانه روند شیوع دیابت در کشور رو به افزایش است.

او الگوی غذایی مردم را به عنوان مهمترین عامل بیماری دیابت خواند و گفت: مهمترین عوامل خطر تغذیه ای شامل مصرف بالای قند، نمک و چربی است و باید بتوانیم با کمک صنف و صنعت، میزان این عوامل خطر در مواد غذایی را کاهش دهیم.

 عبداللهی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف سرانه مواد قندی و شیرینی مانند شیرینی، شکلات، دسر، بستنی و نوشابه در کشور، 66 گرم در روز است در حالیکه سازمان بهداشت جهانی مصرف 25 گرم مواد قندی در روز را توصیه می کند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در هر خانواده ایرانی، یک فرد دچار اضافه وزن، چاقی، فشار و چربی خون و همچنین دیابت است بنابراین باید تا جایی که به کیفیت محصولات لطمه وارد نشود، میزان شکر و قند موجود در این محصولات، کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به سوق یافتن ذائقه مردم به سوی مصرف مواد غذایی با میزان قند بالا، گفت: برخی از محصولات غذایی، بیش از حد شیرین است به عنوان نمونه در قنادی ها باید از روغن های سالم و دارای اسیدهای چرب و ترانس پایین استفاده و شیرینی های کم کالری تولید شود.

عبداللهی اظهار داشت: مواد قندی و شکری بالای موجود در مواد غذایی می تواند احتمال بروز سرطان پانکراس و پستان زنان را افزایش دهد و برای کاهش این بیماری ها راهی نداریم جز اینکه قند، چربی و نمک محصولات غذایی در صنوف و صنعت کاهش و استفاده از فیبر بیشتر شود که یکی از مواد با فیبر بالا، آرد سبوس دار است.

وی در پایان با بیان اینکه جای شیرینی های کم کالری و کم قند در قنادی ها خالی است، افزود: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که حتما باید از قند، چربی و نمک کمتری در تولید و عرضه محصولات غذایی استفاده شود و جایگزین هایی مانند شکر قهوه ای، جایگزین شکر سفید و تصفیه شده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز