خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

برخورد حقوقی با دستگاه‌هایی که معلولان را استخدام نمی‌کنند/آخرین وضعیت پرداخت سنوات ارفاقی معلمان

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۳۹۰

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل اشتغال معلولان توضیح داد و گفت: دستگاه‌های مسئول در زمینه اشتغال معلولان باید به میدان بیایند و شورای معلولان تشکیل شود. قانونگذار باید بر جذب این افراد در دستگاه‌ها اجبار کند و اگر دستگاه‌ها مکلف شدند و اقدامی نکردند پیگیری‌های حقوقی در این زمینه صورت گیرد. آمارها حاکی از آن است که تا ۱۰ درصد جمعیت هر کشور دارای مشکلات خاص هستند که باید برای پنج درصد از این افراد برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید قدمی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه از دانش‌آموزان شامل ناشنوایان، نابینایان، افراد آسیب‌دیده ذهنی، افرادی که دارای اختلالات عاطفی هستند، افراد آسیب‌دیده جسمی و حرکتی و یا کسانی که اختلالات یادگیری دارند را تحت پوشش قرار می‌دهد.

۴ هزار معلم سازمان استثنایی مدرک فوق لیسانس دارند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳۷ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس استثنایی و تلفیقی در حال تحصیل هستند اظهار داشت: در کل کشور ۲۳هزار و ۵۷۴ نفر نیروی انسانی در حوزه استثنایی داریم که از این تعداد حدود ۷ هزار نفر مرد و حدود ۱۵ هزار نفر خانم هستند. ۱۶هزار و ۵۰۰ نفر در دوره ابتدایی و مابقی در دوره‌های دیگر به فعالیت می‌پردازند. از مجموع نیروی انسانی ۱۵ هزار نفر دارای مدرک لیسانس و حدود ۴ هزار نفر مدرک فوق لیسانس دارند که این آمار نشان می‌دهد که طراز تحصیلی معلمان ما نسبت به آموزش و پرورش عادی بالاتر است.

اهمیت ارائه خدمات توانبخشی در سنین صفر تا ۶ سال دورانی

قدمی با بیان این مطلب که بیشترین گروه دانش‌آموزان ما آسیب‌دیده ذهنی هستند که آمار ۵۵ هزار و ۱۹۴ نفری را شامل می‌شوند، گفت: نابینایان و دانش‌آموزان دارای اوتیسم کمترین تعداد را دارا هستند به طوری که ۲هزار نفر از دانش‌آموزان اوتیسم در مدارس ما تحصیل می‌کنند. در این زمینه باید ارگان‌های دیگر وارد عمل شوند به طوری که وزارت بهداشت و بهزیستی باید به تولد این کودکان نزدیک‌تر شوند و افراد دارای نیازهای ویژه را شناسایی کنند چرا که سن صفر تا ۶ سال دورانی است که اگر خدمات توانبخشی به افراد ارائه شود،می‌توانند به سمت مدارس عادی بروند و دیگر وارد مدارس استثنایی نشوند. به طور مثال کاشت حلزون باید قبل از ۶ سال انجام شود.

در هر منطقه، سه مدرسه برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی  می شود

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیستم آموزش فراگیر را یکی ازمحورهایی عنوان کرد که سازمان بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: در آموزش فراگیر بچه‌ها دارای شرایط خاص هستند اما کنار بچه‌های عادی می‌نشینند. در این سیستم مدارس عادی به عنوان مدارس پذیرا ومدارس استثنایی به عنوان مدارس پشتیبان شناخته می‌شوند. در این زمینه با هماهنگی سازمان نوسازی در هر منطقه، سه مدرسه باید برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی شود. همه کشورهای پیشرفته دنیا به سمت سیستم آموزش فراگیر رفته‌اند.

امکان افزایش نمره هوشی از 5 تا 10 نمره

معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده که اگر معلم، اولیا و امکانات خوب باشد ۵تا ۱۰ نمره هوشی، افزایش می‌یابد افزود: معلم توانمند، تغذیه خوب و شرایط مناسب می تواند دانش آموز هوش مرزی با نمره هوشی ۸۵ را به طبقه هوش عادی بالای ۹۰نمره ببرد. برعکس این شرایط هم می‌تواند ایجاد شود یعنی اگر در اول دبستان آموزش‌ها از سوی معلمان به درستی صورت نگیرد اختلالات یادگیری ایجاد می‌شود. ما برای بچه‌های دیرآموز محتوایی را برای معلمان عادی تولید کردیم که بازخوردها در این زمینه بسیار مثبت است.

قدمی اضافه کرد: هوش بچه‌های آسیب‌دیده ذهنی ۵۰ تا ۷۰ است و کتاب این دسته از دانش‌آموزان در این سازمان نوشته می‌شود و خوشبختانه کیفیت آموزش ما به جایی رسیده که بچه‌های آسیب‌دیده ما توانسته‌اند در رشته علمی-کاربردی در دانشگاه قبول شوند.

وی در ادامه به ذکر آماری از بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت‌: در طول چهار سال گذشته بودجه سازمان در بخش سایر فصول یعنی به غیر از بودجه جاری از ۲۴ میلیارد تومان به ۹۴ میلیارد تومان افزایش یافته و این نشان‌دهنده نگاه عمیق، دقیق و با مدیریت مسئولان است. نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه آموزش و پرورش ۱۳۰ هزار دانش‌آموز استثنایی است.

توضیح درباره علت عدم پرداخت سنوات ارفاقی معلمان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مشکلات معلمان استثنایی و همچنین عدم پرداخت سنوات ارفاقی این معلمان توضیح داد و گفت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت سنوات ارفاقی معلمان تامین اجتماعی حل شد اما برای سنوات ارفاقی سال‌های ۸۸ تا ۹۱ معلمان گفته شد که باید مجوز اخذ شود که این موضوع در جلسه دولت مصوب شد و هم اکنون در مرحله تامین منابع مالی است. بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان به عنوان سنوات ارفاقی به معلمان پرداخت شود یعنی ما به هریک از معلمان ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بدهکاریم. این سنوات مربوط به همه معلمانی است که در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ در سازمان مشغول بودند و بازنشستگان را هم شامل می‌شود.

استفاده از "نیروهای طرحی" در رشته‌های توانبخشی

معاون وزیر آموزش و پرورش درپاسخ به این سوال که آیا سازمان با مشکل بازنشستگی نیرو در سال‌های آتی مواجه است گفت: ما سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر خروجی داریم ورودی دانشگاه فرهنگیان ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر است و جذب ۴۰۰ نفر را از طریق آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش خواهیم داشت که این سهمیه پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر نیز ما برای جبران کمبود معلم از نیروهای طرحی در رشته‌های توانبخشی استفاده می‌کنیم و این افراد می‌توانند ۲ سال طرح خود را در سازمان بگذرانند و ما به آنها حقوق می‌دهیم. البته جذب نیرو به این شکل سختی های خود را دارد و قانونگذار تاکید کرده که برای این افراد باید ردیف استخدامی در نظر گرفته شود و آنها در آزمون شرکت کنند. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم برای نیروها کاری کنیم. فیزیوتراپ‌ها، گفتاردرمان‌ها و... می‌توانند در کنار معلمان بسیار قوی عمل کنند.

برای جهش پنج‌پایه‌ای فقط یک نفر تایید شد

قدمی با اعلام اینکه امسال ۹ هزار و ۵۹۱ نفر درخواست جهش تحصیلی داشتند که با ۴هزار و ۸۲۴ درخواست موافقت شده است، گفت: برای جهش پایه اول به سوم حدود ۲هزار و ۲۱۸ نفر درخواست داشتند که هزار و ۲۲۳ نفر تایید شدند. برای جهش پایه از دوم به چهارم ۵هزار و ۶۶ نفر درخواست داشتند که۲هزار و ۵۲۱ نفر تایید شدند و برای جهش پایه از سوم به پایه پنجم هزار و ۳۲۳نفر درخواست داشتند که ۶۳۰ نفر تایید شدند و برای جهش پایه از چهارم و ششم ۹۸۵ نفر درخواست داشتند که ۴۵۰ نفر تایید شدند و برای جهش پنج‌پایه‌ای فقط یک نفر تایید شد.

برخورد حقوقی با دستگاه هایی که معلولان را استخدام نمیکنند

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل اشتغال معلولان توضیح داد و گفت: دستگاه‌های مسئول در زمینه اشتغال معلولان باید به میدان بیایند و شورای معلولان تشکیل شود. قانونگذار باید بر جذب این افراد در دستگاه‌ها اجبار کند و اگر دستگاه‌ها مکلف شدند و اقدامی نکردند پیگیری‌های حقوقی در این زمینه صورت گیرد. آمارها حاکی از آن است که تا ۱۰ درصد جمعیت هر کشور دارای مشکلات خاص هستند که باید برای پنج درصد از این افراد برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش نسبت به این افراد به تکلیفش عمل کرده است اما متاسفانه شاهد هستیم که دستگاه‌ها هنگام جذب این افراد می‌گویند بهتر است یک فرد سالم را جذب کنیم تا معلولان را. باید سهمیه‌های استخدامی را مدیریت کرد که متاسفانه اکنون صورت نمی‌گیرد. در زمینه اشتغال معلولان باید خلاءهای قانونی رفع شود و سهمیه استخدامی از دستگاه‌ها کنده شود و به دستگاه‌هایی که دغدغه معلولان را دارند داده شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره علت حضور پدر و مادرها در برخی مدارس استثنایی، گفت: با کمبود پدریار و مادریار در مدارس بویژه برای معلولین جسمی حرکتی مواجهیم. حضور پدر و مادر اجبار نیست اما هرکدام اعلام آمادگی کنند می توانند در مدرسه کمک کنند. امسال اعتباری برای حل این مشکل درنظر گرفتیم.

عظیم عراقی؛ معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه این نشست به ذکر آماری از سنجش دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: امسال یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر دانش‌آموزان بدو ورود را مورد سنجش قرار دادیم و ۳۷۵ هزار نفر در نوبت هستند.  تعداد ارجاعیات ما یعنی کسانی که مشکوک به مشکل هستند حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد است که حدود ۳۵ هزار نفر برای سنجش بینایی و ۱۴ هزار نفر برای سنجش شنوایی ارجاع شدند. در سنجش مهدهای کودک هم ۴۰هزار ارجاعی داشتیم که ۱۹هزار و ۸۱۰ مورد مربوط به آمادگی تحصیلی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز