خبرگزاری کار ایران

معاون سلامت آموزش و پرورش:

نصف دانش آموزان تهرانی بیشتر از وزن مجاز، کوله پشتی را حمل می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۳۴۱

معاون تربیت بدنی وسلامت وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه در کل کشور وزن کوله پشتی ۲۵ درصد دانش آموزان بیشتر از نرم است، افزود: این درصد در شهر تهران ۵۰ درصد بوده و نصف دانش آموزان تهرانی بیشتر از وزن مجاز کوله پشتی را حمل می‌کنند، البته توانایی عضلانی دانش آموزان در نقاط مختلف کشور نیز متفاوت است بنابراین میزان آسیب ناشی از حمل کوله های سنگین نیز باهم متفاوت است.

به گزارش ایلنا، عصر امروز در راستای سلسله برنامه های پاسخگویی در استودیو الفبا، مهرزاد حمیدی با حضور دراین استودیودر برنامه گفتگو پیرامون طرح سنجش کوله پشتی دانش آموزان به سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف پاسخ داد.

 وی اظهارکرد: کوله پشتی یکی از مسایل مبتلا به دانش آموزان است و۸۵ درصد از دانش آموزان  در مدارس از کوله پشتی استفاده می‌کنند.

حمیدی تعیین استانداردهای کوله پشتی دانش آموزان را با هدف جلوگیری از پیامدهای منفی آن ضروری خواند و تصریح کرد: وزن نامناسب کوله پشتی باعث اختلال در ستون فقرات و تغییرات در اندام دانش آموزان می‌شود، البته کوله پشتی ازکیف خیلی بهتر است زیرا کیف یک طرفه به بدن فشار می‌آورد، اما کوله پشتی سنگین خودرا به طور متوازن به بدن وارد می کند.

معاون تربیت بدنی وسلامت وزارت آموزش وپرورش،کمردرد و انحنای ستون فقرات را از عوارض حمل کوله پشتی با وزن نامناسب در دانش آموزان برشمرد و خاطرنشان کرد: در مدارس دانش آموزانی را مشاهده می کنیم که با فلج کوله‌ای مواجه هستند‌ وقتی دانش آموز کوله را حمل می‌کند با بی حسی کمربند شانه‌ای مواجه می‌شود که به آن فلج کوله‌ای می‌گویند هر چند این فلج موقتی است اما با ستاندارد سازی کوله پشتی می توان از این آسیب جلوگیری کرد.

وی طولانی بودن زمان کوله و انحنای ستون فقرات، را خطری برای دائمی شدن این عارضه عنوان و تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد، وسوسه دانش آموز، حمل لوازم اضافی، حجیم بودن کتاب‌ها و مواد کمک آموزشی از جمله عواملی هستند که در سنگینی کوله پشتی بچه ها  دخیل هستند.

حمیدی با اشاره به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده درخصوص کوله پشتی دانش آموزان توسط معاونت تربیت بدنی وسلامت اظهارکرد: استاندارد سازی کوله‌ها امری ضروری است،که باید علاوه بر خود دانش آموزان، اولیا ومدیران مدرسه نیز درتحقق آن اهتمام ورزند.

معاون تربیت بدنی وسلامت وزیرآموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درمورد چگونگی رفع غیراستاندارد بودن کوله ها اذعان کرد: تحقیقاتی روی ۱۹ هزار دانش آموز انجام شده است و براساس نتایج آن، دستورالعمل‌های مرتبط را تهیه و به مدارس ارسال خواهیم کرد البته همراه سازی والدین با این طرح بسیار مهم است بسیاری از والدین به دلیل محبت زیاد، وسایل اضافی درکوله بچه‌ها قرار می‌دهند وناخواسته به آنها آسیب می‌رسانند بنابراین اگر والدین آگاهی لازم را دراین زمینه داشته باشند قطعا از آثار حمل کوله‌های سنگین کاسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم از آنجا که طبق پژوهش انجام شده ۴۸ درصد کتاب‌های درسی،۱۲درصدوسایل کمک آموزشی و۴۰ درصد وسایل شخصی و وزن خودکوله است؛ معلمان از دانش آموزان بخواهند به جای دفترهای سنگین و پرحجم از دفاتر کم حجم  وسبک استفاده کنند، البته در این زمینه اطلاع رسانی به معلمان نیز ضروری به نظر می‌رسد.

حمیدی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته در۵ استان؛ خراسان رضوی، شهرتهران،کردستان، بوشهروگلستان، وزن کوله پشتی به وزن دانش آموز باید۱۰درصد باشد که در شهر تهران این وزن ۱۲درصد است در مدارس خاص ۱۱ درصد، مدارس غیرانتفاعی ۱۰ درصد، مدارس دولتی ۸ درصد و مدارس روستایی ۷ درصد است.

وی با بیان اینکه در کل کشور وزن کوله پشتی ۲۵ درصد دانش آموزان بیشتر از نرم است، افزود: این درصد در شهر تهران ۵۰ درصد بوده و نصف دانش آموزان تهرانی بیشتر از وزن مجاز کوله پشتی را حمل می‌کنند، البته توانایی عضلانی دانش آموزان در نقاط مختلف کشور نیز متفاوت است بنابراین میزان آسیب ناشی از حمل کوله های سنگین نیز باهم متفاوت است.

معاون تربیت بدنی وسلامت وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه۵۰ درصد افراد در مدارس خاص وزن کوله پشتی بیشتر از استاندارد است گفت: ۷۵ درصد دانش آموزان محصل در مدارس خاص کتاب های کمک آموزشی حمل می‌کنند این آمار در مدارس غیرانتفاعی۷۰ درصد، در مدارس دولتی ۴۰ درصد و در مدارس روستایی ۳۰ درصد است.

گفتنی است؛ دکتر حمیدی نحوه صحیح بستن وحمل کوله را به خبرنگاران آموزش داد وگفت: کوله باید بند طرفینی داشته باشد و بندهای آن باید با طول مناسب تنظیم شود کوله باید جای آن متقارن و متوازن باشد و وسایل موجود درکوله باید دقیقا در وسط آن قرار گیرد تا تعادل در آن حفظ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز