خبرگزاری کار ایران

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

نوجوانانِ کانون اصلاح و تربیت به دانشگاه راه پیدا می‌کنند/ دخترِ قاتلی که دانشجو شد

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۴۵۷

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران با اشاره به اینکه مددجویان در کانون اصلاح و تربیت می‌توانند تا مقطع تحصیلی دانشگاه تحصیل کنند، گفت: شرکت در کلاس‌های آموزشی برای همه افراد در کانون، اجباری است و مدارک اخذ شده، تفاوتی با مدارک افراد عادی ندارد، چرا که اسم کانون یا سازمان زندان‌ها در آنها درج نمی شود.

علی رستمی،‌ مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره مسائل و برنامه آموزشی در کانون  گفت: در کانون اصلاح و تربیت تهران نیز مدرسه وجود دارد که توسط آموزش و پرورش منطقه 5 تهران مدیریت می‌شود و معلمان از آنجا می‌آیند، یک ساختمان سه طبقه که سال 91 به بهره‌برداری رسیده با امکانات کامل تحت عنوان مدرسه توسط سازمان نوسازی مدارس راه‌اندازی شده و مانند همه مدارس عادی اداره می‌شود.

او با بیان اینکه آموزش‌های کانون از نهضت سوادآموزی و از آموزش مقدماتی تا تکمیلی آغاز می‌شود، گفت: آموزش‌‌های ابتدایی و مابقی مقاطع برای همه وجود دارد و همه می‌توانند تا مقطع دیپلم تحصیل کنند. علاوه بر این نوجوانان می‌توانند به دانشگاه‌ هم راه پیدا کنند، کما اینکه یکی از دختران کانون در حال حاضر دانشجوی ترم سوم مدیریت مالی دانشگاه غیرانتفاعی مجازی است و هزینه‌های تحصیل او توسط خیرین تامین می‌شود و با اینکه جرمش قتل است، همین‌جا دوره پیش‌دانشگاهی را خوانده و کنکور شرکت کرده و در حال حاضر هم دانشجو است.

رستمی ادامه داد: در گذشته از پسران هم دانشجو داشتیم که آزاد شده اند. همه شرایط برای تحصیل افراد در کانون مهیاست. فرد بی سواد در کانون وجود ندارد، مگر بین افغانستانی‌ها که آنها نیز آموزش می‌بینند و در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت می‌کنند.

گواهینامه فنی‌و‌حرفه‌ای کانونی‌ها مانند افراد عادی است

رستمی با اشاره به آموزش‌های مهارتی افزود: آموزش‌های مهارتی تحت عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای در کانون تدریس می‌شود، ضمن اینکه آموزش‌های کلاسیک به صورت هنرستان و کارودانش است. نحوه آموزش‌های مهارتی همان چیزی است که سازمان فنی و حرفه‌ای پیش‌بینی کرده است. مربی بعضی کارگاه‌ها نیز از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای تامین شده است.آموزش‌های درودگری و نجاری، کامپیوتر، آرایشگری، برق ساختمان و خودرو، مکانیک و تعمیرات موبایل از جمله آموزش‌های مهارتی برای پسران است و آموزش کامپیوتر، معرق، عروسک‌سازی، سفالگری و آرایشگری نیز برای دختران ارائه می‌شود.

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران تاکید کرد: برای این دوره از آموزش‌ها گواهینامه فنی‌وحرفه‌ای به افراد تعلق می‌گیرد؛ بدون درج اسمی از کانون اصلاح و تربیت یا سازمان زندان‌ها. یعنی گواهینامه‌ای از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای شهر تهران منطقه 7 برای آنها صادر می‌شود؛ مانند افرادی که در بیرون از کانون این دوره‌ها را گذرانده‌اند.

شرکت در کلاس‌های آموزشی برای کانونی‌ها اجباری است

وی تصریح کرد: ساعت آموزش از 8 صبح تا 12 ظهر است و همه افراد باید در آن شرکت کنند. هیچ فردی در کانون اصلاح و تربیت نمی‌تواند خارج از فرآیند آموزش باشد. هر فردی وارد کانون شد باید در دوره آموزش‌های کلاسیک شرکت کند یا در دروه آموزش‌های مهارتی و هیچ‌کسی حق ندارد در این ساعات به غیر از الزامات قضایی افراد را از فرآیند آموزش دور کند. خوابگاه‌ها کلا در این ساعات تعطیل می‌شود و افراد به کلاس‌ها می‌روند.

رستمی افزود: بخشی از آموزش‌ها در حوزه مذهب است که از احکام تا قرائت، روخوانی، روان‌خوانی و حفظ قرآن را شامل می شود. دو نفر روحانی مستقر در کانون است که علاوه بر برپایی نماز جماعت آموزش‌های مذهبی را نیز بر عهده دارند.

مدیرکانون اصلاح و تربیت تهران گفت: همچنین آموزش‌های هنری نیز وجود دارد؛ گروه سرود، گروه تئاتر، دوره‌های عکاسی، نویسندگی و خطاطی از جمله این آموزش‌هاست. آموزش‌ در رشته‌های ورزشی نیز وجود دارد که از فدراسیون‌های مربوطه افراد را در اینجا آموزش می‌دهند. رشته‌هایی مانند تنیس، کشتی، فوتسال، بسکتبال، والیبال، هندبال، بدنسازی، تنیس روی میز و ورزش باستانی برای نوجوانان در کانون آموزش داده می‌شود که مربیان آنها از بیرون تامین می‌شوند و امکان شرکت در مسابقات نیز برای آنها مهیا است و تامین منابع مالی این موارد نیز بر عهده اداره کل زندان‌های استان تهران است.

وجود کتابخانه در کانون اصلاح و تربیت با 13 هزار جلد کتاب

رستمی ادامه داد: توسط بخش روانشناسی کانون نیز آموزش‌های مهارت زندگی و آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطر نیز به شکل مرتب برای نوجوانان برگزار می‌شود. این آموزش توسط کارشناس‌ها و مددکاری هر روز برای همه برگزار می‌شود. همچنین آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطر در بدو ورود برای افراد برگزار می‌شود، زیرا ممکن است این افراد زیر 20 روز از کانون بروند.

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران با اشاره به تفاهم‌نامه با کتابخانه ملی گفت: کتابخانه وسیعی در کانون با حدود 13 هزار جلد کتاب در همه زمینه‌ها وجود دارد. سال به سال به کتاب‌ها اضافه و در اختیار نوجوانان گذاشته می‌شود.

او درباره امکانات دیگر کانون، گفت: استخر سرپوشیده مجهز و استاندارد در اختیار افراد وجود دارد که دختران، پسران و پرسنل از آن استفاده می‌کنند. دو سالن ورزشی، سالن نمایش یا سینما با گنجایش 250 نفر نیز در کانون وجود دارد که هر پنج‌شنبه ساعت 10 تا 12 نیز فیلم‌های به روز را نمایش می‌دهد. همچنین همه خوابگاه‌ها مجهز به تلویزیون هستند. با سیستم مدار بسته نیز سی‌دی‌های آموزشی در زمینه رفتارهای پرخطر و بهداشت عمومی برایشان پخش می‌شود.

کانونی‌ها هفته‌ای دو ساعت با خانواده‌هایشان ملاقات دارند

رستمی افزود: برنامه کانون به این گونه است که از ساعت  6:30 دقیقه به مدت نیم ساعت ورزش صبحگاهی برای همه که البته اجباری هم هست، برگزار می‌شود. بعد نظافت عمومی و در نهایت 8 صبح آموزش آغاز می‌شود تا 12 ظهر. 12 ظهر تا 2 صرف ناهار و نماز است و ساعت 2 به بعد نیز برنامه‌های مشاوره‌ای، مراجعه به روانکاو و غیره آغاز می‌شود.

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران تاکید کرد: هر فردی در کانون می‌تواند هفته‌ای دو ساعت از ساعت یک تا سه با خانواده‌هایشان به شکل حضوری ملاقات کنند. در اینجا هیچ کابینی وجود ندارد و نوجوانان به شکل حضوری با ملاقات کننده‌ها، دیدار می‌کنند. همچنین همه سالن‌ها مجهز به تلفن کارتی است و آنها می‌توانند بدون محدودیت با خانواده‌هایشان ارتباط تلفنی داشته باشند.

او در پایان گفت: 6 مددکار در کانون حضور دارند که پیگیر موارد قضایی، کمک به دریافت امتیازات قانونی، دریافت مرخصی و غیره است. دادیار قاضی در کانون به صورت دائمی حضور دارد و پرونده‌های قضایی افراد با همکاری او و مددکار با مراجع قضایی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز