خبرگزاری کار ایران

رضا مسائلی:

تمام دانشگاه‌‌ها باید تا پایان سال شناسنامه تجهیزات پزشکی داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۷۲۱

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت‌بهداشت گفت: کارشناسان باید نسبت به دوره های آموزشی اشراف علمی داشته باشند، وگرنه در جایگاه کارشناس تجهیزات پزشکی حق فعالیت ندارند.

به گزارش ایلنا، رضا مسائلی در بیست و هفتمین اجلاس مدیران تجهیزات پزشکی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور گفت: در ادارات تجهیزات پزشکی نه تنها باید بر کیفیت و واردات نظارت داشته باشیم، بلکه باید برای تولید نیز پروانه ساخت صادر کنیم و همچنین به قاچاق توجه کنیم و بر خرید نیز نظارت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اخیرا ۲۲۰ هزار قلم کالا در تجهیزات پزشکی به ثبت رسیده، گفت: در حوزه دارو حدود ۱۰۰ شرکت دارویی و ۳۰۰ نمایندگی وجود دارد، اما در حوزه تجهیزات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ شرکت واردکننده با ۵۵۰۰ نمایندگی خارجی ثبت شده اند و حدود ۱۰۰۰ شرکت تولیدکننده فعال می باشند و نزدیک به ۳۰۰۰ شرکت و صنف توزیع کننده داریم.

مسائلی خاطرنشان کرد: تصمیم گیری در حوزه دارو کاملا مشخص است و زیرساخت‌ های آن نیز فراهم است، اما در حوزه تجهیزات پزشکی به علت ماهیت کار یا علاقه یا ضعف در مقام اجرا، با مراکز تصمیم ‌گیری متعدد مواجه هستیم که بر اساس نیازها تاسیس شدند و در حال کار و فعالیت هستند و لذا تلاش ما این است که بتوانیم با این مراکز تصمیم گیری متعدد همکاری کنیم، یا آنها را هم جهت کنیم.

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی تصریح کرد: تمام این مراکز تصمیم گیری باعث می ‌شود مدیریت در تجهیزات پزشکی دچار مشکلاتی شود و لزوم هم راستایی و هم جهت کردن آنها لازم است.

مسائلی خاطرنشان کرد: با شرایط مطلوب فاصله داریم و بحث طرح تحول سلامت و پر کاری وزارت بهداشت بر هیچ کسی پوشیده نیست و تامین منابعی که در دوره اخیر انجام شده را نمی‌ توان با دوره ‌های قبل مقایسه کرد و همه این مسائل فشار کاری زیادی را ایجاد می‌ کند و باید به صورت فشرده کار کنیم. در اینکه تخصص در ادارات تجهیزات پزشکی باید شکل بگیرد و کارشناسان ادارات تجهیزات پزشکی باید آموزش ببیند هیچ شکی نیست، چراکه هم راستا بودن تحصیلات و رشته کارشناسان با حیطه کاری شان در روند کار تاثیر مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه کارشناسان تجهیزات پزشکی باید نسبت به اطلاعات دستگاه‌های مختلف آگاهی کامل داشته باشند، تصریح کرد: ما در دوره جدید باید به صورت فشرده و متراکم کار کنیم و ادارات تجهیزات پزشکی دانشگاه ها نیز باید متمرکز کار کنند، از طرفی برای کارشناسان تجهیزات پزشکی دوره‌های آموزشی داریم تا اینکه یک کارشناس فقط انتقال‌دهنده تجهیزات نباشد، بلکه تمام اطلاعات مکفی درباره تجهیزات پزشکی را داشته باشد، به عبارتی کارشناسان باید نسبت به دوره‌های آموزشی اشراف علمی داشته باشند، وگرنه در جایگاه کارشناس تجهیزات پزشکی حق فعالیت ندارند.

وی گفت: ۱۰ سال پیش حدود ۴۵۰ کارشناس تجهیزات پزشکی در کشور داشتیم که در حال حاضر با اینکه بازهم با مطلوب فاصله داریم، اما تعداد کارشناسان متخصص و متبحر چندبرابر شده است و باید توسعه پیدا کند و در قالب دوره ها و کارگاه های آموزشی مباحث علمی و تخصصی در این حوزه بیشتر آموزش داده شود.

مسائلی گفت: مبحث بعدی قیمت‌گذاری است که در این مورد اقداماتی در دست انجام است و اینکه امضای طلایی ایجاد کنیم و افراد بدانند به واسطه قیمت‌گذاری، منافعی ایجاد می‌‌شود، یا متضرر می‌شوند، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم قیمت‌گذاری را حذف کنیم نیز تاثیرات هرج و مرجی در بازار خواهد داشت، گفت: باید مدلی طراحی شود که بتواند رقابت ایجاد کند یا اینکه عملکرد دانشگاه‌‌ها و نحوه خرید تجهیزات پزشکی توسط آنها، با توجه به نرم‌افزارها به‌واسطه زیرساخت‌های آی تی و الکترونیک مشخص و شفاف شود. تمام دانشگاه‌‌ها باید تا پایان سال شناسنامه تجهیزات پزشکی داشته باشند و داشبوردهای مدیریتی وجود داشته باشد که مشخص شود تجهیزات سرمایه ‌ای کجاست و چقدر در حال استفاده است و کدام بلااستفاده مانده است.

مسائلی گفت: موضوع دیگر بحث جابه‌جایی تجهیزات پزشکی است که ممکن است در یک بیمارستان بی‌استفاده بماند و در بیمارستان دیگر مورد نیاز باشد. یک خطای محاسباتی دیگر که با آن مواجه هستیم، این است که ما متولی سلامت جامعه هستیم، در واقع به‌عنوان متولی سلامت جامعه باید بر تمام تجهیزات پزشکی در تمام دانشگاه‌‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌‌های تامین اجتماعی و ارتش و غیره نظارت و مدیریت داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز