خبرگزاری کار ایران

رئیس جمعیت هلال احمر:

زمین‌لرزه‌ امشب توسط ۱۸۰ میلیون نفر حس شده است

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۷۱۹

رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از نیرومند ترین زمین لزره های این سال ها بود. گفته می شود این زمین لرزه توسط ۱۸۰ میلیون نفر حس شده است.

به گزارش ایلنا، علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به وقوع زلزله در غرب کشور گفت: زلزله‌ای که ساعاتی گذشته مرزهای عراق و ایران را تکان داد، یکی از نیرومندترین زمین‌لزره‌های این سال‌ها بود. گفته می‌شود این زمین‌لرزه توسط ۱۸۰ میلیون نفر حس شده یا دست‌کم منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار داده که ۱۸۰ میلیون نفر ساکن دارد. چنین زلزله‌ای حتما وحشتناک است، اما گمان می‌کنم پدیده‌ای هست که می‌تواند وحشتناک‌تر و خطرناک‌تر از این زلزله یا هر زلزله دیگری باشد.

وی ادامه داد: کسانی که در چنین شرایطی به جای انتشار آگاهی، شایعه‌ها را پخش می‌کنند از هر زلزله‌ای خطرناک‌ترند. آنها برای دیدن شدن در چند گروه و کانال شایعاتی را منتشر می‌کنند که عواقب گسترده‌ای دارد؛ از اختلال در رفت و آمد و امدادرسانی تا بروز مشکلات روحی و روانی برای مردم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به شایعات اظهار داشت: در حالی که رسانه‌های رسمی بر خسارات و تلفات زلزله در محدوده خاصی تاکید کرده‌اند، برخی اخبار جعلی از زمین‌لرزه در نقاطی می‌گویند که هیچ اثری از زلزله در آنها نبوده است. در این شرایط نیروهای امدادی و دستگاه‌های مسئول مجبور می‌شوند برای برقراری آرامش و اطمنیان دادن به مردم، انرژی خود را صرف نقاطی کنند که هیچ ضرورتی ندارد. 

پیوندی اضافه کرد: وقتی ما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عکس آرشیوی از ساختمان ویرانه‌ای را به اسم تخریب خوابگاه دانشجویان در ایلام منتشر می‌کنیم، آیا می‌توانیم تصور کنیم با دل والدین آنها در مثلا خراسان چه می‌کنیم؟ بار ترافیک خطوط مخابراتی یا حتی جاده‌ها را چقدر اضافه می‌کنیم؟

پیوندی تاکید کرد: خوب است به عنوان یک شهروند مسئول خبری که از صحتش اطمینان نداریم را منتشر نکنیم و حتی به منتشرکننده خبر تذکر بدهیم. مخصوصا کودکان را از معرض این خبرهای دروغ دور نگه داریم و حواس‌مان به حساسیت روحیه آنها باشد. خودمان شایعه نسازیم و به جک‌هایی که با زلزله ساخته می‌شود نه بخندیم و نه برای کسی ارسال کنیم. فراموش نکنیم هر خبری در مورد پیش‌بینی زلزله حتما و حتما دروغ است.

وی تاکید کرد: در نقاطی که درگیر زلزله هستند توصیه‌های رسمی و دقیق را به اطلاع دیگران برسانیم و اگر امدادگری بلد نیستیم، مداخله نکنیم. اصرار بی‌دلیل برای ذخیره مواد غذایی و سوخت خودش می‌تواند به بحرانی بدتر از زلزله تبدیل شود.

رئیس جمعیت هلال احمر یادآور شد: در مناطق دور از حادثه، شرایط کنونی را یک فرصت بدانیم؛ فرصتی که به زلزله بیشتر فکر کنیم و برای مقابله با آن آماده شویم. حالا که حرف و خبر از زلزله بیشتر است دست کم توصیه‌های مربوطه را با اعضای خانواده مرور کنیم و اگر جعبه کمک‌های اولیه نداریم، دست به کار شویم.

پیوندی افزود: به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر ایران به همه مردم عزیز اطمینان می‌دهم نیروهای امدادی با تمام توان و ظرفیت و متناسب با مختصات حادثه کارشان را از همان دقایق اولیه شروع کرده‌اند و ان‌شاالله که این بلای طبیعی با کمترین تلفات و خسارات همراه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز