خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران همچنان در حالت آماده‌باش است/شدت زلزله تهران قابل پیش‌بینی نیست

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۳۸۱

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: زلزله تهران با توجه به حجم بالای خسارت‌هایی که به دنبال خواهد داشت، در سطح ملی قرار دارد و باید پرسیده شود در سطح ملی برای زلزله تهران چه اقدامی صورت گرفته است؟ اگر هم این سوال مطرح شود حتما جواب می‌دهند، مسوولیتش به عهده شهرداری تهران است، در حالی که زلزله سطح ملی دارد، پس چطور مدیریت بحرانش برعهده شهرداری است؟ هر وزارتخانه و سازمانی که در سطح ملی کار می‌کند باید برای زلزله تهران برنامه داشته باشد.

احد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران همچنان در حالت آماده‌باش است، گفت: شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران از‌‌ همان ابتدا جلسات خود را آغاز کرد و تا الان نیز فعالیت این ستاد ادامه دارد. اینطور نیست که ستاد جلسه‌ای را تشکیل داده و بعد تعطیل شود، اعضای ستاد همیشه آماده‌باش هستند.

شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران همچنان در حالت آماده‌باش است

صادقی با بیان اینکه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران در حال حاضر فعال است و اعضای آن حضور دارند، ادامه داد: این شورا از ساعتی که آغاز به کار کرد تا اکنون دو سری مصوبات داشته است که آخرین آن‌ها مربوط به دیشب می‌شود. در آخرین مصوبه مقرر شد؛ تمام سازمان‌های تخصصی با توجه به بحث لرزه‌خیزی تهران همچون سابق آمادگی خود را حفظ کرده و در آمادگی کامل به سر ببرند.

وی ادامه داد: همچنین توصیه ما به مردم این است که ضمن حفظ آرامش کماکان اخبار را از طریق مراجع رسمی دنبال کنند و به اخبار منتشر شده توسط مراجع غیررسمی و شایعات توجه نکرده و به آنها دامن نزنند. همچنین مقرر شد با توجه به حساسیت‌های به وجود آمده برنامه‌های احراز آمادگی هر دستگاه مجددا برای مراجع بالا‌تر ارسال شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا شهردار تاکنون در جلسات حضور نداشته است، گفت: جلسات با مسوولیت من یا شهردار تهران برگزار می‌شود و شهردار تهران در لحظه برگزاری جلسه مصاحبه تلویزیونی داشته است و زمانی که ایشان تشریف ندارند، من جلسه را اداره می‌کنم.

صادقی با تاکید بر اینکه لیست اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری بسیار طولانی است، به بخشی از فعالیت‌های انجام شده اشاره کرد و گفت: ظرفیت همه سوله‌ها، برای این حادثه در وضعیت آماده‌باش ۱۰۰ درصد قرار گرفت و آماده استفاده بود. اگر گزارشی از سطح شهر تهیه شود متوجه خواهید شد که سوله‌های مدیریت بحران در اختیار مردم بود، البته برخی از این سوله‌ها محل دپوی اقلام امدادی بوده و محل اسکان نیست که به همین علت بسته هستند. در هر صورت بلافاصله پس از زلزله شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل جلسه داد و در این شورا تصمیم گرفته شد، معاونت خدمات شهرداری تهران درب پارک‌ها را بازکرده و سرویس‌های بهداشتی را برای استفاده مردم آماده کنند.

شدت زلزله تهران قابل پیش‌بینی نیست/ مردم و دستگاه‌ها باید همیشه آماده باشند

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به این سوال که شورا تا چه زمانی آماده‌باش خواهد بود، گفت: فعلا در حالت آماده‌باش هستیم و تا زمانی که شورا تصمیم نگرفته از حالت آماده باش بیرون نخواهیم آمد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره میزان خسارت وارده در تهران گفت: تهران خسارت جانی و مالی نداشته است و هیچ‌گونه گزارشی از سوی سازمان‌های خدماتی و آتش‌نشانی به ما ارسال نشده است. در هر صورت تهران لرزه‌خیز است و این زلزله تلنگری بود تا بیشتر به فکر آینده باشیم. نمی‌توان زمان مشخصی برای وقوع زلزله در تهران تعیین کرد و همچنین شدت آن نیز قابل پیش‌بینی نیست در نتیجه مردم و دستگاه‌ها باید همیشه آماده باشند.

او با تاکید بر اینکه در جریان زلزله‌ مترو تهران آسیب ندیده است، گفت: مترو یکی از مکان‌های امن ماست که در زمان زلزله از آن استفاده می‌کنیم.

نبود منابع و تجهیزات؛ ضعف اساسی/مسوولان موقع حادثه تازه به فکر می‌افتند!

صادقی ادامه داد: ضعف و کمبود اساسی ما در نبود منابع و تجهیزات لازم است، از سوی دیگر هم مردم و هم مسوولان زمانی که هشداری همچون لرزه اخیر اتفاق می‌افتد تازه به این فکر می‌افتند که برای زلزله چه باید کرد؟ این ضعف اساسی‌ است در حالی که باید همیشه درک اساسی‌ از خطر داشته و آمادگی در برابر خطر را یکی از اجزای دائمی و همیشگی در حوزه تصمیم‌گیری و مدیریت خود بدانیم و این شامل مسوولان و خانواده‌ها می‌شود. مسوولان هم آماده نیستند و وقتی اتفاقی می‌افتد به فکر این می‌افتند که باید چه کار می‌کردیم.

کشور در حوزه مدیریت بحران قانون ندارد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در واکنش به این سوال که شما خودتان رئیس سازمان مدیریت بحران تهران هستید و جزوی از این مسوولان به حساب می‌آیید، گفت: رئیس ‌مدیریت بحران مسوولیت مقاومت ساختمان‌ها را به عهده ندارد، ما جواز نمی‌دهیم که در کجا باید ساخت و ساز صورت گیرد، ما قانون‌گذار نیستیم، لایحه مدیریت بحران سه سال است در مجلس باقی مانده و هنوز تصویب نشده است، در نتیجه کشور در حوزه مدیریت بحران قانون ندارد.

مدیریت بحران زلزله تهران بر عهده کیست؟

او ادامه داد: هزاران طرح در بحث مدیریت بحران وجود دارد، اما متاسفانه در مقیاس ملی این طرح‌ها در اولویت قرار ندارند. از سوی دیگر مدیریت بحران سطح‌بندی دارد و براساس قانون مشخص می‌شود، هر حادثه و بحرانی چه سطحی داشته و براساس ظرفیت‌ها به عهده یک بخش گذاشته می‌شود. جای سوال دارد که سطح مدیریت بحران زلزله تهران بر عهده کیست؟ من از شما می‌پرسم که این مدیریت بر عهده کیست؟!

همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید برای زلزله تهران برنامه داشته باشند

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه در صورت وقوع زلزله سطح خسارت‌ها ملی و در نتیجه نیازمند توجه ملی است، ادامه داد: زلزله تهران با توجه به حجم بالای خسارت‌هایی که به دنبال خواهد داشت، در سطح ملی قرار دارد و باید پرسیده شود در سطح ملی برای زلزله تهران چه اقدامی صورت گرفته است؟ اگر هم این سوال مطرح شود حتما جواب می‌دهند، مسوولیتش به عهده شهرداری تهران است، در حالی که زلزله سطح ملی دارد پس چطور مدیریت بحرانش برعهده شهرداری است؟ هر وزارتخانه و سازمانی که در سطح ملی کار می‌کند باید برای زلزله تهران برنامه داشته باشد.

صادقی با انتقاد از رویکردهای موجود به مدیریت بحران در کشور تصریح کرد: مدیریت بحران یک مدیریت یکپارچه نیست که تصمیماتش برای سایر نهاد‌ها الزام‌آور شود، آن هم برای جلوگیری از ریسک‌هایی که به وجود می‌آید. اینکه راه بد می‌سازند و ریسک جاده‌ای به وجود می‌آید؛ یا با تولید بی‌رویه خودرو و استفاده نامناسب از خودرو به آلودگی هوا دامن می‌زنند، هیچ کدام در دست مدیریت بحران نیست. سد می‌سازند خشکسالی به وجود می‌آید، روی گسل ساخت و ساز می‌کنند تخریب به وجود می‌آید، روی بستر رودخانه ساخت و ساز می‌کنند و با سیل نابود می‌شود. در این مواقع از دست مدیریت بحران چه کاری برمی‌آید؟ مدیریت بحران ضمانتی برای جلوگیری از این اتفاقات ندارد.

مدیریت بحران تبدیل به مدیریت مقابله‌ای شده است

صادقی ادامه داد: از سوی دیگر در کشور ما مدیریت بحران تبدیل به مدیریت مقابله‌ای شده است و همیشه منتظرند اتفاقی رخ دهد و بعد بحران آن را مدیریت کنند. از مدیریت بحران انتظار دارند حادثه را مدیریت کند، در حالی که رویکرد مدیریت بحران مدیریت ریسک است یعنی مدیریت بحران تشکیل می‌شود تا ریسک و خطر به وجود نیاید و میزان خطر و ریسک را کم کند و در حوزه پیشگیری‌ها و آمادگی‌ها سطح را بالا می‌برد نه در حوزه مقابله.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در انتها با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید با مسوولیت پذیری و حساسیت بیشتری نسبت به اخبار عمل کنند، ادامه داد: وقتی جان مردم مطرح است، رسانه‌ها باید با احتیاط بیشتری عمل کنند و در راستای آگاه کردن مردم عمل کنند. مخاطرات تهران فقط به زلزله ختم نمی‌شود و برای هر کدام از آن‌ها باید برنامه‌ریزی‌های کامل و کافی صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز